• 0

EU klant vertaalbureau heeft geen btw nummer - Wat nu?

Beste forummers,

 

Ik onlangs een vertaling gemaakt voor een collega die vanuit Spanje werkt. Het eerste contact was allemaal heel leuk en aardig en over de telefoon werd een collegiaal tarief van 0,075 cent per woord afgesproken. Als blijk van vertrouwen kreeg ik ook een flinke vooruitbetaling.

 

Nu wilde ik de factuur sturen en vroeg om hun btw-nummer om de btw te kunnen verleggen, maar na een paar vage e-mails en een telefoontje werd duidelijk dat zij zonder btw-nummer werken. Blijkbaar is dat in Spanje niet nodig.

 

In de eerste instantie dacht ik overigens dat zij wel in Spanje woonden, maar officieel vanuit Nederland werkten omdat ze mij aanvankelijk een Nederlands adres hadden toegestuurd.

 

Maar dat betekent nu dat ik alsnog 19% btw over die 0,075 cent moet betalen of is daar alsnog een andere manier voor?

 

Of kan ik beroep doen over mijn algemene voorwaarden?

 

"6.2 Tarieven worden vermeld exclusief BTW, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven."

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben geen btw deskundige, maar iedere ondernemer in de EU moet een btw nummer hebben.

Het verhaal dat dit in Spanje niet nodig is berust volgens mij nergens op.

Als dit bedrijf een faktuur naar een Spaans adres gestuurd wil hebben en geen btw nummer heeft moet je gewoon 19% btw berekenen en zij zullen dit moeten betalen.

Als ze een factuuradres in Nederland hebben moeten ze sowieso als ondernemer een btw nummer hebben.

Je moet dan ook de btw berekenen.

Als ze geen ondernemer zijn, maar dit particulier doen kunnen ze de btw niet als voorbelasting terugkrijgen.

 

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

jij zult als ondernemer gewoon 19 procent btw - die je berekent - moeten afdragen.

de gefaktureerde partij heeft het probleem dat hij/zij dit zonder btw nummer niet kan terugvragen.

dis factureren binnen EU als de klant een btw nummer heeft verleggen, indien niet dan btw berekenen.

in 2010 zijn er wel nieuwe regels van kracht, maar deze basisregel geldt volgens mij nog steeds.

indien je een administrateur/accountant heb moet deze je precies kunnen vertellen hoe het zit.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Bedankt, het klinkt inderdaad wel vaag. Zij (getrouwd koppel) zeiden dat ze geen btw-nummer nodig hebben omdat ze als freelancers werken.

 

Ik was toch erg verbaasd omdat hier in Nederland ook freelancers een btw-nummer krijgen, dus ik vroeg of de regelgeving in Spanje misschien anders was.

 

Maar het antwoord was:

 

'Hoe wij onze zaken geregeld hebben is aan ons en niet aan jou. Wij betalen jou gewoon 0,075 euro en daar blijft het bij.'

 

 

Dus hoe ik het nu begrijp heb ik twee mogelijkheden:

 

- schikken en gewoon de factuur aanpassen en 19% aftrekken van mijn totale verdiensten

 

- gewoon de factuur versturen met die 19% btw en als zij die niet kunnen aftrekken is dat hun probleem

 

Maar dan loop ik weer het risico dat ze weigeren te betalen, en na dat laatste gesprek en de toon waarop dat gezegd werd, kreeg ik behoorlijk de indruk dat het die kant op zou gaan.

 

De totale opdracht was zo'n 1600 euro en daar heb ik al 1000 euro van binnen gelukkig. Dus het zou zo'n 300 euro verschil zijn. Is dat wel de moeite waard om moeilijk te doen?

Link naar reactie
  • 0
Maar het antwoord was:

 

'Hoe wij onze zaken geregeld hebben is aan ons en niet aan jou. Wij betalen jou gewoon 0,075 euro en daar blijft het bij.'

 

Dat is dus niet waar, want als je die 0,075 als inclusief BTW zou gebruiken, dan lever je ongeveer 16% inkomsten in. Da's nogal een stevige korting.

 

Hebben ze expliciet gemeld dat die 0,075 inclusief BTW was, trouwens? Zo niet, dan mag je er van uit gaan dat het dus exclusief BTW is.

 

Daarnaast ben jij verplicht om het allemaal netjes met BTW te doen, dus lijkt het me inderdaad hun probleem - gewoon 19% er bovenop doen dus, lijkt me.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, bij zakelijke dienstverlening kun je er vanuit gaan dat alle tarieven ex btw zijn, en bovendien heb je het nog in je algemene voorwaarden staan ook. M.i. hadden ze dit kunnen en moeten weten, en zou het geen probleem zijn als ze een 'normale' onderneming (in spanje of in nederland) dreven gezien het toch aftrekbaar was als voorbelasting.

 

Blijft natuurlijk het probleem dat ze mogelijk niet zullen betalen - lastige situatie voor een dergelijk bedrag over de grens :(

Link naar reactie
  • 0

'Hoe wij onze zaken geregeld hebben is aan ons en niet aan jou.'

Hebben ze helemaal gelijk in. Dat zij het zo geregeld hebben betekent dat ze BTW moeten betalen die ze niet kunnen terugvragen. Dat is hun probleem en daar kun jij niets aan veranderen. Zeker bij dit soort enorm lage tarieven zou ik daar verder niet over gaan onderhandelen.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Tja... de discussie lijkt me van theoretische aard. Aan de toonzetting van de mail te lezen heeft jouw klant geen intentie om de BTW te betalen. En Spanje is dan ver weg...

