• 0

Keuze rechtsvorm en taakverdeling

Ik loop hier nu al twee maanden mee rond en merk dat ik steeds op dezelfde redeneringen uitkom, maar ik zou het fijn vinden als hier eens door een derde over meegedacht wordt.

 

Ik heb een eenmanszaak in de internetbranche. Alles loopt eigenlijk prima en als het een beetje meezit kan ik hier nog jaren mee door. Mijn vriendin heeft een Wajong uitkering en is gezondheidshalve heel erg beperkt in haar doen en laten. Werken is geen optie, want ze studeert ook. Dat wordt gewoon te zwaar. Nu lopen wij al lang rond met het idee een webwinkeltje te beginnen waar zij ook haar inbreng in zou kunnen hebben. Ik denk persoonlijk dan vooral aan de inkoop-kant. Ze zou producten kunnen gaan uitzoeken die we inkopen om te verkopen via de webshop.

 

Daar zit nog een andere kant aan: mijn vriendin heeft contact met iemand in een vluchtelingenkamp in Azië die allerlei spullen maakt en verkoopt die goed zouden passen in ons assortiment. Hiermee helpen we haar ook een beter bestaan op te bouwen voor haar familie, want onze bedoeling is om goed voor deze producten te betalen. Ooit was het idee om dus een stichting te beginnen, maar later kwamen we toch tot de conclusie dat het charitatieve deel van dit plan vrij beperkt was. We hebben dus besloten dat we dit altijd nog kunnen afsplitsen naar een aparte stichting.

 

Nu zit ikzelf dus te tobben over de rechtsvorm. Mijn vriendin wordt het "brein" achter de organisatie, want zij heeft goede smaak en ik niet. Ik heb zelf natuurlijk veel kennis van en ervaring met diverse webshops en het onderhoud van de webshop zal ook bij mij komen te liggen. Ik zal ook de daadwerkelijke fysieke inkoop en verkoop moeten gaan doen en veel van de communicatie op me moeten gaan nemen. Kortom, in de praktij zal zij misschien twee of drie uur per week inbrengen waar mijn inbreng vele malen groter kan worden dan dat.

 

Ik wil de activiteiten liefst scheiden van mijn eigen eenmanszaak, dus moet er een aparte onderneming gestart worden. Het belangrijkste voor ons is dat de inkomstenverdeling eerlijk is. De uitkering van mijn vriendin zou er anders onevenredig onder kunnen gaan lijden. Ik weet bijvoorbeeld dat je in het geval van een VOF in het vennootschapscontract kunt vastleggen hoe de winstverdeling eruit ziet, maar hoe kun je deze verdeling het beste vaststellen? Je zult zoiets hard moeten kunnen maken richting de fiscus, lijkt me. Hoe doe je dat?

 

Ook wil ik graag weten wat voor mij de gevolgen zijn. Betekent het hebben van twee verschillende ondernemingen dat ik twee keer aan het urencriterium moet voldoen? Lijkt me niet, toch? Ik zou een tweede eenmanszaak kunnen beginnen en mijn vriendin per ingebracht uur kunnen betalen, maar kan dat überhaupt wel, twee eenmanszaken? Of moet ik de activiteiten dan toch onderbrengen onder mijn huidige eenmanszaak? En hoe werkt die uitbetaling dan?

 

Veel vragen, maar zoals gezegd denk ik in een rondje. Ik heb iemand met verstand van dit soort dingen nodig.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ik weet bijvoorbeeld dat je in het geval van een VOF in het vennootschapscontract kunt vastleggen hoe de winstverdeling eruit ziet, maar hoe kun je deze verdeling het beste vaststellen? Je zult zoiets hard moeten kunnen maken richting de fiscus, lijkt me. Hoe doe je dat?

 

Door een percentage-verhouding vast te leggen in je vennootschapscontract, bijvoorbeeld 80%-20%.

Als de VOF dan 10.000 euro winst maakt in een boekjaar, dan is dat 8000 extra inkomen voor jou, en 2000 extra inkomen voor haar over dat boekjaar.

 

Ook wil ik graag weten wat voor mij de gevolgen zijn. Betekent het hebben van twee verschillende ondernemingen dat ik twee keer aan het urencriterium moet voldoen? Lijkt me niet, toch?

 

Nee, inkomen uit je emz en vof gaat gewoon op een hoop, en daarop kun je ondernemersaftrekken etc toepassen, en wat er overblijft betaal je IB over.

 

Ik zou een tweede eenmanszaak kunnen beginnen en mijn vriendin per ingebracht uur kunnen betalen, maar kan dat überhaupt wel, twee eenmanszaken?

Of moet ik de activiteiten dan toch onderbrengen onder mijn huidige eenmanszaak? En hoe werkt die uitbetaling dan?

 

Een tweede zaak kan best. Kwestie van even voor jezelf doorrekenen of het haalbaar is :)

Als je toch geen vof wilt zijn er alternatieven, zoek maar even op loondienst (goedkoopst aangezien ze student is, maar adminstratiewerk (event. ook uit handen te geven, maar wel volume nodig wil het rendabel zijn etc)) of op payrolling/uitzendburo (duurder, maar minder adminstratie), etc.

 

Verder kun je eventueel 'Uitbetalingen aan derden' (ff zoeken bij belastingdienst) toepassen, maar je moet even kijken of je aan die criteria voldoet, daar weet ik het allerfijnste niet vanaf.

