• 0

Bedrijfsovername zonder eigen geld

Hallo allemaal,

 

Ik moet binnenkort een belangrijke beslissing nemen, daarom zou ik graag wat advies van jullie horen.

 

1,5 jaar geleden ben ik voor mijn huidige werkgever gaan werken. Situatie: het betreft hier een winkel, aangesloten bij inkooporganisatie, werkgever is eigenaar, pand is huur, ik ben enige werknemer en verantwoordelijk voor zo'n beetje alles behalve administratie en geldstroom.

 

Mijn werkgever is momenteel bezig een andere winkel over te nemen en wil de boel aan mij overdragen. Natuurlijk wil ik niets liever dan deze winkel mijn eigendom maken, ware het niet dat ik over 0,0 eigen vermogen beschik. Ook geen eigen huis of iets anders wat een bank mij een lening zou doen verstrekken. Werkgever is bereid als mijn bank op te treden en de koopsom dus als zijnde een lening laat afbetalen.

 

Ik heb het gevoel dat dit mijn enige optie is, al vraag ik mij af hoe verstandig dan wel.

Zijn hier richtlijnen voor? Ik ben mij bewust van het bestaan van de winst ingroei regeling, maar dan moeten we VOF gaan en het is juist de bedoeling dat mijn werkgever de winkel kan overdragen.

 

Alle tips, adviezen of suggesties zijn welkom, ik heb nog meer vragen, maar misschien kan ik die beter apart posten.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Ik heb het gevoel dat dit mijn enige optie is, al vraag ik mij af hoe verstandig dan wel.

 

Ik denk dat meer de vraag is of je het risico wilt lopen? Dat is aan jou om te bepalen.

 

Zijn hier richtlijnen voor? Ik ben mij bewust van het bestaan van de winst ingroei regeling, maar dan moeten we VOF gaan en het is juist de bedoeling dat mijn werkgever de winkel kan overdragen.

 

Je werkgever kan jou een lening verstrekken tegen een zakelijk acceptabele rente. Die los je gewoon af, net als bij de bank. Met de lening koop je de winkel. Daarvoor hoef je geen VOF aan te gaan. De rente van die lening kun jij weer aftrekken als zakelijke kosten.

 

Wat jij moet uitzoeken is of je uit de omzet van de winkel

a) rente + aflossing kunt betalen

b) daarnaast genoeg inkomen overhoudt

 

Goede werkgever trouwens! Hij heeft behoorlijk vertrouwen in je (als jij failliet zou gaan kan hij wel fluiten naar die lening).

 

Overigens kun je toch met een bank praten over mogelijkheden. Als de winkel genoeg omzet levert zijn ze misschien bereid op basis daarvan een lening te verstrekken. Heb je een vergelijkingsmogelijkheid. En in ieder geval een second opinion.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Als je werkgever je de gelegenheid geeft zonder eigen geld de overname te financieren, dan is dat een mooi begin. Is het bedrijf financieel gezond?

 

De winkel bestaat nu ruim 12 jaar, maar de laatste jaren is het wat bergafwaarts gegaan, onder andere door onbekwaam personeel. Saldo is echter altijd ruim positief geweest.

Sinds ik er sta is er een duidelijke, constante stijgende lijn, maar mede door de mindere jaren is mijn werkgever niet happig mij alle jaarstukken te laten zien. Ik weet dat er zeker groei mogelijk is, maar daarvoor zal ook even het een en ander geïnvesteerd moeten worden, wat mij weer op mijn volgende probleem brengt: meer geld...

Link naar reactie
  • 0

[

 

Goede werkgever trouwens! Hij heeft behoorlijk vertrouwen in je (als jij failliet zou gaan kan hij wel fluiten naar die lening).

 

Overigens kun je toch met een bank praten over mogelijkheden. Als de winkel genoeg omzet levert zijn ze misschien bereid op basis daarvan een lening te verstrekken. Heb je een vergelijkingsmogelijkheid. En in ieder geval een second opinion.

 

Het vertrouwen is er gelukkig, maar ik ken hem ook, en vraag me af of we het over een eerlijke prijs eens kunnen gaan worden. Hij is al vaker met kopers in gesprek geweest, maar vroeg steeds de hoofdprijs.

 

Zou het verder mogelijk zijn bij een bank slechts een lening voor investeringen en cashflow aan te gaan? Of kan ik beter eerst wat opbouwen en informeren welke leveranciers bereid zijn tot een starterskrediet?

 

Link naar reactie
  • 0

Alle jaarstukken moeten wel degelijk op tafel!

Ik heb exact een geval als bij jou eens meegemaakt.

In 1e instantie vroeg de beste winkeleigenaar 75k voor zijn tent.