Erg vervelend.... en nou de volgende keer duidelijk in de offerte vermelden dat jouw prijs ex BTW is en ook vooraf een BTW nr. vragen.

 

Succes ermee!

Link naar reactie
  • 0

Vanaf 1/1/2010 geldt er een speciale BTW regel op leveren van communautaire diensten in of aan buitenlanders.

 

Deze regel is uniform voor alle leden van de EU-staten.

 

Algemene regels :

 

1. Plaats van de dienst

-Situering van het onderwerp

- B2B : de afnemer is een belastingsplichtige. Hoofdregel : plaats van de diesnt waar de afnemer is gevestigd

- B2C: de afnemer is geen belastingsplichtige. Hoofdregel: plaats van de dienst waar de dienstverrichter is gevestigd

 

2. Schuldenaar van de BTW

 

Algemene regel :

- door de belastingsplichtige die in België/Nederland een belastbare levering van goederen of belastbare dienst verricht

- Door diegene die in Nederland een belastbare IC verwerving van goederen verricht

 

3. BTW-aangifte - intracommunautaire opgave

 

---> Nieuw rooster voor geleverde diensten die niet vrijgesteld zijn in de lidstaat van de ontvanger

 

Gevolgen voor de dienstverrichter : vrij van BTW: BTW voldoen via verlegging en opnemen in IC listing

 

 

Voorbeelden:

 

Een Nederlandse firma verricht een dienst voor een Duitse firma

 

---> hoofdregel : Nederlandse BTW aanrekenen en doorstorten via maandelijkse IC

 

Een Nederlandse firma levert diensten aan een Duits Ziekenhuis (vrijgestelde belastingsplichtige, zonder recht op aftrek)

 

---> Hoofdregel Nederlandse BTW boeken maar BTW nummer aanvragen in DUitsland en in Duitsland BTW betalen

 

Uw geval is er eentje van B2C : Een bureau dat vertalingen schrijft voor een particulier :

 

Hoofdregel --> artikel 21 bis § 1 De Spaanse particulier is Nederlandse BTW verschuldigd op de maatstaf van heffing, zijnde 0.075 cent per woord

 

Deze zal je dan ook moeten doorstorten aan de diensten van de BTW

 

Indien je die niet aangerekend hebt zal je een boete betalen, zijnde 19 % op je totaalsom

 

Ik heb hier een kleine cursus liggen wat er allemaal verandert met een aantal voorbeelden

 

indien je je mail geeft kan ik die wel eens doorscannen. Het is Belgisch maar je moet maar België veranderen door Nederland. De regel is toch van toepassing voor heel Europa, maar er zijn tal van uitzonderingen

 

Groetjes van een hopeloos wordende ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

 

Ik heb uiteindelijk besloten het toch te proberen en de klant is wel bereid de btw te betalen, maar met tegenzin en pas na 60. Dat gaat ook weer tegen mijn algemene voorwaarden in, maar in ieder geval een begin.

 

 

Verder zei hij:

 

"Wij willen je erop wijzen dat wij niet belastingplichtig zijn in Nederland en volgens onze Spaanse accountant is jou factuur niet rechtsgeldig."

 

In de bovenstaande post stonden de regels voor 2010 heel goed uitgelegd, maar dit gaat nog over 2009. Maar toen was toch hetzelfde?

 

Dat je alleen 0% btw mag rekenen als je het btw-nummer van de klant hebt? (Het waren geen literaire vertalingen).

 

En deze regels gelden toch voor de hele EU? Dus ook al hebben ze in Spanje een soort ' tussenondernemer', die geen btw-nummer hoeft te krijgen, dan ben je toch officieel particulier voor de Nederlandse belastingdienst?

 

Het is overigens niet slecht bedoeld van de betreffende klant. Ik had contact opgenomen met een andere vertaalster die voor hem had gewerkt en zij had altijd 0% gerekend zonder een btw-nummer te vragen en haar boekhouder had er verder nooit over geklaagd.

 

Maar dat was dan eigenlijk toch gewoon fout of golden er voor 2009 toch andere regels die ik niet ken (ben nog niet zo lang ondernemer).

 

Heeft iemand misschien overtuigend bewijs voor deze klant (en mij natuurlijk)? Moet zijn accountant gewoon even op opfriscursus of mis ik hier iets?

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk voor wat België betreft :

 

 

 

Voorbeeld : Een Belgisch softwarebureau schrijft een programma voor een Nederlandse bediende. Prijs € 1.000

 

 

tem 31/12/2009 :

 

rooster 03 €1.000,- rooster 54 210 € (21 % BTW - Belgische)

 

Vanaf 1/1/2010

 

Rooster 03 € 1.000,- rooster 54 210 € (21 % BTW - Belgische)

 

In België dus geen verandering, best eens vragen aan je belastingsdienst

 

groetjes

Link naar reactie
  • 0

Heeft iemand misschien overtuigend bewijs voor deze klant (en mij natuurlijk)? Moet zijn accountant gewoon even op opfriscursus of mis ik hier iets?

 

 

In 2009 was de hoofdregel dat de dienst daar plaats vond waar de leverancier van de dienst was gevestigd. Vertalingen vormen geen uitzondering op de hoofdregel, zodat de NL BTW van toepassing is en op jouw factuur thuishoort.

 

Als die Spaanse 'accountant' bewijs wil, wijs ze dan op de EU Directiva sobre el IVA onder nummer 2006/112/EG

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.