loading
Ga naar inhoud
ijsselg
Verberg

Producten als gift weggegeven aan een liefdadigheidsinstelling: hoe boeken?

vraag

Hallo, ik ben bezig met mijn administratie en aangifte. In november 2009 heb ik voor een paar honderd aan producten weggegeven aan een liefdadigheidsinstelling. Hoe verwerk ik dit in mijn administratie? Ik heb een door deze stichting ondertekende verklaring van wat ik precies heb geschonken. Kan ik dit aftrekken als kosten? En de btw??

Link naar bericht
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Ik heb ze inderdaad ingekocht. Dus dat heeft mij geld gekost. Maar ik bedoel zijn deze kosten aftrekbaar van de brutowinst zoals bijvoorbeeld de aanschaf van kantoorartikelen, een stelling voor de voorraad etc.etc.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Het zijn al kosten, je hebt deze kosten al van de winst afgetrokken omdat je de facturen van de inkoop van de afrtikelen al hebt afgetrokken. Het enige verschil is dat je van deze artikelen geen verkoop hebt gedaan.

 

Dus nee,met deze kosten kun je niets méér doen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Aan het eind van het jaar moet je sowieso kijken voor hoeveel euro aan inkoop de deur uit is gegaan en die dus afboeken. Ik neem aan dat je dit dan op dezelfde manier mag wegboeken?

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Anna,

 

Volgens mij doe je dat niet pas aan het einde van het jaar, maar op het moment dat je faktureert. Daarmee boek je meteen je voorraad naar -1 (of meer als je het goed doet). En als je iets weggeeft/sponsort of wat dan ook, dan doe je ook een boeking van je voorraad -1.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Wat is de rechtsvorm (BV/eenmanszaak)?

Hoe kun je het weggeven kwalificeren (gift, sponsoring, promotie)?

Is er een zakelijk verband?

 

Een eenmanszaak kan niet zomaar giften aftrekken. Dat is namelijk een privéaangelegenheid (giften als persoonsgebonden aftrek is wel mogelijk, maar dan zit je met een drempel). Geef je persoonlijk iets weg wat in de onderneming is geadministreerd, dan zal dat als onttrekking kunnen worden aangemerkt. Je kunt dan niet zomaar voorraad weggeven en afboeken.

 

Hoe er in dit geval mee om moet worden gegaan, is dus afhankelijk van wat er precies met welke reden gebeurt.


Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Anna,

 

Volgens mij doe je dat niet pas aan het einde van het jaar, maar op het moment dat je faktureert. Daarmee boek je meteen je voorraad naar -1 (of meer als je het goed doet). En als je iets weggeeft/sponsort of wat dan ook, dan doe je ook een boeking van je voorraad -1.

Ikzelf werk volgens kassysteem en boek tot dusver eind van het jaar het bedrag van de producten wat eruit is gegaan in 1x eruit. Volgens mij moet dat wel kunnen, heb geen commentaar daarover gekregen van mijn fiscalist. Het zou ook erg veel werk zijn als ik het per bestelling zou moeten doen.....Misschien mag het zo alleen bij het kassysteem?

 

Ik heb ook begrepen dat als je producten gratis weggeeft of weggooit (bv als houdbaarheidsdatum verlopen is of als je het maar niet kwijt raakt) je het gewoon mag afboeken....

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Ik heb ook begrepen dat als je producten gratis weggeeft of weggooit (bv als houdbaarheidsdatum verlopen is of als je het maar niet kwijt raakt) je het gewoon mag afboeken....

Dan is de waarde 0, dus is er ook geen sprake van een onttrekking, gift of wat dan ook waar enige waarde aan toe te rekenen is.


Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Sorry maar ik begrijp het nu even niet....

Misschien heb ik het fout, maar wat ik altijd begreep is het volgende: als je producten inkoopt, laten we zeggen 1000 euro, dan is het pas helemaal aftrekbaar als het ook is verkocht. Dus stel er is voor 200,- inkoop verkocht, dan mag ik 200,- aftrekken van mijn winst en dan blijft er 800 euro over in mijn balans.....Toch? Maar stel ik heb voor 200,- inkoop verkocht en voor 100,- gratis weggegeven, dan moet er 700 euro overblijven in balans...dus moet ik toch op de een of andere manier 100,- wegboeken?

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Sorry, boekhouding is soms nog steeds een raadsel voor me, hoe moet dat dan precies?

Ik doneer momenteel al weleens producten, maar om eerlijk te zijn kijk ik gewoon aan het eind van het jaar wat de huidige waarde op dat moment is. Ik reken dan dus uit hoeveel er dus de deur uit is gegaan het afgelopen jaar en boek dat dan weg.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Wie is er online?

    Er zijn 11 leden online en 181 gasten

    Bekijk volledige lijst    
  • Ook interessant:

  • Ondernemersplein



NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké