• 0

BTW, KvK en al het andere (minderjarig)

Hallo allemaal,

 

Voordat jullie denken "oh, daar is weer de zoveelste persoon die minderjarig is en een eigen bedrijf wil starten": ik heb wel degelijk research gedaan maar het probleem is dat ik door de bomen het bos gewoon niet meer zie.

Ik ben dus van plan om als freelancer websites te gaan ontwikkelen. Stel dat ik 100 euro per maand verdien, in de realiteit is dit misschien wel minder of meer, heb ik dan een btw nummer nodig? Moet ik mij ook aanmelden bij de KvK? Ik weet dat je een handlichting nodig hebt, maar dat gaat geen problemen opleveren. Ik hoop dat jullie me een beetje in de goede richting kunnen helpen. Alvast bedankt.

 

PS. Als dit verkeerd staat, verplaats het dan maar. Er zijn hier immers zoveel boards, deze leek mij het meest geschikt. Sorry!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

TempBattery,

 

Je bent van plan websites te gaan ontwikkelen. Dat mag! ;)

Pas als je ze aan de man/vrouw gaat brengen komen de KvK en de Belastingdienst (BD) om de hoek kijken.

Ik zou met inschrijven bij de KvK (waar je meteen je BTW-nummer krijgt) nog even wachten totdat je een beetje zicht hebt op hoe de omzet zich ontwikkelt.

 

Ik weet niet 'hoe minderjarig' je bent, maar ik denk dat je niet afhankelijk bent van de inkomsten!? Dat laatste is overigens geen eis van de KvK of de BD, maar wel een signaal of iets een hobby of een serieuze poging tot ondernemerschap is.

 

Als minderjarige zelfstandig aan de slag gaan kan trouwens ook gevolgen hebben voor de kinderbijslag die je ouders mogelijk ontvangen.

 

De regeling waar Joost 't over heeft komt pas aan de orde als je BTW-ondernemer bent en het daarbij behorende nummer hebt. Op je BTW-aangifte kun je dan van de te betalen BTW een bedrag aftrekken. Hoef je per saldo jaarlijks niet meer af te dragen dan 1.345 euries, dan mag je zelfs alles in je spaarvarken stoppen. Zoek hier of op www.belastingdienst.nl maar even op KOR (kleine ondernemersregeling).

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

 

 

Als minderjarige zelfstandig aan de slag gaan kan trouwens ook gevolgen hebben voor de kinderbijslag die je ouders mogelijk ontvangen.

 

 

Aanvullend op wat John zegt; een thuiswonend kind onder de 16 kan volgens de website van SVB kindersbijslag onbeperkt bijverdienen.

REYA Consultancy, improve your business

REYA Design, imagination becomes reality

Follow me @ twitter, REYA_Consultant

 

http://nl.linkedin.com/in/remonvanommen

Link naar reactie
  • 0

Je kunt je als minderjarige gewoon inschrijven bij de Kamer van Koophandel en Belastingdienst. Dit is geen probleem, en met een klein beetje échte research had je dit geweten. Het klinkt een beetje bot, maar uit alles uit je bericht blijkt dat je nog niet klaar bent om te starten met een onderneming. Het je voornemen om als "freelancer websites ontwikkelen" is géén ondernemingsplan, je hebt nog niet op een rijtje gezet hoe het juridisch in elkaar zit en de door jou genoemde omzet is pas interessant als je (een deel daarvan) per maand gaat verdienen (ook voor een minderjarige is ~€100,-/maand weinig, als je een bedrijf wilt beginnen).

 

Misschien oordeel ik te snel, maar ik vermoed dat je je nog niet serieus hebt bezig gehouden met het ondernemerschap. Niettemin: blijf oefenen met het ontwikkelen van websites! En wanneer je merkt dat je marktwaarde en daarmee je omzet stijgt, of wanneer je wellicht een paar hele gave innovatieve concepten bedenkt, kun je altijd nog een bedrijf starten!

 

Tot slot: je bent dus op de goede weg, maar naar mijn gevoel nog te weinig gevorderd om de stap naar het ondernemerschap te zetten.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt je als minderjarige gewoon inschrijven bij de Kamer van Koophandel en Belastingdienst. Dit is geen probleem, en met een klein beetje échte research had je dit geweten. Het klinkt een beetje bot, maar uit alles uit je bericht blijkt dat je nog niet klaar bent om te starten met een onderneming. Het je voornemen om als "freelancer websites ontwikkelen" is géén ondernemingsplan, je hebt nog niet op een rijtje gezet hoe het juridisch in elkaar zit en de door jou genoemde omzet is pas interessant als je (een deel daarvan) per maand gaat verdienen (ook voor een minderjarige is ~€100,-/maand weinig, als je een bedrijf wilt beginnen).

 

Misschien oordeel ik te snel, maar ik vermoed dat je je nog niet serieus hebt bezig gehouden met het ondernemerschap. Niettemin: blijf oefenen met het ontwikkelen van websites! En wanneer je merkt dat je marktwaarde en daarmee je omzet stijgt, of wanneer je wellicht een paar hele gave innovatieve concepten bedenkt, kun je altijd nog een bedrijf starten!

 

Tot slot: je bent dus op de goede weg, maar naar mijn gevoel nog te weinig gevorderd om de stap naar het ondernemerschap te zetten.

 

Ik kan niet anders dan me hier bij aansluiten. Ik weet niet hoe minderjarig je precies bent, maar zelf ben ik voor de wet ook nog minderjarig (17) en ik weet dus als geen ander tegen welke dingen je aanloopt bij het starten. Ik ben nu zelf bijna van start dus ik heb het hele traject al achter de rug, maar vragen als deze kun je met een beetje inzet prima achterhalen via Google. Neemt niet weg dat ik je initiatief en je moed bewonder. Maar toch zou ik nog even wachten.

 

 

Philippe

Link naar reactie
  • 3

He hallo

 

 

Misschien heb je hier iets aan: http://www.kvk.nl/download/Minderjarige%20ondernemer_tcm73-173513.pdf

 

 

want ik vraag me nu toch iets af....

 

@ Philippe

Ben jij 17 jaar? Waarom schaf je dan een auto aan?

 

gr didi

 

 

Oplettend ook nog. Nee, dat is van toen ik nog op HL zat puur om informatie in te winnen. Maar nu ik binnekort wel echt een eigen zaak start (webshop) heb ik even met enkele mods en de admin gesproken, en vandaar dat ik nu serieus ben teruggekomen. Die posts zijn dus niet meer relevant maar worden (enigzins terecht) niet door de mods verwijdert. Vandaar dus.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.