• 0

IJslandse asperikelen

Ik zit momenteel al drie dagen "vast" in Johannesburg.

Gelukkig heb ik aan het thuisfront e.e.à goed geregeld,

zodat ik de extra tijd die ik hier nu heb gekregen kan gebruiken om

contacten te leggen of verder uit te bouwen.

 

Ik kan me echter voorstellen dat in Nederland een aantal zaken scheef gaan lopen.

Waar ik nu zo benieuwd naar ben, is tegen welke problemen/kansen jullie aanlopen als gevolg van het huidige vliegverbod.

En hoe je daarmee omgaat.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Je kan naar Madrid of Rome vliegen en van daaruit de trein nemen. Ik heb vandaag een tournee langs Valencia en Lyon moeten afzeggen. Nog een heel gedoe met tickets, omdat die vluchten niet perse gekoppeld zijn en sommige vluchten wel doorgaan. Maar verder vind ik het prima om weer eens te ervaren dat al die verworvenheden helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn.

 

Dus deze zomer ga ik een grote houtvoorraad aanleggen voor mijn houtkachel. En blikken conserven inslaan: kapucijners en appelmoes!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hahaha, heel goed herman.....ik doe mee....

www.muscatmeijer.nl MUSCAT MEIJER Juristen biedt een compleet dienstenpakket aan ondernemers in het MKB. Wij buigen ons graag over uw juridische, fiscale en administratieve vraagstukken. U kunt daarbij rekenen op een professionele aanpak en creatieve oplossingen waar dat in uw belang is.

Link naar reactie
  • 0

Ik zit momenteel al drie dagen "vast" in Johannesburg.

Ek hoop jy kan 'n bietjie geniet in Johannesburg. Dis jammer dat jy moet wag, maar alles sal reg kom. ;)

 

Mijn zakenreisje zou donderdag om 18:25 starten en om 17:50 werd er omgeroepen dat het niet door ging. Komende vrijdag 4de poging, ik ben benieuwd! Het is jammer maar vind dat ik niet mag klagen aangezien ik lekker in eigen bed kan slapen en weer door kan werken.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

En hier wordt dus niet bedoeld "dat het een hele uitdaging is om thuis te komen en/of op voornomen bestemming" ;)

 

Ik kan me echter voorstellen dat in Nederland een aantal zaken scheef gaan lopen.

Waar ik nu zo benieuwd naar ben, is tegen welke problemen/kansen jullie aanlopen als gevolg van het huidige vliegverbod.

En hoe je daarmee omgaat.

 

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Het vliegverkeer komt wel weer een beetje op gang. Maar vele producten komen toch van andere landen. Im- en export ligt door aswolk zo goed als plat. Is zag gisteren op het journaal al dat, als het langer gaat duren er toch behoorlijke problemen ontstaan en bedrijfs darmee in problemen komen. Niet alleen qua houdbaarheid van de producten, maar ook de ontstane leveringstekorten omdat de containers nu geen kant op kunnen.

 

Ik vraag mij, net als Marco af, of ondernemers hier last van hebben en/of nieuwe kansen/uitdagingen zien door de aswolk.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

 

In de levensmiddelensector wordt slechts drie procent verscheept per aircargo, maar in IT ligt dat percentage aanmerkelijk hoger. Waarschijnlijk kunnen bestaande voorraadbuffers dat wel opvangen (zo lean zijn die supply chains nou ook weer niet) maar je krijgt wel effecten upstream die later problemen kunnen veroorzaken.

 

En denk ook eens aan de bloemensector waar nog steeds een groot deel via Aalsmeer gaat, of direct van de teler naar de markt (per vliegtuig)...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dit is natuurlijk wel gunstig voor de Nederlandse telers.

 

Welk marktaandeel hebben Nederlandse telers op de wereldmarkt? Welke percentage gaat per aircargo? Weegt het voordeel van afnemende import op tegen het nadeel van afnemende export? En wat gebeurt er wanneer het volume dat nu niet verscheept kan worden op de thuismarkt blijft?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

En zo'n aswolk is kennelijk ook wel weer positief voor het binnenlandse toerisme:

 

Vakantiegangers die niet naar hun vakantieadresje kunnen vanwege de IJslandse aswolk, kiezen voor Texel. De Texelse VVV signaleert een plotselinge stijging van de boekingen.

