• 0

bedrijfspand/woning kopen, maar nog geen 3 jaar ondernemer

Sinds vorig jaar ben ik ondernemer. Ik werk als gastouder bij mij thuis. Ik heb hiervoor mijn woonkamer en de zolder verbouwd. Echter, ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een andere ruimte hier in de buurt. Nu zag ik op internet dat mijn buren gaan verhuizen (wij hebben geen contact met hen) en dit is eigenlijk wel een mooie plek om mijn bedrijf verder op te richten. Het is geen goedkoop pand en aangezien ik nog geen 3 jaren als zelfstandige er op heb zitten vraag ik me af hoe ik dit moet regel en zeker of het kan. Eigenlijk komt het te vroeg.

Ik verdien minimaal 3500 per maand. Hierover moet nog belasting worden betaald en er gaat een deel op aan luiers, wassen, kinderspullen. Het huis staat te koop voor 269.000 kosten koper (wat volgens mij erg hoog is, aangezien onze woz op 232000 ligt en het huis verder hetzelfde is).

Ik moet me nog inschrijven bij de kamer van koophandel, dit was ik van plan zo snel mogelijk te doen, maar ik moet daar zelf voor langskomen en dus een vrije dag opnemen.

Mijn vriend kan de hypotheek op ons eigen huis compleet betalen. De vaste lasten delen we nu voor een deel.

Verder weet ik niet zo goed wat voor informatie er nog nodig is. Ow ja, het huis heeft een tuin, wat belangrijk is en ik wil de kinderen graag meenemen, daarom is dit huis zo ideaal, want de ouders hoeven hun kind dat maar 1 deur verder af te geven. Volgens mij mag je ook een bedrijf starten in het huis, maar mag je verder geen reclameborden ophangen, maar dat is ook niet nodig.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou eerst uitzoeken of het daar wel zou mogen....Hoeveel kinderen kan je dan ongeveer ontvangen? Bedrijvigheid in woongebied is niet toegestaan als het overlast kan veroorzaken aan de buren. Ik heb zelf bedrijfswoning, dus ik woon zeg maar bij industrieterrein. Paar huizen verderop is er een kinderdagverblijf en er rijden behoorlijk wat auto's af en aan 's ochtends en 's avonds. Mij maakt het niet uit, maar stel er zijn anderen bij jouw op straat die erover klagen bij de gemeente is het niet meer toegestaan.

 

Over het algemeen geldt dat je meerdere jaarcijfers moet hebben als bewijs dat je bedrijf levensvatbaar is en dat je ook eigen geld erin moet stoppen zodat de risico voor hun weer lager is. Maar kinderopvang is iets wat altijd nodig blijft dus misschien heeft de bank dan meer vertrouwen erin.Ik zou eerst uitzoeken of het daar wel zou mogen....Hoeveel kinderen kan je dan ongeveer ontvangen? Bedrijvigheid in woongebied is niet toegestaan als het overlast kan veroorzaken aan de buren. Ik heb zelf bedrijfswoning, dus ik woon zeg maar bij industrieterrein. Paar huizen verderop is er een kinderdagverblijf en er rijden behoorlijk wat auto's af en aan 's ochtends en 's avonds. Mij maakt het niet uit, maar stel er zijn anderen bij jouw op straat die erover klagen bij de gemeente is het niet meer toegestaan.

 

Over het algemeen geldt dat je meerdere jaarcijfers moet hebben als bewijs dat je bedrijf levensvatbaar is en dat je ook eigen geld erin moet stoppen zodat de risico voor hun weer lager is. Maar kinderopvang is iets wat altijd nodig blijft dus misschien heeft de bank dan meer vertrouwen erin.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nu kinderopvang bij mij thuis. Het zijn maximaal 6 kids die aanwezig zijn. Ik heb dit altijd gedaan via een gastouderbureau in de buurt, maar wil nu mijn eigen plan trekken. De kids zouden dan meegaan, dus in kindaantallen verandert er niets en mijn inkomen is zo deels zeker. Er kunnen natuurlijk altijd veranderingen komen in bezetting. Als ik helemaal vol zou zitten zou het gaan om een bedrag van 4500 per maand.

In het huis waar ik nu zit is er nog nooit iemand geweest die geklaagd heeft. Het is ook toegestaan mits ik geen continue aanloop heb en ik geen groot bord op mijn voorgevel schroef, maar dat is ook niet mijn bedoeling. Het is een rijtjeswoning, dus de woning waar het overgaat heeft precies dezelfde regels.

Eigen inbreng heb ik bijna niet, doordat we juist net verbouwd hebben, misschien hierdoor wel iets van overwaarde, maar dat zou ik na moeten laten kijken. Er is hier heel veel vraag naar opvang, aangezien de wijk nog steeds groeit en het kdv hier een wachtlijst heeft van 5-6 jaar (voor opvang van 0-4 jarigen), dus over kindaantallen maak ik me niet druk.

