• 0

Relatiebeding Oud Werkgever

Er is hier al veel over geschreven en heb ook een aantal rechtspraken gelezen hierover, maar toch kom ik er niet uit.

 

Ik heb begin dit jaar 4 maanden gewerkt als recruiter voor een landelijk werving en selectiebureau. Dit was ook daadwerkelijk een tijdelijk contract met een termijn van 4 maanden. Nu wil ik over enkele maanden voor mijzelf starten, maar... Nu staat er in het contract zowel een concurrentiebeding als een relatiebeding.

 

In het concurrentiebeding (voor 12 maanden) staat onder andere het volgende:

 

- Verbod om binnen een straal van 50 kilometer van werkgever op enigerlei wijze een zaak, welke gelijk, gelijksoortig of aanverwant is aan het bedrijf van de werkgever en/of de aan haar gelieerde ondernemingen, danwel dezelfde of een gedeelte van de activiteiten van het bedrijf van de werkgever en/of de aan haar gelieerde ondernemingen ontplooit, te vestigen, te drijven, mede te drijven of te doen drijven oor een jaar lang na beeindiging overeenkomst.

 

Mijn concurentiebeding loopt in april af, betekent dat ik in die tussentijd mij ook niet mag inschrijven bij de kamer van koophandel om zo zakelijke voorbereidingen te kunnen treffen, zoals het (laten) ontwikkelen van een vacaturesite die operationeel moet zijn, na afloop van mijn concurrentiebeding?

 

Daarnaast staat er in het relatiebeding (24 maanden!):

 

Het is de werknemer zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de werkgever verboden om, nadat het dienstverband om welke reden dan ook is beëindigd, gedurende 24 maanden, in welke hoedanigheid dan ook, hetzij direct, hetzij indirect, al dan niet voor eigen rekening, opdrachten te aanvaarden van c.q. werkzaamheden te verrichten voor ondernemingen en relaties, die ten tijde van de beëindiging van het dienstverband tot de directe relaties en afnemers van werkgever of diens rechtsopvolger en/of daaraan gelieerde ondernemingen konden worden gerekend. Het klantenbestand van de werkgever ten tijde van de beëindiging van het dienstverband zal, behoudens tegenbewijs door de werknemer, als bewijs gelden van de klanten/relaties van de werkgever.

 

Hoewel ik ervoor heb getekend, vraag ik me af in hoeverre dit acceptabel is. Er is van te voren door beide partijen getekend voor een dienstverband van slechts 4 maanden, is een relatieverbod van 24 maanden dan wel aanvaardbaar?

 

En wat valt onder klanten/relaties? Binnen de werving en selectiebranche heb je contact met honderden bedrijven. Tijdens de periode dat ik er werkte, had mijn vestiging maar daadwerkelijk zaken gedaan met 4 of 5 bedrijven en ik persoonlijk maar met 3. Mocht het beding van 24 maanden rechtsgeldig zijn, ben ik dan wel vrij om de prospects te benaderen? En indien mijn oude kandidaten inmiddels 'los' zijn van mijn oude werkgever, omdat hun detavast constructie is afgelopen, en de 'klanten' feitelijk geen 'klanten' meer zijn, ben ik dan wel vrij deze bedrijven te benaderen?

 

Voordat ik het contract tekende, had de manager gezegd dat het concurrentiebeding en relatiebeding maar formaliteiten zijn, maar tijdens mijn werkzame periode heb ik helaas ervaren dat zij niet vies zijn van het intimideren en aanklagen van oud-werknemers die over wilde stappen of voor zichzelf waren begonnen. Zo wilde een oud-werknemer overstappen, en kreeg toen een lijst van bedrijven dat onder het relatiebeding vielen: 4 a4tjes vol met namen van bedrijven waarbij zij ooit, landelijk breed(dus alle 5 de vestigingen in Nederland) in hun 10 jarig bestaan minimaal een keer geplaatst hadden en alle prospects binnen onze regio(straal van 50km).

 

Dus ik wil, voordat ik zelf deze partij om schriftelijke toestemming ga vragen, weten wat me rechten ongeveer zijn, omdat er een grote kans is dat ze me weinig speelruimte gaan geven. Alvast hartelijk bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Pascal,

 

Ik heb in het verleden een relatiebeding genegeerd en ik kan je vertellen dat dat best prijzig is. :-[

Het beste advies blijft toch wel om in overleg te gaan met je oude werkgever om te kijken wat er mogelijk was.

Dat was bij mij niet meer mogelijk door een verstoorde arbeidsrelatie.....

 

Als je meer wilt weten stuur maar een PM.

Link naar reactie
  • 0

Heb even voor je gezocht naar jurisprudentie rond deze bedingen bij een tijdelijk en vooral kort contract. Deze is nogal divers.

 

Er is een uitspraak (Prg 2005, 218) waarbij het beding in de duur werd beperkt tot de duur van de overeenkomst. Maar er zijn andere uitspraken die de werkgever beschermen door te stellen dat het contract recent willens en wetens is overeengekomen. Je kan de rechter om matiging vragen maar het is dus maar de vraag of dat gaat lukken.

 

Je mag volgens mij wel voorbereidingen doen zolang die aan de openbaarheid zijn onttrokken. Dus een site ontwikkelen mag dan maar met inschrijven zou ik wachten.

 

Over de specifieke klantengroep die onder een relatiebeding valt heb ik weinig gevonden. Persoonlijk zou ik een lijst opvragen van de klanten waarvan de ex-werkgever vindt dat die onder het beding vallen en zelf een lijst opstellen met de klanten waar je ten tijde van het dienstverband contacten mee onderhield. Zitten daar grote verschillen tussen dan eerst een advocaat in de arm nemen (hier eenvoudig te vinden) en eventueel procederen. Zover zal het denk ik niet komen omdat het relatiebeding veel te ruim is opgesteld en dus onredelijke bezwarend is. De ex werkgever zit waarschijnlijk niet te wachten op vrijwel zekere kosten.

 

Link naar reactie
  • 0

Het blijkt nu dat het concurrentiebeding je behoorlijk beperkt. Vraag is of je ex-werkgever jou kan houden aan dit beding.

Belangrijke factoren zijn;

 

De aard en duur van je dienstverband. (het beding mag gezien de duur van je dienstverband niet buitenproportioneel zijn)

De tijdsduur

Geografische reikwijdte van het beding

 

Wanneer je van mening bent dat het beding een te zware druk legt op je capaciteiten om de kost te verdienden, en de werkgever dit beding niet wil matigen, dan kun je de rechter verzoeken om;

 

Het beding te vernietigen

De tijdsduur te beperken

De reikwijdte te beperken

 

Mocht de rechter van mening zijn dat jij je aan het beding moet houden dan kun je een vergoeding toegekend krijgen voor de duur dat het beding van kracht blijft.

 

Met betrekking tot het relatiebeding kun je ervan uit gaan dat dit beding redelijk hard is. Het meenemen van "omzet" van je ex-werkgever wordt niet zo gewaardeerd door een rechter. Maar.....de duur van dit beding lijkt mij buitenproportioneel gezien de duur van het dienstverband. Wellicht kun je ook hier de rechter verzoeken tot matiging.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.