 

De VVV zegt de stijging aan toeristen in de cijfers terug te zien. Daléa Polman, hoofd dienstverlening van VVV Texel: ‘Vanaf donderdagmiddag is een opvallend hoog aantal boekingen gemaakt, waarvan de aankomst nog in deze week valt. Het gaat wel om een kwart van de reserveringen die rond afgelopen weekend gemaakt zijn.’

 

Het gaat volgens de VVV om mensen wiens vliegvakantie is geannuleerd. Ze kiezen voor een alternatieve vakantie op het waddeneiland. Ook reisbureaus bellen de VVV om een andere vakantie voor hun klanten te regelen.

 

Volgens Polman kiezen de uitvallers nu voor een bestemming dichter bij huis. ‘We krijgen mensen aan de balie en aan de telefoon die hun vliegreis naar Curaçao of Ierland in het water zien vallen en dan kiezen voor vakantie in eigen land

bron: Misset Horeca

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

En waar iedereen denkt dat de hotels rondom Schiphol goede zaken doen:

 

De hotels op Schiphol profiteren niet extreem van de aswolk die het vliegverkeer heeft stilgelegd. Dit in tegenstelling tot berichten in de media van afgelopen weekend. Hotels worstelen met extra gasten, gemaakte reserveringen, no-shows en annuleringen.

 

Dit zegt Kees Teer, general manager van het Dorint Hotel Amsterdam Schiphol en woordvoerder overleg Schiphol Hotels. ‘Iedereen denkt dat de hotels op Schiphol topomzetten draaien omdat niemand van de luchthaven weg kan, maar men vergeet dat er ook heel veel gasten niet kunnen komen.’

 

Worsteling

De hoteliers worstelen volgens Teer met gereserveerde kamers voor nieuwe gasten en met gasten die hun kamer eigenlijk uit moeten maar dat niet willen omdat hun vlucht is geannuleerd. ‘Dit heeft afgelopen weekend meer dan eens verhitte taferelen opgeleverd. We hebben als hoteliers op Schiphol allemaal hectische dagen achter de rug.’

 

Hotelmanager Teer vervolgt: ‘Je weet niet welke gast wel of niet komt opdagen. En een gast vertellen dat zijn gereserveerde kamer is vergeven, is het laatste wat je als hotelier wilt doen. Wij hadden om die reden elke avond nog enkele kamers over.’

 

Extra omzet

Het beeld dat tv en kranten schetsen dat hotels op Schiphol gouden tijden beleven door de aswolk, klopt volgens Teer niet. ‘Afgelopen weekend hebben we natuurlijk wel wat omzet opgepikt, maar dat gaan we komende week weer net zo hard verliezen.’

 

Annuleringen

Het verliezen van de omzet komt deze week. Maandagochtend regent het annuleringen van internationale meetings, congressen en evenementen. Organisatoren vinden de situatie te onzeker,niemand weet hoe lang dit nog gaat duren. Daar hebben volgens Teer alle hotels in de gehele regio last van. Niet alleen op Schiphol, maar ook in Amsterdam, Noordwijk et cetera.

 

Kees Teer: ‘Klanten ga je niet voor honderd procent belasten. Je hoopt een alternatieve datum te vinden en uit coulance ga je dan niet de schade volledig verhalen.’

 

Woekerprijzen

Ook berichten over het berekenen van woekerprijzen voor de hotelkamers, ontkent Kees Teer. ‘Dat is een vertekening van de werkelijkheid. Wij zijn als hoteliers gebonden aan een maximum prijs. Wellicht ontstaat dit beeld doordat alleen de duurste kamers, suites en bruidssuites nog beschikbaar waren

 

Bron: Misset Horeca

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

En hier wordt dus niet bedoeld "dat het een hele uitdaging is om thuis te komen en/of op voornomen bestemming" ;)

Dit is inderdaad niet interessant, want thuiskomen doe ik in iedergeval.

 

Ik spreek hier ondernemers die problemen ondervinden met het het transporteren van hun producten naar Nederland, zoals groenten en bloemen.En dan wordt niet gesproken over één container, maar over containers, waardoor forse verliezen worden geleden die niet terug te halen zijn temeer omdat deze zaken aan bederf onderhevig zijn. Een enkele ondernemer hier, ziet mogelijkheden om hun handel richting USA of Australie te sturen om de schade te beperken

 

Ik kan me niet voorstellen dat ondernemers in Nederland geen hinder ondervinden van het dichtgooien van het luchtruim.

daarom mijn vraag : ondervinden jullie problemen door de huidige situatie, wat voor problemen zijn dat dan en welke mogelijke alternatieven hebben jullie om jullie schade te beperken.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.