De werknemer/potentiele koper dacht toch wel een positief gevoel te hebben en werkte er al 4 jaar..

Toen de getallekes boven tafel kwamen bleek dat je die winkel niet wilde overnemen al kreeg je geld toe...ik kwam met mijn zo objectief mogelijke subjectieve schatting op een negatieve waarde van 40k oid >;(

Link naar reactie
  • 0

Dag F.

 

Natuurlijk wil ik niets liever dan deze winkel mijn eigendom maken

Alleen het eigendom van de winkel mag geen doel zijn.

Je moet wel weten wat je precies koopt; hoe snel je met dit bedrijf je investering kunt

terugverdienen en des te meer omdat je het grootste deel zult moeten lenen. Het is essentieel dat zoals Tim hiervoor ook zegt je weet wat de verdiencapaciteit is van de winkel.

 

Alleen als je die cijfers weet kun je (laten) bepalen wat de koopsom zou mogen zijn en of je een goede deal kunt maken.

 

Groet.

Jeroen

 

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk moeten alle jaarstukken op tafel. Je moet de overnameprijs ergens op baseren (ja, ik weet het... waarde ligt in de toekomst vd business en niet in de optelsom van alle bonnetjes). Toch moet je alle jaarstukken kunnen inzien.

 

Leuk dat je werkgever jou wil financieren. Maar let wel op dat de prijs niet te hoog wordt ingezet. Volgens mij maak jij een groot deel van de waarde. De tent loopt immers veel beter nu jij er zit. Voor dat stuk waarde hoef jij m.i. niet teveel te betalen. Verder moet je even op de rente letten.

 

Een voorbeeld. Private equity 'sprinkhanen' staan er om bekend om de overnameprooi veel geld te lenen (herfinanciering door uitruilen eigen vermogen voor vreemd vermogen) en vervolgens woekerrente te rekenen. De rentelast van Hema is bijv. ver-15-voudigd in 2007. Bedrijf kan dan niets anders doen dan enorm knallen om aan deze verplichting te kunnen voldoen. Niks investeren, niks fancy management spelletjes. Alleen maar rente betalen en aflossen: 'schuld disciplineert' zegt men dan... (Michael Jensen, Harvard).

 

Dit grapje zou de werkgever ook kunnen uithalen. Misschien ben ik negatief, maar wees je er van bewust. Ik heb het meer gezien.

Link naar reactie
  • 0

Ook van mij het advies: voordat je uberhaupt verder nadenkt over deze mogelijkheid, eerst de jaarstukken inzien. Als je zelf geen verstand hebt van jaarstukken, dan samen met iemand. Je kunt hier ook altijd je vragen neerleggen en ook de bank heeft vaak wel een uitgesproken mening over de jaarstukken :)

 

Op zich is het een positieve optie dat de werkgever jou de koopsom wil lenen. Dit betekent dat hij én vertrouwen heeft in jou én (voor jou belangrijker) vertrouwen heeft in het voortbestaan van de onderneming.

 

De vraag is dan of de aflossingen en rente betaald kunnen worden uit de opbrengsten van de winkel en of jij er dan zelf nog een acceptabel salaris aan overhoudt.

 

Als je na het bekijken van de jaarstukken nog steeds positief bent, dan kun je voor jezelf bedenken hoe lang je bezig wilt zijn met het betalen van de koopsom. Op basis daarvan kun je dan praten met je werkgever om te zien hoe hij dit ziet.

 

In z'n algemeenheid zou ik er niet negatief tegenover staan maar als hij je de jaarstukken niet wil geven dan zouden al mijn haren rechtop gaan staan.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels heb ik de jaarcijfers van 2007, 2008 en 2009 in mijn bezit en goed bekeken, daarop gebaseerd een prognose voor de komende 10 jaar gemaakt. Het ziet ernaar uit dat met een lening tot 10% het nog steeds zou lonen. Hierbij ben ik uitgegaan van een groei van 5% de komende jaren. Naar mijn gevoel is deze schatting nog redelijk voorzichtig.

 

Zo langzamerhand kom ik op het punt de waarde te gaan bepalen van de goodwill. Dit is natuurlijk een twistpunt tussen mijn werkgever en mij, we weten allebei dat de meeste goodwill nu door mij wordt opgebouwd. Ik wil natuurlijk niet betalen voor iets wat ik aan mezelf te danken heb. Okee, hij heeft de eerste jaren opgebouwd, maar wat is nu eerlijk? Zijn hier modules voor, of vergelijkingsmateriaal uit dezelfde branche misschien?

Link naar reactie
  • 0

Tips:

 

Laat iemand die je vertrouwt en/of verstand er van heeft een eigen begroting maken. Vaak zien zij zaken iets minder rooskleurig.

