• 0

Bloom Box

Aanbevolen berichten

  • 0

(Hi Merkava, check die video toch maar. Interesting.)

 

Van www.scientias.nl:

Energie in een doosje: zo beschrijft K.R. Sridhar – oprichter van Bloom Energy – de Bloom box. De Bloom box is een nieuw soort brandstofcel, dat elektriciteit produceert door zuurstof in de lucht te combineren met elk soort brandstof, zoals zonne-energie, gas en biogas. Een Bloom box is voldoende om één Europees huis te voorzien van elektriciteit.

 

In een Bloom box – ter grootte van een grapefruit – vindt geen verbranding plaats. De chemische reactie is efficiënt en schoon. Momenteel kost een grote Bloom energy server 700.000 tot 800.000 dollar per stuk, maar binnen vijf tot tien jaar zijn er kleinere Bloom boxen die minder dan 3.000 dollar kosten. Sridhar kreeg het idee tijdens het ontwerpen van een apparaat voor NASA om zuurstof op Mars te genereren. De Bloom box werkt de andere kant op. In plaats van dat zuurstof wordt gegenereerd, gebruikt het apparaat zuurstof als één van de inputs.

 

Momenteel gebruiken twintig bekende bedrijven Bloom Energy. Google, eBay, FedEx en Walmart beweren dat de Bloom box veel energie bespaart. Zo heeft eBay vijf Bloom boxen, die biogas gebruiken. De afgelopen negen maanden bespaarde het Amerikaanse bedrijf meer dan 100.000 dollar aan energiekosten. Volgens CEO John Donahoe van eBay genereren de vijf boxen vijf keer zoveel stroom als de 3.000 zonnecellen op de daken van de gebouwen van eBay.

 

Eén van de critici van Bloom Energy is Michael Kanellos van Green Tech Media. Hij beweert dat – indien Sridhar slaagt om de technologie betaalbaar en efficiënt te maken – dat andere bedrijven het dan met gemak over kunnen nemen. “Hoe groot is de kans dat jij en ik over tien jaar een Bloom box in onze kelders hebben”, vroeg CBS-verslaggever Leslie Stahl aan Kanellos. Zijn antwoord: “Twintig procent, maar er staat wel G.E. (General Electric, red.) op.”

 

Verdere details over de Bloom box zijn op dit moment nog niet bekend. Het is nog één groot geheim. Op de website van Bloom Energy telt op dit moment een klok af. Is dit een hype of gaat de Bloom box de wereld veranderen?

 

(De Bloom Box is gisteren officieel gelanceerd: die staat op YouTube.

De video zegt niet zoveel, de video van 60 Minutes van CBS meer)

Link naar reactie
  • 0

In de film zie je zo'n box, een box die op zijn beurt een pakket is van paneeltjes gemaakt van gebakken zand voorzien van een geheime coating. De panelen worden gescheiden door een metalen plaat. Het werkt op (conventionele) brandstof welke reageert met zuurstof die aan de buitenlucht wordt ontrokken. Hoe brandstof en zuurstof kunnen reageren terwijl de contactoppervlakken elkaar afsluiten is mijn een raadsel.

 

Ook raadselachtig is wat er met het restproduct van de reactie gebeurt. zuurstof en koolwaterstof verbindingen leveren op zijn minst water en CO2 op. Of heb ik ergens een kraantje gemist waar koolzuurhoudend water uit stroomt?

 

Ja ze laten leuk van die Bloom kasten zien die bij grote bedrijven staan, dan komen er mannetjes bij die gaan roepen hoe geweldig het allemaal werkt. Maar wat ik mis is iemand die met een stroomtang gewoon even laat zien hoeveel elektriciteit er werkelijk gegenereerd word. Het zal wel geen toeval zijn dat je, anders dan de 'reportage' suggereert, je geen van die kasten autonoom ziet draaien en bijvoorbeeld een aantal elektrische apparaten van stroom voorzien.

Door energeiopwekkers te koppelen is het voor leken die niet bekend zijn met meet en regeltechnieken al niet meer te begrijpen wat er nu precies gebeurt als ze met hun neus voor een regelpaneel staan.

Er wordt ook nergens gesproken over de manier waarop gelijkstroom afkomstig uit deze reactor wordt omgezet in wisselstroom om het net te voeden. Details deails die maken dat ik zeg, het is allemaal nep.

 

 

@Peter, je stopt ergens water in het ding maakt dan water en zuurstof, ja dat kan een brandstofcel inderdaad, mits je er energie in stopt om die reactie op gang te brengen. Zonder energie gaat dat niet, iets met de wet van behoud van energie.

Als het ding echt zo zou werken dan zou je namelijk de auto die op water rijd hebben gemaakt. De enige auto's die nu op water rijden doen dat op een bevroren rivier, bevroren meer of een ijsbaan.

