• 0

Marginale bedrijfswinsten/activiteit: kosten BV te hoog

 

Beste mensen,

 

Bij de verkoop van mijn onderneming een aantal jaren geleden heb ik een BV overgehouden. Daarin gebeurt niet veel meer. De laatste jaren voer ik naast een baan in loondienst af en toe opdrachten uit. De omzet ligt per jaar rond 5000 euro en de winst - vanwege DGAloon - nog veel lager. De kosten zijn echter hoog; alleen de boekhouder al kost 750 euro per jaar voor loonadministratie/jaaraangifte/publicatie.

 

Ik heb eigenlijk geen BV nodig. Niet uit oogpunt van beperking van risico, en al helemaal niet vanwege fiscale voordelen. Als ik mijn inkomsten als resultaat-uit-overige-werkzaamheden aangeef hou ik meer over!

 

Ik hield de BV aan vanwege het feit dat ik van plan ben om ooit weer een zaak te starten, en dan niet weer de hele heisa van de oprichting doorhoef. Het onderhoud van de BV wordt me nu echter te duur. Kan ik de BV zomaar stoppen? Of misschien zelfs verkopen? Of kan ik deze toch beter aanhouden en de kosten maar voor lief nemen?

 

Bij voorbaat dank voor reactie!

 

Groet,

 

Stan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Dank voor je snelle reactie.

 

Als het oprichten van een BV minder tijd, geld en moeite kost kan ik dus beter gewoon deze beeindigen.

 

Ik zal dan zelf weer snel een nieuwe BV kunnen oprichten en waarschijnlijk niets voor de oude BV bij evt. verkoop krijgen?

 

Wanneer gaan deze nieuwe regels voor BV's in?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vergeet niet dat de liquidatie van een B.V. ook veel tijd kost. Alleen bij een turboliquidatie (als er nul baten en nul lasten zijn) kun je direct uitschrijven.

Doorgaans betekent het besluit neerleggen bij de KvK, adverteren in de krant en een hoop heisa.

 

Een lege B.V. levert doorgaans een € 1500,- op. Niet veel geld, maar zeker goedkoper dan liquideren.

 

Als het goed gaat wordt het nieuwe B.V-recht per juli dit jaar actief. Geen bankverklaring, geen verklaring van geen bezwaar.. oprichting kan heel snel!

 

Gr

 

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Martin,

 

Zonder de correctheid te controleren van de betreffende websites:

http://www.justitie.nl/onderwerpen/wetgeving/wetgevingsprogramma/privaatrecht/wetsvoorstel-vereenvoudiging-en-flexibilisering-bv-recht.aspx

 

http://www.vbk.nl/VBK/NL/Actualiteiten/Publicaties/BVRecht2/default

 

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/product/nieuwe-wet--en-regelgeving/jus/BV-recht--vereenvoudiging-en-flexibilisering

 

Vooral de laatste is overzichtelijk!

 

Ik hoop binnenkort even tijd te vinden om een column te wijden aan dit onderwerp.

 

Gr.

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

google "nieuwe bv-recht" dan zie je o.a. deze nieuwe bv-recht

 

 

 

Zie mijn post boven de jouwe ;). Dat is dezelfde link.

 

De volledige naam is: Wetsvoorstel vereenvoudiging en flexibilisering bv-recht. Daarop kun je ook googlen.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 288 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.