 

Link naar reactie
  • 0

Ga gewoon ook eens praten met de bank... Ennuh: hoe lang ben je dan al wel ondernemer ? Als ik lees dat je je nog niet hebt ingeschreven bij de KvK ? Zou ik toch maar even rap doen ? Heb je de BTW wel goed geregeld ? Anders komt de belastingdienst al langs voor je alles goed en wel rond hebt met de bank :)

 

Je bent in een uurtje klaar met die inschrijving, dus als je even iemand anders vraagt om op te passen, of vraagt of ze de kinderen voor 1 keer een uur later komen brengen of vroeger komen halen, ben je ook geholpen denk ik :)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Natasja,

 

Op de vraag kan ik je geen antwoord geven maar ik verwacht dat er nog wel een HL expert langs komt die je wat verder kan helpen.

Maar voordat je aan deze stap verder gaat werken wil ik je voor alle zekerheid even wijzen op de wetswijziging voor gastoudersschap die per 1 januari 2010 is ingegaan.

Als je hieraan al voldoet is het geen probleem lijkt me om je uitbreiding mogelijkheden verder te onderzoeken.

 

http://www.minocw.nl/kinderopvang/635/Gastouderopvang.html

 

Succes!

 

Cor

http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Link naar reactie
  • 0

Ik doe dit werk sinds april 2008, maar ik werkte er toen buitenshuis ook nog bij. De inkomsten waren toen bijna nihil. Nu ben ik vorig jaar mei gestopt met het werk buitenshuis en ben fulltime gastouder geworden. Hierbij heb ik de eerste maandne nog gebruikt om het huis te verbouwen. Ik heb alles beveiligd en op zolder een extra slaapkamer gemaakt voor de gastkinderen. Ik merk alleen dat we nu ons huis uit aan het groeien zijn. Om het echt goed te doen is eigenlijk een andere ruimte nodig, die echt helemaal op kinderen gericht is. Nu vertoeven wij 's avonds in een ruimte met kinderspeelgoed etc etc. Ik vind dat zelf niet zo'n probleem, maar snap wel dat mijn vriend dit minder geslaagd vind.

 

Ik werk trouwens als gastouder en ik mag dus niet buiten een wijk gevestigd zijn. Dit is dan weer wettelijk geregeld. Ik ben dus echt verplicht iets in een wijk te zoeken. Een kinderdagverblijf kan ik niet worden aangezien de gemeente hier geen vergunningen voor wil verstrekken. Ik wil dus gewoon gastouder blijven. Ik voldoe overigens aan alle eisen om gastouder te zijn (o.a. pabo-diploma en EHBO voor kinderen).

 

De woningen zijn allemaal tegelijk opgeleverd in oktober 2007. Daarom lijkt het mij logisch dat zij dezelfde rechten hebben als wij. Ik zou niet weten waarom dat niet zo zou zijn.

Link naar reactie
  • 0

Als het bij maximaal 6 kids blijft zal het zeker wel mogelijk zijn inderdaad, maar ik denk dat als ik er speciaal wat voor zou kopen toch wel contact op zou nemen met de gemeente, zodat het ook op papier staat dat het is goedgekeurd.

 

Eén tip: als je naar de bank belt voor een afspraak, vertel dan meteen dat je zelfstandig ondernemer bent, zodat je iemand spreekt die daar kennis van heeft en dus al snel kan oordelen of je bij hun terecht kan. En ga gerust meerdere banken af, dat 1 of meer banken je niet kunnen helpen wil niet zeggen dat geen één je kan helpen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nu de gemeente een mail gestuurd. Telefonisch zijn ze niet bereikbaar. Ik ben benieuwd naar hun reactie. Als het toch niet kan (wat ik niet verwacht) dan houdt het meteen op. Ik vraag me alleen af of ik dan fout bezig ben in mijn eigen woning. Als het wel mogelijk is neem ik contact op met iemand van een bank. En dan gaan we eens kijken wat mogelijk is. Voor mij is het jammer dat deze mogelijkheid nu al komt en niet over een jaar of 3.

Link naar reactie
  • 0

Verder weet ik niet zo goed wat voor informatie er nog nodig is.

 

A) Hoe groot wordt de totale investering? (bouwkundige aanpassingen?, extra inventaris? etc.)

B) Hoeveel kan je zelf ophoesten? (een bank zal geen 100 % willen financieren!)

C) Zorg voor een goed onderbouwde, reële prognose, waaruit blijkt dat de investering die voor ogen staat goed opgebracht kan worden.

D) voldoe aan alle vestigings- en vergunningseisen?

 

Kortom, maak eerst een plan op papier, zoals jij denkt dat alles gaat lopen en presenteer dat dan met verve bij meerdere banken.

De meeste financieringsaanvragen lopen kapot op het ontbreken van goede cijfermatige onderbouwingen ! en je krijgt maar één kans, dus je bent gewaarschuwd.

 

succes.

Link naar reactie
  • 1

Als gastouder mag je per 1 januari 2010 nog maar maximaal 4 kinderen opvangen. Daarnaast als je een onderneming begint en een pand koopt, dan ben je toch geen gastouder meer maar meer een kinderdagverblijf (dat aan allerlei eisen moet voldoen)?