 

Volgens mij is het gewoon de Bloom Boax

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is het gewoon de Bloom Boax

 

... Lijkt me sterk. Hele slimme mensen hebben hier 400 miljoen dollar in geinvesteerd. Die zullen er vast goed naar gekeken hebben. En het wordt al door vooraanstaande bedrijven gebruikt.

 

Misschien dat de verbranding efficienter gebeurt? Ik dacht dat dat een beetje de strekking van de video was.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het filmpje is erg leuk. De ondernemer heeft 400 miljoen startkapitaal gekregen van John Dorr, 'e'en van de bekendste VC's uit Silicon Valley.

 

Het is geen omgekeerde zuurstofgenerator, het is een gewone brandstofcel. Een verbeterde versie welliswaar, maar toch een gewone brandstofcel.

 

Deze werkt ook op aardgas en biogas en is gemaakt wat hij noemd "beach sand". Meestal wordt met " beach sand" gerefereerd aan exotische metaaloxides zoals zirconium, titanium, thorium, tungsten en andere "rare earth" ertsen.

 

OK, eindelijk een goede brandstofcel. Kunnen we op lokaal niveau electriciteit opwekken. Dat is efficienter dan de manier waarop dat nu gebeurt en het is ook makkelijker om biogas om te zetten in elektriciteit. Maar je hebt nog steeds aardgas nodig. Of dit bedrijf het nou helemaal gaat maken? Ik weet het nog niet. Het zou kunnen. Ik zou het ook mooi vinden als het lukte. Het is in ieder geval een leuk verhaal voor een spannend jongensboek.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Leuk om op een vuilnisbelt te zetten. ;D

 

Serieus, het is blijkbaar een verbeterde Solid Fuel Cell technologie:

Is Bloom Energy’s Fuel Cell Miracle For Real

 

Draait op CH4 (en ook op biogas welke bijvoorbeeld op vuilnistbelten gewonnen wordt)

 

Voor nederland met het aardgas netwerk wellicht interessant.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik moet nou toch wel lachen. Op de site van Scientias.nl het volgende

File?id=df2fgvn7_796frzjthdm_b

 

Waar wordt geclaimed dat de Bloom box ook " zonne energie" met zuurstof combineert! Hoe moet is dat zien? Is aardgas soms fossiele zonneenergie?

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
@Peter, je stopt ergens water in het ding maakt dan water en zuurstof, ja dat kan een brandstofcel inderdaad, mits je er energie in stopt om die reactie op gang te brengen. Zonder energie gaat dat niet, iets met de wet van behoud van energie.

 

Zoals Nils hierboven terecht opmerkt, en ik vergeten was erbij te zetten, zou dat met zonne-energie gaan.

 

edit: de website (http://www.bloomenergy.com) is inmiddels live.

Link naar reactie
  • 0

Je zou met zonne energie water om kunnen zetten in zuursto en waterstof. Maar waarom zou je dat met een brandstofcel willen doen? Een eenvoudig electrolyse apparaat van nog geen twee tientjes doet dat veel beter.

 

Goede en efficiente brandstofcellen zijn wel degelijk een aanwinst. Een goede brandstofcel/electrolyse conbinatie kan electriciteit onzetten in branstof en brandstogf omzetten in electriciteit. Als dat efficient gebeurt, kan die brandstof als intermediare stof gebruikt worden om energie op te slaan. Voorbeeld:

 

Thuis staat je windmolentje lekker te snorren op het dak. Jij hebt de energie niet nodig en je buren ook niet (Current), dan gaat de overtollige electriciteit naar je auto (de grooste energiecentrale in huis) en die zet de energie om in brandstof (H2 of CH4). Deze brandstof wordt tijdens het rijden weer omgezet in electrische energie.

 

Er is een soort wedloop aan de gang, wie de goedkoopste conversie/opslag methode kan ontwikkelen, de accu of de brandstofcel.

 

Je hebt ook brandstofcellen op methanol. Als die klein genoeg worden kunnen ze laptops en smartphones van energie voorzien.

 

Ik vraag me trouwens af hoe een Bloom box het energieprobleem in een dorp als Katine (in Uganda) gaat oplossen. Er is daar niks. Zelfs geen afval om biogas van te maken.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

in het filmpje laten ze zien hoe 9 van de bloomboxen die bij het e-bay gebouw op het gazon staan en ca 50 vierkante meter in beslag nemen efficienter stroom kunnen verwekken als de vierkante kilometer aan zonnepanelen die bij e-bay op het dak liggen.

 

we weten niet hoeveel mileu-onvriendelijk materiaal er gebruikt word voor het maken van de bloom-box, maar als jij energie uit gebakken stand-zand in kombinatie met inkt kunt maken dan denk ik niet dat de productie van een zonnepaneel daar qua milleuvriendelijkheid tegenop kan.

