• 0

Gestart in 12-2009.. Aangifte doen

Beste,

Ik ben in december 2009 gestart met mijn bedrijf (part-time, naast loondienst(32 uur))

Nu ben ik mijn boekjaar aan het afsluiten, en heb hier een aantal vragen over..

Ik heb 4 facturen gestuurd, incl 19 btw twv +- € 1250

Daarvan zijn er slecht 2 betaald.. Moet ik deze wel invoeren voor 2009?

Ik heb VOOR de start van mijn onderneming een burostoel gekocht.. Kan ik dit invoeren als kosten voor 2009?

Uiteraard voldoe ik niet aan de uren criteria, kom ik wel in aanmerking voor starters voordelen? Verder hanteer ik een dubbele boekhouding in speedbalance.. Zitten hier nog nadelen aan?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/24466-gestart-in-12-2009-aangifte-doen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

1) Facturen moet je sowieso opnemen in je boekhouding, of ze betaald worden, of niet. Als facturen helemaal niet betaald worden kun je ze onder voorwaarden weer ten laste brengen van de winst. Er zit ook vaak een gat tussen de factuurdatum en de betaaldatum.

2) Ja. Kosten die je gemaakt hebt tbv je onderneming kun je aftrekken. Ook al is dit voordat de onderneming gestart is.

Kijk ook eens op de site van de belastingdienst naar de startersinfo. Verplichte kost.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 0

Veel vragen, heb je jezelf wel voorbereid op het ondernemerschap ?

hier kan je heel veel info vinden http://www.belastingdienst.nl/download/1042.html

Boekhouden volgens het systeemvan dubbel boekhouden is m.i. beter dan alles bijhouden in een excelsheet. Speedbalance ken ik niet, kan daar dus weinig over zeggen.

als je de facturen in 2009 hebt gestuurd is dat ook omzet in 2009. het feit dat ze nog niet betaald zijn levert gewoon een post debiteuren op. De btw op de facturen moet je ook in 2009 aangeven. maar waarschijnlijk val je wel in de kleine ondernemers regeling.

Als de burostoel een zakelijke uitgave is kan je deze gewoon opvoeren in 2009. Als deze minder kost dan 450 euro kan je hem in een keer afschrijven.

• 0
Kan me erg vergissen maar kantoorinrichting (TS heeft het over een burostoel) is alleen als kostenpost op te voeren wanneer je een zelfstandige werkruimte hebt.

Pff. weet het niet 100 % zeker maar volgens mij kan je inventaris wel afschrijven als bedrijfskosten maar geen huurkosten en energie als het geen zelfstandige bedrijfsruimte is.

maar wellicht weten de fiscalisten op HL hier wel raad mee.

• 0

Kan me erg vergissen maar kantoorinrichting (TS heeft het over een burostoel) is alleen als kostenpost op te voeren wanneer je een zelfstandige werkruimte hebt.

Willem heeft helemaal gelijk!

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

inderdaad, nog even zitten bladeren in handboek ondernemen van de BD en op bladzijde 60 staat een simpel schemaatje. volg de lijntjes en je weet precies waar je aan toe bent. :P leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.

toch een aardige bron van informatie dat handboek en je kan hem helemaal gratis aanvragen bij de BD ;D

• 0
toch een aardige bron van informatie dat handboek en je kan hem helemaal gratis aanvragen bij de BD ;D

Ik wist het omdat ik veel te veel lees hier op HL :D

Ter aanvulling: kantoorapparatuur (telefoon, fax e.d.) zijn wel gewoon op te voeren als kostenpost.

En als vraag van mijn kant: voor auto's op prive die zakelijk gebruikt worden kan wel (een gedeelte van) de btw verrekend worden. Geldt dit ook voor kantoorinrichting?

ps. qua bestede uren was een boekhouder wellicht een betere investering ;)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar