• 0

percentage/ marge agent

Hallo allen,

 

Ik heb heb zo veel gegoogled en gezocht naar informatie over agentuur. Er is me nu een hoop duidelijker (verschil distribiteur en agent etc etc). Maar ik hoopte dat ik er vandaag uit zou komen met de vraag wat een redelijke verdienste is voor een agent. Er zijn wat percentages genoemd in sommige discussies maar ik begrijp dat het per branche zeer verschillend kan zijn. Ik zoek de dingen altijd goed uit alvorens een vraag te stellen, maar kom er maar niet uit. Ik zou graag advies/hulp willen van iemand die hier ervaring mee heeft.

 

Even een korte omschrijving van mijn situatie ter duidelijkheid:

Ik ben pas begonnen met mijn tassen-businessje. Ik ontwerp mijn tassen zelf en laat ze maken door tassenmakers in Bali. De tassen zijn van echt leer en geheel handgemaakt. De winkelwaarde van mijn tassen liggen tussen de 100 - 185 euro. De marge voor de winkelier ligt tussen de 2.2 tot 2.4 (hangt van product af).

Ik heb tot nu toe alleen direct verkocht aan winkeliers, maar onlangs heeft iemand me benaderd om als agent voor mij te werken (om in spanje te verkopen). Aangezien ik graag over de grens wil verkopen heb ik interesse getoont. Ik heb hem geinformeerd over de groothandelsprijzen, de verkoopprijzen, marges etc.

Nu vindt hij de inkoopprijzen te hoog (die liggen dus tussen de 48 - 75 eur) en vroeg of dat wat lager kon. Hij wilde zelf minstens 30% marge halen.

Mijn vraag is dus; is dit niet belachelijk veel??! Ik bedoel; als hij 30% marge wil halen en de winkel moet ook nog eens minstens 50% marge kunnen halen, hou ik zelf niks meer over. Ik kan verder de inkoopprijzen echt niet nog lager maken, straks ga ik failliet. Een inkoopprijs tussen de 48 - 75 euro voor echte leren tassen en geheel handgemaakt is toch helemaal niet duur? Als ik de verkoopprijzen hoger maak, dan worden mijn tassen te duur en ben ik bang dat het dan niet verkoopt. Anyway, ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met deze branche of weet iemand waar ik moet zoeken? Is het goed om een afspraak te maken met een deskundige? Weet iemand hoe en waar ik terecht kan hiervoor?

Ik hoop dat iemand me eindelijk uit de brand kan helpen.

Alvast erg bedankt!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Minou,

 

Jouw toekomstige agent gaat natuurlijk proberen het maximale eruit te halen, echter het is niet reëel.

Een percentage van 30% is een importeur/distributeur marge. Je kunt 15% maximaal aanbieden.

Wel kun je natuurlijk een eindejaarsbonus afspreken maar die koppel je aan een target.

 

Denk niet dat de enige mogelijkheid is die je nu krijgt aangeboden, als je zelf lekker bezig bent met je

handel komen er vanzelf wel andere (weder)verkopers op je pad.

 

Succes!

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Minou,

 

Om te beginnen, bedoel je met "winkelwaarde" de prijs die de consument betaalt of de prijs die je aan de winkelier berekent? Als de prijs die je noemt de consumentenprijs is, dan liggen je verkoopprijzen wellicht te laag. Weet 't niet zeker, maar kijk eens naar prijzen die Fabfab of Antichic hanteert. Ik kan me voorstellen dat je kan denken dat je snel te duur wordt, maar als je spullen echt goed en mooi zijn moet je daar niet al te snel bang voor zijn. Een hogere prijs kan zelfs stimulerend werken voor de verkoop, een vreemd psychologisch effect waar de consument "last" van heeft is namelijk dat ze denken dat als iets moois goedkoop is dat er een addertje onder het gras zit (behalve als je er uitverkoop op zet).

 

Jouw agent wil inderdaad importeursprijzen hebben. Het grote verschil agent/distributeur is dat de agent geen voorraad houdt, de distributeur doet dat wel. Daarom zijn de marges voor beiden ook verschillend, een distributeur maakt namelijk meer kosten, rentekosten, opslagkosten en verzendkosten. Een agent maakt in principe alleen verkoopkosten, vandaar een lager percentage voor een agent.

 

M.i. is het in de tassenbranche gebruikelijk om de volgende marges aan te houden;

Fabriek->Importeur = prijs x 1,3

Importeur->Winkelier = prijs x 1,5

Winkelier->consument = prijs x 2,2 (daar zit dan wel de BTW bij in)

 

In jouw geval (duurste tas) = het € 75,-- x 1,5 = € 112,50 x 2,2 = € 247,50. Jouw eigen inkoopprijs moet dan rond de € 58,-- liggen.

 

Een agent mag niet veel meer dan maximaal 10% opstrijken van die € 112,50, ligt een beetje aan het volume wat je kunt doen. Misschien is wat corel zegt, namelijk 15%, gebruikelijk in deze handel. Waar ik (altijd) voor zou kiezen - bij een agent - is een "gestaffelde" provisie. Als voorbeeldje (de getallen zijn willekeurig, je kan je eigen getallen invullen);

 

Provisie omzet 0 -10.000 = 15%

Provisie omzet 10.000 - 50.000 = 10%

Provisie omzet 50.000-100.000 = 7,5%

etc.

 

Als je een vaste provisie afspreek kan het zo maar eens zijn dat een agent op bepaald moment een flink stuk meer verdient dan dat je zelf doet. Op zich niet erg, maar het moet wel reeël blijven.

 

Verder moet je bij een agentschap duidelijk een geografisch bereik afspreken.

Link naar reactie
  • 0

Jouw agent wil inderdaad importeursprijzen hebben. Het grote verschil agent/distributeur is dat de agent geen voorraad houdt, de distributeur doet dat wel. Daarom zijn de marges voor beiden ook verschillend, een distributeur maakt namelijk meer kosten, rentekosten, opslagkosten en verzendkosten. Een agent maakt in principe alleen verkoopkosten, vandaar een lager percentage voor een agent.

 

 

Verder moet je bij een agentschap duidelijk een geografisch bereik afspreken.

 

Absoluut eens met Farci.

Aanvullend hierop: sluit altijd een agenture overeenkomst mét de mogelijkheid die op te zeggen indien de agent niet presteert.

In principe moet een verkoopvolume afgegeven worden door de agent. (Hij kent de markt, toch?). Voeg anders een volume toe wat je zelf redelijk vindt. Tenslotte weet je niet of er betere agenten zijn in Spanje.

 

mod-edit: quote gefixed

Link naar reactie
  • 0
Jouw agent wil inderdaad importeursprijzen hebben. Het grote verschil agent/distributeur is dat de agent geen voorraad houdt, de distributeur doet dat wel

 

Een tweede verschil is dat een importeur aansprakelijkheid heeft en partij is bij de verkooptransacties. Hij is leverancier aan zijn klanten.

Een agent bemiddelt alleen waarbij de transactie tussen zijn klant en jou tot stand komt en de agent verder geen enkel risico loopt in tegenstelling tot de importeur m.b.t. bijvoorbeeld niet betalen van de klant, laat betalen van de klant, retourzendingen, aansprakelijkheid, beschadigingen etc.

 

Als je dus een agent in Spanje hebt dan moet je goed opletten dat uiteindelijk alle risico's nog steeds bij jou liggen.

 

Als hij toch meer marge wil dan moet hij gewoon tassen bij jou inkopen als importeur en voor eigen rekening en risico verkopen.

 

Een marge van 10-15% lijkt mij voor een agent dus maximaal.

 

Hierin een staffel aanbrengen lijkt me goed. Eventueel gecombineerd met een bonus bij behaalde omzetten

(100k = 1% extra, 250k = 2% extra etc.)

 

Denk er trouwens aan dat een agent een wettelijke rechtspositie heeft en een importeur niet.

 

Denk verder aan exit-afspraken. Een agent heeft bij het verbreken van de overeenkomt recht op vergoeding van bijvoorbeeld opgebouwde goodwill

 

Een ander punt om je marge te bepalen zijn de overige kosten die om de hoek komen kijken. Bijvoorbeeld de marketingkosten. Als jij die voor je rekening neemt kan zijn marge lager. Regelt hij de marketing dan kan de marge wat hoger

 

Standaard importeurscontractmodellen en agentschapmodellen zijn verkrijgbaar bij het ICC den Haag. Je hoeft ze niet per definitie te gebruiken maar alleen het doorlezen ervan geeft al een groot aantal aanknopingspunten waar je mee verder kunt

 

Succes

Frans

Link naar reactie
  • 0

Er zijn vele mogelijkheden, maar vaak wordt op basis van inkoopwaarde, produktcategorie en samenwerking in het verleden een staffel gehanteerd. Natuurlijk ook gaat het om de aard van een aanvraag, maar uitgaande van inkoop assistentie zijn er denk ik een aantal standaard tarieven waarin de meesten op een lijn zitten.

 

Ik ben altijd simpel:

 

inkoop tot 5000E - 7%

inkoop 5000-50000 - 5%

er boven- 4 %

 

Ligt er natuurlijk helemaal maar aan wat de relatie is, hoe lang je al zaken doet of dat het iets is wat voor langere termijn gaat gelden etc etc. Ik heb bovenstaande op een bepaald moment besloten en eigelijk ook nooit meer vanafgeweken tenzij er goede redenen voor waren (en dan meestal nog naar beneden)

 

Het is ook niet ongewoonlijk dat in het begin van een samenwerking er niet veel bekend is bij de kopende partij wat "gangbaar" is, vandaar dat een agent nog wel eens hoog schiet. Nooit geschoten is immers altijd mis.

 

Ik ken ook agenten die voor 3 of soms 2 % werken. Dat kan ook, indien hier minimale inspanning voor hoeft te worden gedaan en verantwoording laag is, waarbij de verkoopwaardes goed zijn en van terugkerende aard.

 

10-15% is denk ik goed te praten, maar is heden ten dagen niet meer de norm (helaas ;) )

 

Link naar reactie
  • 0

Wat wellicht een extra punt is om in overweging te nemen om een percentage commissie voor een agent in Spanje te bepalen zijn de kosten van leven en de hieraan verwante salarisnormen. In Spanje liggen de kosten van leven nog een stuk lager, met uitzondering van erg rijke buurten/steden, dan in Nederland. In landen waar de kosten van leven lager liggen zou een distributeur genoegen kunnen nemen met een kleiner percentage.

 

Een voorbeeld:

 

In extreme gevallen verdient mijn distributeur 150k USD per jaar in een land als Guatemala. Hiermee kan hij leven als g'd in Frankrijk. Ik zou dit zeker in overweging nemen dat er niet te veel aan de strijkstok blijft hangen bij de agenten.

 

Heel veel succes met deze prachtige uitdaging

A journey of a thousand miles begins with a single step, Lao Tze

Link naar reactie
  • 0

...

inkoop tot 5000E - 7%

inkoop 5000-50000 - 5%

er boven- 4 %

...

 

 

Misschien ben ik blond vandaag, maar waarom is de staffel aflopend qua percentage? Ik zou eerder oplopende percentages verwachten, aangezien de agent dan een aansporing krijgt meer weg te zetten. Hij verkoopt meer en dat mag best beloond worden, lijkt me. Met aflopende percentages loop je de kans dat de agent minder zijn best gaat doen om meer te verkopen. Hij kan beter 10 producten inkopen met een 7% commissie dan 1 product met uiteindelijk 4% commissie.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Misschien ben ik blond vandaag, maar waarom is de staffel aflopend qua percentage? Ik zou eerder oplopende percentages verwachten, aangezien de agent dan een aansporing krijgt meer weg te zetten. Hij verkoopt meer en dat mag best beloond worden, lijkt me. Met aflopende percentages loop je de kans dat de agent minder zijn best gaat doen om meer te verkopen. Hij kan beter 10 producten inkopen met een 7% commissie dan 1 product met uiteindelijk 4% commissie.