 

dit gekombineert met een mischien lagere onderhoudskosten kan de doorslag geven. vergeet ook niet dat je geen zon nodig hebt. ik ben benieuwd waar dit heen gaat

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ook benieuwd, maar moet het nog wel zien hoor, echte meetresultaten en dergelijke. Er worden redenemten geclaimed in de orde van 60%, en dat is in ieder geval beter dan de huidige gasgestookte centrales. Maar zelfs als dat rendement waar is, hangt het natuurlijk nog af van de aanschaf en onderhoudskosten van zo'n box.

 

Daarnaast kun je je afvragen in hoeverre het stoken van aardgas voor electriciteit aantrekkelijk is. Aardgas heeft aanzienlijk meer toepassingen (feedstock voor de chemische industrie), en is (wellicht daardoor) per stookwaarde ook duurder dan bijvoorbeeld kolen. Of dit verhouding groter is dan het verschil in rendement bij zo'n bloom box lijkt me vooralsnog lastig te zeggen.

 

Overigens moge duidelijk zijn dat dit verder geen CO2-arme methode van opwekking is, het doet niets anders dan een gasgestookte centrale, alleen met mogelijk een wat hoger rendement.

Link naar reactie
  • 0

maar als jij energie uit gebakken stand-zand in kombinatie met inkt kunt maken dan denk ik niet dat de productie van een zonnepaneel daar qua milleuvriendelijkheid tegenop kan.

 

Dat is een instinker. Dat gebakken zandstrand bestaat uit titanium oxide en zirkonium. Geen gewoon standzand, maar zeldzame fossiele afzettingen van exotische metaaloxides. Met je schepje en je emmertje op Zandvoort kom je er echt niet.

 

Waarom liegen (of niet de waarheid vertellen) als je niks te verbergen hebt? Zowel de suggestie wekken dat de elementen van gewoon zand gemaakt zijn (wat zonne cellen in feite wél zijn, maar deze cellen niet) alsmede de suggestie wekken dat het apparaat op zonneenergie werkt, wekt bij mij enige bevreemding.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Weten we eigenlijk waar die plaatjes uit bestaan? Aan het filmpje kun je het niet echt zien - het zou exotische elementen kunnen bevatten, maar ook gewoon een plak fused silica kunnen zijn. Overigens zou ik zirkonium- en titaniumoxides niet als problematisch zien, het zijn beide veelvoorkomende materialen en qua kosten maakt het in deze toepassing weinig uit.

 

Eerlijkgezegd ben ik veel benieuwder naar die twee coatings... juist de anode en cathodematerialen zijn vaak qua kosten het probleem. Het ziet er daar uit alsof het er gewoon opgeverft is, maar dat zal vast heel anders in elkaar steken. Zouden ze al een patent hebben?

Link naar reactie
  • 0

Zouden ze al een patent hebben?

 

Dat zou kunnen maar het kan ook strategie zijn om het productieproces gewoon geheim te houden. Dan heb je geen patent nodig en loop je ook niet het risico dat iemand anders met een net iets andere opbouw of samenstelling er met jouw ontwikkelwerk vandoor gaat.

Link naar reactie
  • 0

Dat zou kunnen maar het kan ook strategie zijn om het productieproces gewoon geheim te houden. Dan heb je geen patent nodig en loop je ook niet het risico dat iemand anders met een net iets andere opbouw of samenstelling er met jouw ontwikkelwerk vandoor gaat.

 

Dat zou uiteraard kunnen - als er een patent was konden we allemaal inzien hoe die coatings dan wel werken.

 

De keuze voor een bedrijfsgeheim lijkt me hier niet heel logisch, omdat het geheim 'in het wild' wordt neergezet, en mogelijk de reverse-engineeren is uit een aangekochte of zelfs ontvreemde bloombox. Wellicht is daarmee het procede om die coatings op de plaatjes te krijgen nog wel geheim, maar het zou wel een heel handig stukje informatie zijn voor een concurrent.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik er uit versta is dat het inderdaad een soort brandstofcel is. Het word in de media en zo aangeprijst als een hele nieuwe manier om energie te maken en alsof er uit niks energie gehaald word maar dat is niet het geval. Alsnog hebben ze wel een goede oplossing gemaakt die 'groene' energie gebruikt.

 

Normaal gesproken word er olie naar een elektriciteits centrale gebracht, waar dat word verbrand. De energie die daarbij vrij komt warmt water op en dat vormt stoom, die stoom laat een turbine draaien en die produceert stroom. Hierbij tussen de 33 en 50% bruikbare elektriciteit vrij. Er gaan fossiele brandstoffen en zuurstof in en er kom water en Koolstofdioxide vrij. Verder is er ook nog verlies in het verplaatsen van de elektriciteit zoals de elektriciteitskabels.

