Bijna iedereen in Nederland denkt er (naar het schijnt) wel eens aan een eigen webwinkel te beginnen. Het lijkt allemaal heel erg makkelijk, maar in de praktijk is het allemaal toch net even wat moeilijker. Vanuit mijn eigen ervaring als ondernemer, probeer ik een kijkje te geven in de keuken van een webwinkel. Die ook begonnen is vanuit: “Ach, zo moeilijk zal het toch niet zijn?”
Anderhalf jaar geleden zat ik samen met mijn broer te brainstormen. We wilden iets starten. Iets nieuws, iets unieks. We hadden er het volle vertrouwen in. Wij hebben een idee, wat niemand anders heeft. We weten precies hoe het moet en ook hoe het niet moet. Geen ondernemingsplan nodig, alles zit in je hoofd.
Daar sta je dan opeens. Voor de balie van de Kamer Van Koophandel. Daar moet je gewoon naar toe, aldus de reclame. Nogal logisch gezien het in Nederland verplicht is om als webwinkel ingeschreven te staan bij de Kamer Van Koophandel. Formuliertjes invullen, wat betalen en klaar. Je bent ondernemer. Tijd voor champagne! Je bent euforisch. Je voelt je een winnaar. De eerste stap naar het grote fortuin genaamd: “Je eigen zaak”.
Grapjes maken in de auto over welke dure Duitse bolide we gaan bestellen. Echter, de lol is er al snel vanaf. Nu moet je namelijk gaan presteren en keuzes maken. In je hoofd klonk het allemaal logisch en simpel. Maar nu moet het dan ook echt gaan gebeuren. Een bankrekening, een website, een betaalsysteem, leveranciers, boekhouding, voorraad, financiën en het allerbelangrijkste van allemaal: klanten!
Dat was even een tegenvaller. Daar had je niet bij stil gestaan. Klanten werven is natuurlijk het belangrijkste van allemaal. Je kunt alles perfect geregeld hebben, maar zonder klanten is je bedrijf niets. Vanuit je studie wist je dat Marketing belangrijk is voor klantenwerving. Marketing kost echter geld. Geld wat er niet is.
Maar eerst nog de basis. Het opbouwen van een webwinkel. Behalve dat deze technisch gezien moet werken, moet deze ook functioneel zijn. Tegenwoordig is het zelf erg belangrijk dat het er mooi uitziet. Hier gaat veel tijd in zitten. In de planning hadden we het bouwen en ontwerpen van de webwinkel geschat op 4 weken. Praktijk: 3 maanden. Leermoment voor de ondernemer: je initiële planning minimaal verdubbelen. Je maakt je planning veel te strak. Bedrijven zijn er niet alleen voor jou. Sterker nog, je bent niemand en je hebt niets. De bestaande klanten gaan voor. Verwacht dus niet dat je binnen een week iDeal op je website aangesloten hebt. Dat duurt langer.
De webwinkel is online. Je investeert een klein beetje in Google Adwords. Klaar. Laat die klanten maar komen. In de 1e week behaal je een omzet van welgeteld 25 euro. Dat is gek. Wij hebben toch het meest unieke en mooiste concept van Nederland in handen? Waar blijven die honderden klanten? De hele start is één grote desillusie geweest. Geen Duitse bolides maar gewoon een fiets. Geen winst maar verlies.
Na een tijd komen de klanten dan alsnog. Het kost gewoon tijd. Heel simpel. Mensen moeten de weg vinden naar je website, daarnaast is het duidelijk dat je nieuw bent, dus ben je wel te vertrouwen? Allemaal zaken waar je niet over nadenkt als je nog niet begonnen bent.
Dan gebeurd er iets, waar je totaal geen controle op hebt. Je leverancier, de enige, kan zijn producten niet naar je verzenden. Maar je klanten hebben wel al betaald. Paniek. Wat nu? Rustig blijven, alle opties uitschrijven en een keuze maken. Meer kan je niet. Op dat moment leer je weer iets, één leverancier is veel te weinig. Daarnaast staan er tientallen risico’s om de hoek. Allemaal waar je nog nooit bij stil hebt gestaan.
Nu begint het ondernemen pas echt. Doorgaan tot in de late uurtjes. Keuzes maken die misschien wel het einde van je bedrijfje kunnen betekenen. Maar de webwinkel is een onderdeel van jezelf geworden. Je gaat af op je ondernemersgevoel en pakt alle problemen aan. Geen problemen meer, alleen oplossingen.
Opeens is er een moment dat er iets veranderd in jezelf en in je bedrijfje. Je wordt een volwassen ondernemer. Keuzes maken is makkelijker geworden. De zaken lopen goed en de klant is tevreden. Je maakt een goede groei door en de wereld gaat voor je open. Je maakt winst.
Maar dan kan er ook gelijk weer wat mis gaan. Je gaat naast je schoenen lopen. Je investeert teveel in marketing. Je voorraad is groter dan wat je eigenlijk nodig hebt en drukt de winst. De wintermaanden waren top. De omzet was nog nooit zo hoog geweest. Maar daar is januari weer. De omzet zakt. Hier had je even geen rekening mee gehouden. Je bedrijf is ingericht op die topmaanden, je kosten zijn te hoog en je bankkrediet loopt verder vol. Wat nu? Heel simpel eigenlijk. Blijf met beide benen op de grond. Ga er voor. Zoals je ook deed toen die ene leverancier niet meer kon leveren, of op het moment dat je webwinkel offline lag door een storing.
Misschien lijkt het er wel een beetje op dat ik een negatieve draai geef aan het ondernemerschap. Dat is echter niet zo. Ik ga bijna elke avond slapen met een glimlach op mijn gezicht omdat ik iets moois heb bereikt. Ik ben trots op mijn bedrijf. Vergeet gewoon niet, dat er heel erg veel mis kan gaan als je denkt dat je weet hoe je het moet gaan doen? Denk er dan nog maar eens goed over na. Want je weet maar nooit.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Patrick Gerrits
Patrick Gerrits
Bijna iedereen in Nederland denkt er (naar het schijnt) wel eens aan een eigen webwinkel te beginnen. Het lijkt allemaal heel erg makkelijk, maar in de praktijk is het allemaal toch net even wat moeilijker. Vanuit mijn eigen ervaring als ondernemer, probeer ik een kijkje te geven in de keuken van een webwinkel. Die ook begonnen is vanuit: “Ach, zo moeilijk zal het toch niet zijn?”
Anderhalf jaar geleden zat ik samen met mijn broer te brainstormen. We wilden iets starten. Iets nieuws, iets unieks. We hadden er het volle vertrouwen in. Wij hebben een idee, wat niemand anders heeft. We weten precies hoe het moet en ook hoe het niet moet. Geen ondernemingsplan nodig, alles zit in je hoofd.
Daar sta je dan opeens. Voor de balie van de Kamer Van Koophandel. Daar moet je gewoon naar toe, aldus de reclame. Nogal logisch gezien het in Nederland verplicht is om als webwinkel ingeschreven te staan bij de Kamer Van Koophandel. Formuliertjes invullen, wat betalen en klaar. Je bent ondernemer. Tijd voor champagne! Je bent euforisch. Je voelt je een winnaar. De eerste stap naar het grote fortuin genaamd: “Je eigen zaak”.
Grapjes maken in de auto over welke dure Duitse bolide we gaan bestellen. Echter, de lol is er al snel vanaf. Nu moet je namelijk gaan presteren en keuzes maken. In je hoofd klonk het allemaal logisch en simpel. Maar nu moet het dan ook echt gaan gebeuren. Een bankrekening, een website, een betaalsysteem, leveranciers, boekhouding, voorraad, financiën en het allerbelangrijkste van allemaal: klanten!
Dat was even een tegenvaller. Daar had je niet bij stil gestaan. Klanten werven is natuurlijk het belangrijkste van allemaal. Je kunt alles perfect geregeld hebben, maar zonder klanten is je bedrijf niets. Vanuit je studie wist je dat Marketing belangrijk is voor klantenwerving. Marketing kost echter geld. Geld wat er niet is.
Maar eerst nog de basis. Het opbouwen van een webwinkel. Behalve dat deze technisch gezien moet werken, moet deze ook functioneel zijn. Tegenwoordig is het zelf erg belangrijk dat het er mooi uitziet. Hier gaat veel tijd in zitten. In de planning hadden we het bouwen en ontwerpen van de webwinkel geschat op 4 weken. Praktijk: 3 maanden. Leermoment voor de ondernemer: je initiële planning minimaal verdubbelen. Je maakt je planning veel te strak. Bedrijven zijn er niet alleen voor jou. Sterker nog, je bent niemand en je hebt niets. De bestaande klanten gaan voor. Verwacht dus niet dat je binnen een week iDeal op je website aangesloten hebt. Dat duurt langer.
De webwinkel is online. Je investeert een klein beetje in Google Adwords. Klaar. Laat die klanten maar komen. In de 1e week behaal je een omzet van welgeteld 25 euro. Dat is gek. Wij hebben toch het meest unieke en mooiste concept van Nederland in handen? Waar blijven die honderden klanten? De hele start is één grote desillusie geweest. Geen Duitse bolides maar gewoon een fiets. Geen winst maar verlies.
Na een tijd komen de klanten dan alsnog. Het kost gewoon tijd. Heel simpel. Mensen moeten de weg vinden naar je website, daarnaast is het duidelijk dat je nieuw bent, dus ben je wel te vertrouwen? Allemaal zaken waar je niet over nadenkt als je nog niet begonnen bent.
Dan gebeurd er iets, waar je totaal geen controle op hebt. Je leverancier, de enige, kan zijn producten niet naar je verzenden. Maar je klanten hebben wel al betaald. Paniek. Wat nu? Rustig blijven, alle opties uitschrijven en een keuze maken. Meer kan je niet. Op dat moment leer je weer iets, één leverancier is veel te weinig. Daarnaast staan er tientallen risico’s om de hoek. Allemaal waar je nog nooit bij stil hebt gestaan.
Nu begint het ondernemen pas echt. Doorgaan tot in de late uurtjes. Keuzes maken die misschien wel het einde van je bedrijfje kunnen betekenen. Maar de webwinkel is een onderdeel van jezelf geworden. Je gaat af op je ondernemersgevoel en pakt alle problemen aan. Geen problemen meer, alleen oplossingen.
Opeens is er een moment dat er iets veranderd in jezelf en in je bedrijfje. Je wordt een volwassen ondernemer. Keuzes maken is makkelijker geworden. De zaken lopen goed en de klant is tevreden. Je maakt een goede groei door en de wereld gaat voor je open. Je maakt winst.
Maar dan kan er ook gelijk weer wat mis gaan. Je gaat naast je schoenen lopen. Je investeert teveel in marketing. Je voorraad is groter dan wat je eigenlijk nodig hebt en drukt de winst. De wintermaanden waren top. De omzet was nog nooit zo hoog geweest. Maar daar is januari weer. De omzet zakt. Hier had je even geen rekening mee gehouden. Je bedrijf is ingericht op die topmaanden, je kosten zijn te hoog en je bankkrediet loopt verder vol. Wat nu? Heel simpel eigenlijk. Blijf met beide benen op de grond. Ga er voor. Zoals je ook deed toen die ene leverancier niet meer kon leveren, of op het moment dat je webwinkel offline lag door een storing.
Misschien lijkt het er wel een beetje op dat ik een negatieve draai geef aan het ondernemerschap. Dat is echter niet zo. Ik ga bijna elke avond slapen met een glimlach op mijn gezicht omdat ik iets moois heb bereikt. Ik ben trots op mijn bedrijf. Vergeet gewoon niet, dat er heel erg veel mis kan gaan als je denkt dat je weet hoe je het moet gaan doen? Denk er dan nog maar eens goed over na. Want je weet maar nooit.
Maar ja… Oók dat is ondernemen…………
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/26339-de-webwinkel/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
36 antwoorden op deze vraag