• 0

Deponeren jaarrekening holding bij KvK

Hallo,

 

Mijn holding bevat alleen geld en beleggingen en gaat verder geen verplichtingen aan. Toch ben ik verplicht om mijn stukken te deponeren bij de KvK. Voor een beetje creatieve crimineel is het dus eenvoudig om vermogen en adresgegevens van persoonlijke holdings te achterhalen. Ik voel me daarom helemaal niet comfortabel om deze gegevens openbaar te maken.

 

1. Kan ik onder het deponeren van de stukken uitkomen?

2. Worden de mogelijke straffen ook echt opgelegd (max. 17.000 euro boete)?

 

Weet iemand hier meer van?

Alvast bedankt.

Ruud

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je een BV hebt ben je nou eenmaal verplicht om een jaarrekening te deponeren.

Er zijn weinig uitzonderingen. Zo is er een vrijstelling voor tussenholdings, maar dat is niet van toepassing hier.

Verder is er een vrijstelling voor pensioen-BV's, daarvoor in de plaats moet echter wel een accountantsverklaring worden gedeponeerd. Wellicht kan je je holding omvormen tot pensioen BV?

 

In principe ben en blijf je strafbaar als je niet deponeert. In hoeverre er dan boetes in de praktijk worden opgelegd weet ik verder niet. Verder ben je als bestuurder aansprakelijk bij een faillissement als je niet (tijdig) deponeert. Echter, als je geen externe schuldeisers hebt in de holding is dit risico in praktijk vrijwel nihil.

 

Je kunt ook overwegen om de BV op een postbus adres te registreren. Dan geef je je prive adres niet prijs.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi hoi

 

 

ik heb er ook niet zoveel trek meer in om de jaarrekening van de holding te deponeren. jan en alleman kan je eigen vermogen zien. bovendien loopt de holding (bij geen wanbeleid bij de werkmaatschappij(en) of in de holding) geen risico dus zal er ook geen gerichte aandacht voor zijn.

 

zijn er meer mensen die om die reden de jaarrekening van de holding niet deponeren?

 

Gr!

Link naar reactie
  • 0

Je bent niet de enige ondernemer in Nederland die moe is van alle regels en verplichtingen, maar we zullen het er toch mee moeten doen.

Ongetwijfeld zijn er ondernemers die niet voldoen aan de verplichting tot publicatie, maar ..... nalatigheid in deze verplichting vormt een economisch delict op grond van de Wet Economische Delicten.

Dit klinkt ernstiger dan dat het in de praktijk is, want door de overheid wordt geen hoge prioriteit gegeven aan het niet of niet-tijdig deponeren van jaarstukken. De Economische Controle Dienst, die belast is met het toezien op de naleving van deze verplichting, treedt nauwelijks op. Je weet het echter nooit, dus je kunt je poot als een moderne Don Quichot stijf houden, maar dat zou je geld kunnen kosten.

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

Nu lees ik op http://www.kvk.nl/handelsregister/deponeren_jaarrekening/welke_organisaties_moeten_een_jaarrekening_deponeren/?refererAliasStat=deponeren

 

dat "Zogenaamde pensioen- en stamrechtbv´s kunnen volstaan met deponering van een accountantsverklaring volgens artikel 396 lid 9 van boek 2 van het Burgerlijk Wetboek. "

 

op http://www.kvk.nl/over_de_kvk/factuur_kvk/bereken_de_hoogte_van_uw_bijdrage/pensioen-bv/ staat dat Zogenaamde pensioen- en stamrechtbv´s ook minder jaarlijkse bijdrage hoeven te betalen.

 

Nu heb ik in de holding een pensioenovereenkomst dus ik zou http://www.kvk.nl/download/Formulier%2014P%20Opgaaf%20pensioenvennootschap_tcm73-166206.pdf kunnen invullen ? Minder kosten en alleen een accountantverklaring deponeren? Lijkt me aantrekkelijk?!

Link naar reactie
  • 0

dag mo

 

Dat kan, maar dan moet voldaan zijn aan de volgende voorwaarden:

 

Zogenaamde pensioen- en stamrechtbv´s kunnen volstaan met deponering van een accountantsverklaring volgens artikel 396 lid 9 van boek 2 van het Burgerlijk Wetboek. Dit geldt overigens alleen voor een rechtspersoon die:

 

* tot de klasse 'klein bedrijf' behoort;

* geen winst als doel heeft;

* de balans met toelichting aan schuldeisers en houders van aandelen in zijn kapitaal of van certificaten daarvan op hun verzoek onmiddellijk toezendt of het ter inzage geeft bij het Handelsregister.

 

In plaats van de jaarrekening wordt er jaarlijks een accountantsverklaring conform art. 396 lid 9 van boek 2 van het Burgerlijk Wetboek van een openbaar account gedeponeerd, waarin is vermeld:

 

* dat de rechtspersoon in het boekjaar geen werkzaamheden heeft verricht buiten de doelomschrijving;

* dat artikel 396 Burgerlijk Wetboek op hem van toepassing is.

 

 

Als jouw holding bijv. managementfee ontvangt van een dochter BV dan houdt het al op.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

bedankt!

daar is wel sprake van .. helaas..

 

Hoi Alex.

 

ook bedankt!

omvormen is wellicht een goede optie!

 

anders gewoon niet deponeren en risico op boete lopen, lijkt me een aanvaardbaar risico.

 

`Als bestuurder ben je aansprakelijk` voor de holding ben ik niet bang voor een faillisement maar geldt dat ook als een werkmaatschappij failliet gaat waarvan je de jaarrekening tijdig hebt gedeponeert?

 

Groeten

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

anders gewoon niet deponeren en risico op boete lopen, lijkt me een aanvaardbaar risico.

 

`Als bestuurder ben je aansprakelijk` voor de holding ben ik niet bang voor een faillisement maar geldt dat ook als een werkmaatschappij failliet gaat waarvan je de jaarrekening tijdig hebt gedeponeert?

 

Ten eerste is niet deponeren een economisch delict, beboetbaar met maximaal 18.500 euro!!

Ten tweede komt de KvK er ALTIJD achter en sturen ze je altijd een herinnering/aanmaning

Ten derde ben je net zo hoofdelijk aansprakelijk te stellen voor de dochter BV. Jouw holding (waarin jij) is immers bestuurder van de dochter BV.

 

Ik zou dus beslist niet de deponering achterwege laten!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.