 

Ik begrijp niet goed hoe je dit in elkaar wilt zetten?

Link naar reactie
  • 1

Als gastouder mag je nu in 2010 6 kinderen opvangen, waarvan er maximaal 5 onder de 5 jaar zijn, 4 onder de 2 en 2 onder de 1 jaar. Als mijn eigen dochter niet thuis is (ze gaat 2 dagen naar het kdv) dan telt ze niet mee met de kindaantallen.

De slaapkamer van de kids is in dit huis alleen voor de gastkindjes en valt daarom onder bedrijfsruimte, eveneens mijn kantoorruimte. Als je dus een huis hebt die je grotendeels voor een bedrijf gebruikt zal je de ruimtes die je alleen voor het bedrijf gebruikt onder bedrijfsruimte kunnen doen vallen. Hoe of wat weet ik verder niet, dat gaat boven mijn pet.

Als ik op papier hier naast zou wonen en mijn vriend op dit adres dan zou ik hiernaast gewoon gastouder mogen zijn. Zo weet ik ook iemand die het pand naast hen heeft gekocht en daar zijn ze allebei gastouder. De een op het adres waar ze ook wonen en de ander op het anders dat als bedrijfspand gebruikt wordt. Er mag namelijk maar 1 gastouder in 1 huis werken.

Zo zijn er meer foefjes, maar ik weet het verder ook niet precies. Ik weet ook niet in hoeverre je het als bedrijfspand mag beschouwen, aangezien er wel iemand op dat adres moet wonen. Zo niet, dan moet je er een kinderdagverblijf van maken, maar daar zitten zo veel haken en ogen aan dat dat bijna niet te doen is.

Link naar reactie
  • 0

De slaapkamer van de kids is in dit huis alleen voor de gastkindjes en valt daarom onder bedrijfsruimte, eveneens mijn kantoorruimte. Als je dus een huis hebt die je grotendeels voor een bedrijf gebruikt zal je de ruimtes die je alleen voor het bedrijf gebruikt onder bedrijfsruimte kunnen doen vallen. Hoe of wat weet ik verder niet, dat gaat boven mijn pet.

Als ik op papier hier naast zou wonen en mijn vriend op dit adres dan zou ik hiernaast gewoon gastouder mogen zijn. Zo weet ik ook iemand die het pand naast hen heeft gekocht en daar zijn ze allebei gastouder. De een op het adres waar ze ook wonen en de ander op het anders dat als bedrijfspand gebruikt wordt. Er mag namelijk maar 1 gastouder in 1 huis werken.

Zo zijn er meer foefjes, maar ik weet het verder ook niet precies. Ik weet ook niet in hoeverre je het als bedrijfspand mag beschouwen, aangezien er wel iemand op dat adres moet wonen. Zo niet, dan moet je er een kinderdagverblijf van maken, maar daar zitten zo veel haken en ogen aan dat dat bijna niet te doen is.

 

Als je de bestemming van het pand (namelijk woonruimte) niet wilt laten wijzigen naar bedrijfsruimte, dan zal je er ook daadwerkelijk in moeten gaan wonen. Hou er rekening mee dat hier ook op gecontroleerd zal worden, je kan niet volstaan met een slaapkamer in te richten. Ik neem aan dat je bij je vriend in bed wil blijven slapen? Dat is eigenlijk al voldoende om aan te nemen dat je het pand alleen als bedrijfspand zal gebruiken. Je kan hierdoor ernstig in de problemen raken.

 

Online zal je onvoldoende antwoorden krijgen op jouw specifieke vraag. Maak dus een afspraak met de gemeente en ga eens praten. Pas als de gemeente schriftelijk wil vastleggen dat jij in het betreffende pand je bedrijf mag uitoefenen, kan je verder.

 

Je stelt ondernemingsplan op (daar kan je wel vast mee beginnen) en daarmee ga je naar de bank. Ga naar verschillende banken toe en vraag wat de mogelijkheden zijn.

 

Veel succes!

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

Als gastouder mag je nu in 2010 6 kinderen opvangen, waarvan er maximaal 5 onder de 5 jaar zijn, 4 onder de 2 en 2 onder de 1 jaar. Als mijn eigen dochter niet thuis is (ze gaat 2 dagen naar het kdv) dan telt ze niet mee met de kindaantallen.

 

In 2012 krijg je geen kinderopvangtoeslag meer als je enkel en alleen inkomsten uit het gastouderschap haalt. Dus dan ben je of zelf veel geld kwijt aan de creche of heb je een kindplaats per dag minder.

Link naar reactie
  • 0

Een (bedrijfs)pand kopen voor gastouderopvang zonder dat je hierin zelf gaat wonen lijkt o.g.v. de Wet kinderopvang niet mogelijk. Gastouderopvang dient immers plaats te vinden op het woonadres van de gastouder en/of de vraagouder (artikel 1,1 onder d Wko).

Als je kinderen op een ander dan deze adressen gaat opvangen is eerder sprake van een kindercentrum.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.