Ga zoals gesuggereerd proberen geld te lenen bij de bank. Hun reactie geeft je momenteel een goed inzicht hoe veilig je investering is. Willen ze je niets lenen dan ontvang je gratis advies waarom. Je kunt altijd nog lenen bij je huidige werkgever

 

N.B. zoals eerder geschreven vind ik het onverstandig er in te stappen zonder enige reserves. Dit zal je weerhouden activiteiten te ondernemen die wellicht echt nodig zijn.

Link naar reactie
  • 0

Zo langzamerhand kom ik op het punt de waarde te gaan bepalen van de goodwill. Dit is natuurlijk een twistpunt tussen mijn werkgever en mij, we weten allebei dat de meeste goodwill nu door mij wordt opgebouwd. Ik wil natuurlijk niet betalen voor iets wat ik aan mezelf te danken heb. Okee, hij heeft de eerste jaren opgebouwd, maar wat is nu eerlijk? Zijn hier modules voor, of vergelijkingsmateriaal uit dezelfde branche misschien?

Stel je voor dat je deze winkel niet koopt, maar dat je aan de overkant van de straat een pand huurt. In dat pand begin je een winkel met ongeveer hetzelfde concept en jij gaat in die winkel staan verkopen. Hoeveel klanten zouden er dan nog naar de oude winkel gaan? Is er een bijzondere relatie met leveranciers, of kun jij daar ook inkopen als je een nieuwe winkel start?

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels heb ik de jaarcijfers van 2007, 2008 en 2009 in mijn bezit en goed bekeken, daarop gebaseerd een prognose voor de komende 10 jaar gemaakt. Het ziet ernaar uit dat met een lening tot 10% het nog steeds zou lonen. Hierbij ben ik uitgegaan van een groei van 5% de komende jaren. Naar mijn gevoel is deze schatting nog redelijk voorzichtig.

 

Zo langzamerhand kom ik op het punt de waarde te gaan bepalen van de goodwill. Dit is natuurlijk een twistpunt tussen mijn werkgever en mij, we weten allebei dat de meeste goodwill nu door mij wordt opgebouwd. Ik wil natuurlijk niet betalen voor iets wat ik aan mezelf te danken heb. Okee, hij heeft de eerste jaren opgebouwd, maar wat is nu eerlijk? Zijn hier modules voor, of vergelijkingsmateriaal uit dezelfde branche misschien?

 

Ik heb je nieuwe berichtje helemaal gemist maar wil toch nog even reageren.

Je hebt zelf een prognose gemaakt obv van een groei van 5% per jaar. In het algemeen is het vrij onrealistisch dat een bedrijf stabiel groeit met 5% tien jaar lang. Vaak gaat de groei van een bedrijf in golven. Ook is het zo dat als je groeit, er investeringen gedaan moeten worden waardoor je vrije geldstroom (het geld dat je écht overhoudt, dus niet de winst) waaruit je ook de lening moet betalen in bepaalde jaren een stuk lager kan zijn.

Heb je de begroting ook door andere mensen dan jezelf en vrienden/familie laten bekijken?

 

Over de goodwill: mijn mening is dat het op dit moment het bedrijf is van jouw werkgever. Hij betaalt jouw salaris, hij loopt het risico. Dus de tot nu toe opgebouwde goodwill is van hem. Tegelijkertijd zit de waarde van een bedrijf niet in het verleden, het verleden is puur een informatieve bron waarop je je toekomstige prognoses kunt baseren. Op basis van de toekomstige prognoses bepaal je de waarde. Tenslotte is het toekomstige geld het enige dat van jou zal zijn, wat dat betreft heb jij niks aan het verleden.

 

Feit is dat waarde subjectief is, dus voor jouw baas kan de waarde anders zijn dan voor jou. Als jij het bedrijf sterker kunt laten groeien en meer geld kunt genereren dan is het bedrijf voor jou meer waard dan voor hem misschien. Het is het allerbelangrijkste dat je niet meer betaalt dan dat je er ooit zelf uit kunt halen. Hierbij doel ik dus opnieuw niet op winst maar op vrije geldstroom, het geld dat je uit het bedrijf kunt halen zonder dat het bedrijf daar last van heeft, zonder dat de prognoses in gevaar komen.

 

De waarde kun je berekenen, de prijs is uiteindelijk uitkomst van onderhandelingen en daar spelen vaak ook emotionele belangen mee. Hij wil het graag verkopen, jij wilt het graag hebben.

 

Als je vragen hebt, stel ze dan gerust. Je kunt me ook een priveberichtje sturen, dan kijk ik even (kosteloos) mee met je begroting in grote lijnen, misschien kan ik dan wat specifieke tips geven.

 

Succes!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.