Ga naar inhoud

Giften vanuit de zaak

Geplaatst:

HarmendeJ

Beste HL'ers

Ik heb een webshop in kleding. Nu zou ik vanuit de zaak graag iets van kleding willen schenken aan mijn sportteam.

De vraag is hoe doe ik dit?

Graag jullie advies.

Featured Replies

Geplaatst:

odeon

Is het sponsoring of schenking?

Geplaatst:

HarmendeJ

• Auteur

Bedankt voor je reactie!

Ik kan het op beide manier brengen. Is er een groot verschil?

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

hoi HarmendeJ

Sponsoring kent een tegenprestatie (veelal jouw bedrijfsnaam op de kleding)

Schenking kent geen tegenprestatie.

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

HarmendeJ

• Auteur

Maar hoe verwerk ik een schenking/ sponsoring in de boekhouding. Als kosten, moet ik een factuur maken?

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

daarom stellen we de wedervraag ook omdat ons antwoord afhankelijk is van jouw antwoord ::)

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

HarmendeJ

• Auteur

Dat begrijp ik....

Ik zou graag beide situatie uitgelegd krijgen. Omdat ik het op beide manier kan doen namelijk....dus de meest gunstige lijkt mij dan het interessant ;)

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Hier een draadje waarin beiden aan de orde zijn gekomen. Even doorlezen voordat de eenmanszaak aan de orde komt.

groet

Joost

• 1 year later...
Geplaatst:

casapetit

Joost,

mijn vrouw verkoopt kinderkleding via markten, braderieen en deels internet.

Nu was er een collega op de markt die kleding inzamelt voor derde wereld landen.

Mijn vrouw heeft haar een paar keer kleding gegeven (gratis) en dat ging vooral om onverkoopbare maten of einde collectie.

Hoe moet ik die waarde in de boekhouding verwerken? Gewoon als kosten?

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

dat ging vooral om onverkoopbare maten of einde collectie.

Hoe moet ik die waarde in de boekhouding verwerken? Gewoon als kosten?

Als het onverkoopbaar is dan kun je deze weggegeven kleding afboeken uit de voorraad als kosten inderdaad.

Geplaatst:

RobDG

Dit is een duidelijk geval van sponsoring en zeker geen schenking!

Sexshop Slaapkamerspeeltjes.NL - De ondeugendste online sexshop van de Benelux! Voor de spannendste sextoys
Geplaatst:

Marjan

Behalve dat ik het niet met je eens ben, wat voegt dit toe aan het antwoord op de vraag?

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Dit is een duidelijk geval van sponsoring

Sponsoring impliceert een tegenprestatie. Het is dus een gift, maar qua boekhouding kun je dit gelijk stellen met het weggooien van onverkoopbare voorraad.

Geplaatst:

4711

Er zijn sowieso geen aftrekbeperkingen.

Ik zou het persoonlijk ook als afwaardering voorraad registreren (tot 0,-) en het daarna weggeven (omdat het toch niets meer waard is).

Maar misschien zijn er ook bedrijven die dit als reclamekosten boeken (‘sponsoring’ of zoiets). Dat is toch een beetje eigen keuze/beleid, mijns inziens.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.