• 0

Sociale lasten berekenen

Hallo,

 

 

Ik ben op dit moment bezig met het ontwikkelen van een ondernemingsplan. Nu ben ik bezig met het berekenen van sociale lasten waar ik niet helemaal uitkom. Is daar een vast percentage voor of ligt dat aan de hoogte van het salaris? Stel een werknemer verdiend 5.500 per jaar, wat zijn dan mijn sociale lasten?

 

Bedankt alvast!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoek in dit forum even op werkgeverslasten, dan kom je o.a. dit recente topic (tarieven 2010) tegen.

 

Op het internet zijn diverse bruto netto en bruto naar werkgeverslasten berekeningen te vinden. Hoewel de meeste daarvan nog niet geactualiseerd zijn naar 2010, geven ze wel een redelijk beeld van de kosten.

 

Hoewel de daadwerkelijke werkgeverslasten branche-afhankelijk zijn, en ook behoorlijk beïnvloed worden door wel of niet deelname aan (verplichte) pensioenregeling, kun je als ruwe vuistregel hanteren dat de totale werkgeverslasten bovenop het bruto salaris circa 20% van dat salaris bedragen. Een werknemer met een bruto maandjaarsalaris van € 5.500,- kost een werkgever dus ruwweg € 6.600,- per maand. jaar

 

Houdt er rekening mee dat er naast/boven werkgeverslasten nog meer zakelijke kosten verbonden kunnen zijn aan personeel, zoals reiskostenvergoedingen, opleiding, verzekering loondoorbetaling bij ziekte (of onverzekerd verzuim bij niet verzekeren daarvan) et cetera

 

edit: maand gewijzigd in jaar

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Een redelijk vage vraag, kan geen concreet antwoord opleveren.

 

€ 5500,00 euro per jaar, gelijk verdeeld over 12 maanden, zonder CAO en tegen het minimum loon kost je ongeveer € 6.750 bruto/bruto per jaar (dit is dus € 1250) aan sociale lasten.

 

Uiteraard is deze proforma een beetje een schot voor de boeg, maar concreet genoeg voor je begrotingsplan denk ik zo.

 

groet

erik

Link naar reactie
  • 0

De vraag is idd redelijk vaag maar dat komt eigenlijk omdat ik er zeer weinig over weet en er weinig info op internet over kan vinden.

 

Mijn ondernemingsplan gaat over het starten van een nieuwe bso, en ik ga er op dit moment vanuit dat het personeel 15 uur per week maakt. Ik heb berekent dat er ong. 5.000 euro per jaar verdiend wordt. Blijft dan het percentage van de sociale lasten hetzelfde? Aangezien het hier niet om een full time baan gaat (weet ook niet of dat verschil maakt) en ik in de reacties opmaak dat je lasten over je werknemer hoger zijn dan het salaris wat er betaald moet worden...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ben zelf ook met deze berekening bezig en gebruik nu de volgende variabelen:

De wettelijke werkgeverspremies bedragen per 1 januari 2010:

 

· Awf (Algemeen Werkloosheidsfonds) 4,20%

· Sfn (Sectorfondsen, gemiddelde premie) 1,06%

· Sfn (Verplichte bijdrage kinderopvang) 0,34%

· Aof (Arbeidsongeschiktheidsfonds) 5,70%

· Aok (Arbeidsongeschiktheidskas) 0,07%

· Whk (Werkhervattingskas) 0,59%

· Zvw (Inkomensafhankelijke bijdrage) 7,05%

[bron: http://www.wetenwaarjeaantoebent.nl/ExpertKennisContent/SocialeZekerheidActueelWerkgeverslasten2010.htm]

 

Bijgesloten twee screenshots vanuit Visionplanner...

Mocht iemand van mening zijn dat deze variabelen niet kloppen.... dan hoor ik het graag.

 

Bedankt.

Met vriendelijke groet,

 

 

JOchem

Link naar reactie
  • 0
en ik ga er op dit moment vanuit dat het personeel 15 uur per week maakt. Ik heb berekent dat er ong. 5.000 euro per jaar verdiend wordt

 

Op basis van 15 uur per week en een werkweek van 40 uur ligt het bruto minimum loon voor 23-jarigen inclusief 8% vakantietoeslag per 01-01-2010op € 6.840,95 per jaar. Een salaris van max € 5.000,- kan alleen als gebruik wordt gemaakt van werknemers van 21 jaar of jonger. Klopt dat?

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Alleen er is geen 40 urige werkweek, de werknemers hebben een baan van 15 uur in de week geldt dat minimum dan ook, nee toch?

 

Het wettelijk minimumloon geld voor iedereen maar wel naar rato, Norbert heeft zo te zien al een berekening voor je gemaakt wat het minimum jaarloon is bij 15 uur per week die ruim 6800 euro is dus 15/40 van het wettelijk minimumloon. (het wettelijk minumumloon bij 40 uur is dus veel hoger)

 

Kortom als jij iemand voor 15 uur per week in dienst neemt en deze persoon is 23 jaar of ouder dan ben je minimaal ruim 6800 euro kwijt aan salariskosten.

 

De sociale lasten kun je ook globaal op 15% van het brutoloon stellen en moet je daar nog bij optellen. dan heb je een zeer adequate schatting maar dat is zonder eventuele pensioenlasten e.d. dit gaat uitsluitend over de "algemene volks verzekeringen".

Link naar reactie
  • 0

en ik ga er op dit moment vanuit dat het personeel 15 uur per week maakt. Ik heb berekent dat er ong. 5.000 euro per jaar verdiend wordt

 

Op basis van 15 uur per week en een werkweek van 40 uur ligt het bruto minimum loon voor 23-jarigen inclusief 8% vakantietoeslag per 01-01-2010op € 6.840,95 per jaar. Een salaris van max € 5.000,- kan alleen als gebruik wordt gemaakt van werknemers van 21 jaar of jonger. Klopt dat?

 

 

 

 

Heb jij hier misschien een bron (site) van? Heb nl een discussie met iemand en ik zou graag 'bewijs' willen hebben!

Link naar reactie
  • 0

OK Simone,

 

BSO valt onder de CAO voor kinderopvang, en dat betekend dat je de loonschalen voor het CAO kinderopvang moet gaan hanteren.

 

Dit CAO hanteert overigens een 36 urige werkweek (156 uur per maand of 1872 uur per jaar)

 

Nu weet ik niets van je werknemers maar uitgaande van een ongediplomeerde kracht, deze valt in loonschaal 3 volgnr. 4 dat is een bruto uurloon van € 9,82. Bij 15 uren per week krijg je inclusief alle lasten (pensioen en reservering vakantiegeld is hier bij inbegrepen) een bruto jaarloon van € 9.954,48.

 

Is de werknemer gediplomeerd dan begin je in loonschaal 6 volgnr. 9 hierbij hoort een bruto uurloon van € 11,22 en dat is op 15 uren per week bruto/bruto € 11.429,28.

 

Deze proforma's zijn gebaseerd op het CAO kinderopvang voor de instroomschalen, lonen kunnen wijzigen maar dat is afhankelijk van de ervaringsjaren van de werknemer, dus ik zou hoger inschatten dan dat ik nu heb aangegeven. Daarnaast heb ik de CAO verhoging van mei niet meegenomen in deze berekening.

 

Rond de bedragen ruim af naar boven en je hebt voor je begroting(splan) een goede inschatting van de loonkosten.

 

succes

erik

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.