• 0

jaarcontract/proeftijd 2 maanden

 

Bij een jaarcontract krijgt een nieuwe medewerker in ons bedrijf altijd 2 maanden proeftijd, dit omdat dit zo in onze CAO staat. Het is nog nooit voorgekomen, maar ik ben toch altijd aan het twijfelen, vooral omdat je dit soort teksten op vele manieren kunt lezen.

In onze CAO staat: Bij het aangaan van een dienstbetrekking zal een wettelijke proeftijd van 2 maanden, als bedoeld in Boek 7.10: 676 B.W., gelden, tenzij een kortere proefperiode is overeengekomen. Iedere proefperiode dient schriftelijk te zijn aangegaan. Indien dit niet het geval is, is er geen sprake van een proefperiode.

Onverminderd het hiervoor bepaalde, wordt de dienstbetrekking met een werknemer aangegaan:

a. hetzij voor onbepaalde tijd;

b. hetzij voor een bepaalde tijdsduur;

c. enz.

Kan iemand mijn twijfel wegnemen?

Er wordt gezegd dat de CAO boven de wet staat wanneer het gunstiger is.......

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het "lijkt" geen probleem... dat is het nu net...

CAO moet gunstiger zijn... maar een proeftijd van 2 maanden kan ooit ongunstig en ooit gunstig zijn voor beide partijen.

Wanneer werknemer maar 1 maand proeftijd heeft is hij eerder verzekerd van een contract..........

 

Link naar reactie
  • 0
CAO moet gunstiger zijn...

Nee, dat is in dit geval niet zo. De CAO mag in dit geval ook in ongunstige zin (voor werknemer) van de Wet afwijken, zoals Robbert terecht al stelde.

 

Duur van de proeftijd

Bij een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd mag de werkgever een proeftijd van maximaal twee maanden afspreken. De proeftijd gaat in op het moment dat de werknemer daadwerkelijk met zijn werkzaamheden begint. Stel dat een werkgever met de werknemer afspreekt dat het dienstverband ingaat op 1 juli en de werknemer al een week eerder begint, dan gaat de proeftijd ook een week eerder in.

 

Bij een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd (korter dan twee jaar) mag de werkgever een proeftijd afspreken van ten hoogte een maand. In een cao mag van deze regel worden afgeweken en toch een proeftijd van maximaal twee maanden worden vastgelegd.

 

bron: www.intermediair.nl

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Nog even als toevoeging:

 

Na 1 januari 1999 is de periode waarvoor een proeftijd overeengekomen mag worden afhankelijk van de duur van de arbeidsovereenkomst (voorheen max. 2 maanden):

 

- In een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd is een proeftijd toegestaan voor maximaal 2 maanden.

 

- Voor arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd geldt een maximale duur van één maand of 2 maanden. Het gaat om maximaal 1 maand, als de arbeidsovereenkomst voor korter dan twee jaren wordt aangegaan, terwijl het om maximaal 2 maanden gaat wanneer de overeenkomst twee jaren of langer duurt.

 

- Niet altijd wordt de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd gekoppeld aan een vast aantal maanden of jaren, bijvoorbeeld niet als de medewerker aan een project werkt of een zieke medewerker vervangt. Is het vooraf niet mogelijk om de datum vast te stellen waarop de arbeidsovereenkomst eindigt, dan kan de proeftijd maximaal 1 maand duren.

Link naar reactie
  • 0

De WETTEKST is heel duidelijk:

 

Artikel 7:652 BW

1.Indien partijen een proeftijd overeenkomen, is deze voor beide partijen gelijk.

 

2.De proeftijd wordt schriftelijk overeengekomen.

 

3.Bij het aangaan van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd kan een proeftijd worden overeengekomen van ten hoogste twee maanden.

 

4.Bij het aangaan van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan een proeftijd worden overeengekomen van ten hoogste:

 

a. een maand, indien de overeenkomst is aangegaan voor korter dan twee jaren;

 

b. twee maanden, indien de overeenkomst is aangegaan voor twee jaren of langer.

 

5.Indien het einde van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd niet op een kalenderdatum is gesteld, kan een proeftijd worden overeengekomen van ten hoogste een maand.

 

6.Van de leden 4, onder a, en 5, kan slechts bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan worden afgeweken ten nadele van de werknemer.

 

7.Elk beding waarbij de proeftijd niet voor beide partijen gelijk is dan wel op langer dan twee maanden wordt gesteld, alsmede elk beding waarbij door het aangaan van een nieuwe proeftijd de gezamenlijke proeftijden langer dan twee maanden worden, is nietig.

 

 

Het citaat van Frank van arbeidsrechter.nl klopt ook, alleen is het onvolledig overgenomen: er staat nog een zin onder waarin de mogelijkheid van afwijking in een CAO, ten nadele van werknemer, wordt toegelicht

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Beste AJ,

 

Frank vult slechts aan wat eerder is gezegd. Hij sluit de eerder vermelde optie toch niet uit...

 

Een proeftijd van 2 maanden is gewoon toegestaan als dat zo is overeengekomen in de CAO.

Maar om de twijfel verder weg te hemen dan maar even een linkje naar de site van het ministerie van Sociale zaken en werkgelegenheid. Dat zou toch als betrouwbaar kunnen aanmerken. :)

 

EDIT: Norbert had intussen zelfs al de wettekst gevonden.. nog beter natuurlijk..

 

Link naar reactie
  • 0

En dit was nog maar mijn eerste vraag............

Sinds kort in het diepe gegooid in mijn bedrijf. Vanwege reörganisatie is er flink bezuinigd en hierdoor is het hoofd Personeel & Organisatie ontslagen... nu mag ik het alleen doen en af en toe slaat de twijfel toe........

En om mezelf niet uit de markt te prijzen.... ga ik natuurlijk niet laten zien dat ik af en toe twijfel...... dus geweldig... zo´n Forum.

AJ

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.