 

Er zullen ook wel anderen zijn die reageren op dit topic die hier misschien nog meer van weten, er zijn ook verschillende aftrekken mogelijk voor meewerkenden, geloof ik.

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allebei. Als we het puur zakelijk bekijken zou mijn vriendin niets inbrengen buiten sporadisch wat arbeid. De genoemde 80% moet, neem ik aan, ook ergens op gebaseerd zijn, toch? Ik kan vantevoren echt niet zeggen hoe die verhoudingen zullen komen te liggen. Het voorstel van Joost klinkt dus, als je kiest voor een VOF, het meest voor de hand liggend, maar ook daar is natuurlijk de vraag wat die "zakelijke verhouding" is.

 

Als ik er zo tegenaan kijk neig ik toch steeds meer naar een tweede eenmanszaak, of zelfs gewoon een tweede handelsnaam met een aparte bankrekening (is dat haalbaar?). In de praktijk is het uitbetalen natuurlijk een beetje raar, want in principe gaat ons inkomen gewoon op een grote hoop, maar voor de fiscus en de UWV is het wel belangrijk dat dat allemaal klopt. Heeft iemand nog andere ideeën om haar uit te betalen? Houd er rekening mee dat het hier soms om maar 2 of 3 uurtjes per maand zal gaan, dus payrolling is volgens mij echt overkill.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jaap

 

Ik had niet begrepen dat het om zo weinig uren per maand gaat.

 

Dan is een 2e eenmanszaak een betere optie. Bij de KvK in te schrijven onder jouw bestaande inschrijving. Bij de fiscus een 2e BTW nummer aanvragen. En dan de truc: arbeidsbeloning fiscale partner.

 

Je mag aan haar een zakelijke beloning betalen, zonder dat je haar via een salarisadministratie verloont. Als die beloning onder de € 5000 blijft, is die bij haar onbelast, maar bij jou niet aftrekbaar.

 

Is de beloning hoger dan 5.000 dan is het bij jou een aftrekpost in de winst, maar bij haar belast. Bij 3 uur per maand zul je de 5.000 niet halen, dus op papier heeft zij dan geen extra inkomen, maar in de praktijk dus wel.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@HeRaFin: dat lijkt me geen ideale situatie, want met haar 5 uur per maand voldoet ze niet aan het urencriterium. Daarnaast ben ik voor haar onbetaalbaar. Ik vind het gewoon leuk om te doen en heb ook ervaring met ondernemen. Zij heeft daar niet de energie voor, maar aan de inkoopkant is zij weer onbetaalbaar! Voor mij geldt ook dat dit na het opzetten misschien maar een paar uur per week gaat kosten, maar dat moeten we allemaal maar bekijken.

 

@Joost: Dus een gemiddeld "studentenloon" à €10,- is acceptabel? Ik neem aan dat je wel nauwkeurig moet vastleggen hoeveel uur ze in de onderneming steekt?

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 1

2.18 MKB-winstvrijstelling

de MKB-winstvrijstelling wordt verhoogd van 10,5% naar 12%. Het verhogen van deze

vrijstelling verlaagt de marginale belastingdruk op behaalde winst. Bij een winst na

toepassing van de ondernemersaftrek van bijvoorbeeld € 50.000 is vanaf 1 januari 2010 de

eerste € 6.000 vrijgesteld (€ 5.250).

De MKB-winstvrijstelling stelt een vast percentage van de winst vrij van belasting. Hiervoor

gold tot en met 2009 nog de voorwaarde dat moest worden voldaan aan het urencriterium,

een ondernemer moest minimaal 1225 uur ondernemen om voor de vrijstelling in aanmerking

te komen. Deze voorwaarde vervalt. Voortaan bestaat dus recht op de MKB-winstvrijstelling

ongeacht het aantal uren dat aan een onderneming wordt besteed. Hybride ondernemers

(mensen die naast een baan een onderneming hebben) en deeltijdondernemers (zonder baan

ernaast) kunnen daardoor ook gebruik maken van de winstvrijstelling.

 

Bron: Ministerie van Financien

 

De voorwaarden van de belastingdienst geldt echter ook Belastingdienst

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

maar voor 3 a 4 uur per maand zet dat geen zoden aan de dijk. Dat geeft een jaarloon van zeg 1.000 euro.

Dat is bij haar sowieso onbelast als arbeidsbeloning fiscale partner en bij Jaap niet aftrekbaar.

 

Om hiervoor een VOF aan te gaan, lijkt me wat te veel van het goede, bovendien is zij dan wel IB verschuldigd over 88% van die 1.000 euro. Nu dat bovenop haar uitkering komt, betaalt ze netto (88% x 41,95% x 1000) € 175 belasting.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als ik onze situatie naast het verhaal op de website van de Belastingdienst leg ben ik de enige ondernemer in dit verhaal. Volgens mij moet ik dat maar zo laten, want als de verantwoordelijkheid bij haar ligt is dat gezien haar gezondheid misschien geen ideale situatie.

Uitstekende keuze. Los van haar gezondheid (niet onbelangrijk overigens) is dit ook de beste keuze t.o.v. haar uitkering. Als ze zich als ondernemer inschrijft bij de KvK en vervolgens de uren opgeeft aan de belastingdienst, wordt ze direct (en indien nodig met terugwerkende kracht) gekort op haar uitkering.

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.