• 0

Loonbelasting 2010: nieuwe regeling jonge werknemers met kleine baan

Hallo allemaal,

 

Ik heb vandaag een schrijven ontvangen van de accountant over nieuwe regeling voor jonge werknemers. Vanaf 1 januari 2010 hoeft men voor jongeren met een kleine baan geen premies werknemersverzekeringen en geen inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet meer te betalen. De loonkosten komen dan zo'n 15% lager uit

Deze premievrijstelling is ook al van toepassing voor jongere die op 1 januari al in dienst zijn. De jongere blijft wel verzekerd voor de werknemersverzekeringen. Deze premievrijstelling is vooralsnog alleen voor 2010, en wordt bekeken of dit voor verdere jaren nog wordt verlengt.

 

Van een kleine baan is sprake als de werknemer jonger is dan 23 en het loon lager is dan voor zijn/haar leeftijd bepaalde loongrens.

 

Zoals ik deze brief lees is dit een leuke regeling, waar ik en hopelijk vele andere gebruik van kunnen maken. Ik heb op dit moment een jongen van 18 jaar in dienst met 0-uren contract.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat ik mij afvraag zijn de volgende dingen:

•   Gaat het hier om loon per werkgever of om het verzamel loon van de werknemer;

•   wat zijn de gevolgen bij het overschrijden van de grens, herleeft de belastingplicht vanaf het moment van overschrijden met terugwerkende kracht of vanaf het moment van overschrijden.

 

Daarnaast moet wel in gedachte worden gehouden dat de vrijstelling voor als nog vervalt per 1/1/2011.

 

Art. 122g WFSV

Artikel 52a vervalt met ingang van 1 januari 2011, tenzij voor die datum een voorstel

van wet bij de Tweede Kamer der Staten-Generaal is ingediend, dat een vergelijkbare

regeling bevat voor arbeid in kleine banen.

 

 

 

 

Veritatis simplex oratio

Link naar reactie
  • 0

Wat ik mij afvraag zijn de volgende dingen:

•   Gaat het hier om loon per werkgever of om het verzamel loon van de werknemer;

 

De regeling betreft loon voor de werknemer, de werkgever zal dus per werknemer mogen bekijken of deze in aanmerking komt voor de kleine banenregeling.

 

• wat zijn de gevolgen bij het overschrijden van de grens, herleeft de belastingplicht vanaf het moment van overschrijden met terugwerkende kracht of vanaf het moment van overschrijden.

 

De regeling betreft loon per maand, dus overschrijding in een maand resulteert in één maand inhoudingen, als de maand daarop geen overschrijding plaats vindt wordt de kleinebanenregeling weer toegepast. Dus per maand beoordelen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 329 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.