 

Op een bepaald moment verkoopt een product zich "vanzelf" en hoeft de agent simpelweg minder inspanning te doen om die verkoop voor elkaar te krijgen. Dit geldt met name voor consumptiegoederen die "geplaatst" worden of "in collectie genomen" bij winkeliers. Het lastigste is een winkelier te overtuigen om jouw product op te nemen. Is dat eenmaal gebeurd, dan vindt er doorgaans minder verkoopactiviteit plaats en wordt het meer relatiebemiddeling. Ik kan me voorstellen dat het anders ligt voor artikelen die eenmalig worden verkocht, bijvoorbeeld verkoop op projectbasis of zoiets als onroerend goed. Ik heb een makelaar bij de verkoop van een huis een extra percentage aangeboden als hij boven een bepaald bedrag weet te verkopen (het extra percentage dan alleen voor dat extra bedrag).

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal!

Wat ontzettend tof dat jullie gereageerd hebben op mijn bericht! Echt ontzettend bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden, super!

Ik heb weer even zitten puzzelen en heb toch nog wat duidelijkheid nodig over een paar dingen die jullie hebben vermeld.

 

Vraag aan Corel (en/of anderen):

Je zegt dat die 30% meer voor distributeur geld. Wie weet is dat toch wat hij bedoel, of moet ik hem anders voorstellen.

In dat geval (als hij als distributeur aan de slag wil) neem ik aan dat het dan wel slim is om tegen hem te zeggen dat er dan een minimale afname geldt of niet?

 

Aan Karci (en/of anderen):

Met winkelwaarde bedoelde ik de prijs voor de consument. Voorlopig lever ik dus tassen die voor de consument tussen de 85 tot 185 euro kost. De winkels kopen ze bij mij in voor 48 tot 75 euro.

Je had het over mijn eigen inkoopprijs van 58 euro, bedoel je met deze term de prijs waarmee ik mijn tas ‘koop’ bij de fabriek of de prijs waarmee de distributeur het bij mij koopt?

Sorry ik wil alleen even zeker weten of ik jou goed begrijp (volgens mij verwarren we een beetje de termen). Dus stel ik heb een ontwerp gemaakt, deze laat ik maken bij een atelier (want zo doe ik het voorlopig) en ik krijg dan te horen dat de kosten per tas van dit model mij 40 euro gaat kosten. Moet ik dan je formule zo toepassen;

 

Fabriek->Importeur (ik?) = 40

Importeur (ik?)->Winkelier = 40 x 1,5= 60

Winkelier->consument = 60 x 2,2 (daar zit dan wel de BTW bij in)=132 euro

Heb ik het goed? En mag ik vragen hoe jij aan deze informatie/ formule komt? Is er misschien ergens wat meer info over de tassenbranche ergens? Als je me tips kan geven, graag!

 

Of geld deze formule in dit geval niet, maar alleen in geval als er een distributeur is:

Fabriek (ik?)->Importeur = 40x 1,3=52

Importeur->Winkelier = 52 x 1,5= 78

Winkelier->consument = 78 x 2,2 (daar zit dan wel de BTW bij in)=172 euro

 

Of bereken je de kosten/prijzen voor een distributeur anders? Als hij namelijk 30% marge wil maken, hebben we het dan over de totaalomzet of per product?

Dus stel dat de distributeur een hoeveelheid tassen wil inkopen bij mij, waarvan ik per stuk voor een gewone winkel 60 euro vraag. Is dat voor een distributeur per tas dus: 60+ 30% ervan= 78 euro per tas? En mag hij het doorverkopen voor een prijs die hij dan zelf bepaalt??

 

En voor wie geld dan de verzendkosten (naar zijn opslagruimte dus) als ik met een distributeur werk? Douanekosten etc, ook op zijn rekening?

 

Sorry, ik moet nog zo veel weten hierover, ik blijf uitzoeken! Ik heb tot nu toe alleen direct aan winkels (in binnenland) verkocht, dat is een stuk minder ingewikkeld!

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.