 

Wat deze bloombox volgens mij doet is het nemen van een brandstof, fossiel of niet, samen voegen met zuurstof en daaruit creëert de brandstofcel elektriciteit en koolstofdioxide (CO²). Het voordeel zou dan zijn dat er geen grote centrales gebouwd moeten worden voor het omslachtige opwarmen van water voor het draaien van iets maar directe energieomzetting.

 

Ik heb geen cijfers gezien maar op deze manier is het dus goed mogelijk dat zon kast boven de 33 of zelfs 50 % uit komt waarmee het vrij efficiënt is, en daarnaast nog dat het naast de plek is waar dezelfde energie verbruikt word en dus geen energie kwijt raakt aan verplaatsing van energie.

 

Dit product is dan niet zozeer groen qua energie maar wel een stuk efficiënter wat eigenlijk ook groen is.

Link naar reactie
  • 0

Qua transport is het wel een beetje verplaatsing van een probleem: waar je nu een hoogspanningsnet nodig hebt, heb je met bloomboxen of soortgelijke brandstofcellen een gasnet nodig. In nederland is een aansluiting op het aardgasnet vrij normaal, maar bedenk wel dat dat een tamelijk specifieke situatie is, aangebracht om onze enige fossiele brandstof binnenlands te kunnen exploiteren. In de 'rest van de wereld' gaat kookgas vooral via transportroutes in tanks, en is eerder propaan/butaan de standaard.

 

Overigens moet je je op de rendementen ook niet blindstaren. De gemiddelde gasgestookte centrale is niet gebouwd op een optimaal rendement, maar geoptimaliseerd voor snelle inzetbaarheid. Hogere rendementen haalt men vooral bij centrales die min of meer continue hetzelfde vermogen moeten leveren, of dat nou kool of nuclear gestookt is.

 

Gascentrales zijn de buffers van het energienet, en die moeten snel schakelbaar zijn. Nu meer dan ooit gezien er steeds meer onbetrouwbare bronnen als windenergie aan het net gaan leveren, waarbij hun volledige vermogen als gasgestookte backup aanwezig moet blijven, tenzij we stroomstoringen als normale gang van zaken gaan zien.

Link naar reactie
  • 0

Qua transport is het wel een beetje verplaatsing van een probleem: waar je nu een hoogspanningsnet nodig hebt, heb je met bloomboxen of soortgelijke brandstofcellen een gasnet nodig.

 

Gas is op een zeer efficiënte manier (weinig energieverlies) te transporteren door leidingen en eventueel met trucks. Elektriciteit daarentegen totaal niet. Op de distributie pak je dus al snel wat winst. Nederland is eigenlijk nog wat beter af met een combi centrale verwarming/electriciteitskast. Restwarmte electriciteitsopwekking gebruiken voor het verwarmen van je huis. Rendement->hoog.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat het laatste betreft: dat klopt inderdaad, en er zijn dergelijke installaties op de markt. Het nadeel zal hem denk ik vooral in de aanschafprijs zitten, maar als je toch je CV ketel moet vervangen of nieuw gaat installeren is het een optie. Zolang je warmte nodig hebt kun je electriciteit maken met zo'n apparaat, zomers is het wellicht goedkoper netstroom af te nemen.

 

Qua transport is het met gas lastiger: Er ligt al een electriciteitsnet dat aan de huidige vraag voldoet. Als je zou overschakelen op localere opwekking dan is er meer capaciteit nodig op het gasnet, en zou het hoogspanningsnet deels in onbruik raken.

 

Transport van aardgas met trucks is lastig - dat gaat wel weer goed met LPG, maar of die brandstofcellen dat lusten is me niet geheel duidelijk. Zeetransport van aardgas gaat wel in vloeibare vorm, maar dat gaat beter naarmate de schaal groter is (betere volume/oppervlakte verhouding), voor wegtransport lijkt me het nogal moeizaam.

Link naar reactie
  • 0

Het gebruiken van de omgezette warmte van een elektriciteits centrale kan inderdaad het rendement verhogen, alleen is het natuurlijk wel verlies in de zomer.

Gas kan net zo goed naar nieuwe elektriciteitscentrales gaan die omgebouwd worden. In deze brandstofcellen kan een vrij hoog rendement zitten als er alleen maar co, en elektriciteit vrij komt. Maar ik weet niet hoeveel warmte er vrij komt en dus het rendement.

 

Zou helemaal leuk zijn om een brandstofcel te bouwen die olie laat reageren met zuurstof en zo elektriciteit opwekt, zouden we meteen al onze elektriciteitscentrales kunnen vervangen hiermee, al weet ik niet of dat kan.

Hetzelfde als dat zonnecellen maar maximaal 30% halen en 40% met hele dure cellen. De eerste persoon die goedkope zonnecellen maakt op 50% word rijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.