• 0

TNT Post maakt mijn bedrijf kapot, wat te doen?

Beste HL'ers,

 

Bij deze een nogal vervelende zaak die ik op dit moment heb met TNT Post. Sinds jaar en dag maak ik gebruik van hun service zowel een pakkettencontract (Parcelware) als hun plaatselijke servicepunten. Nu heb ik sinds Januari een ontzettend groot probleem en ik zal proberen deze zo goed mogelijk te formuleren.

 

Ik verstuur dagelijks pakketten en enveloppen met daarin een gemiddelde orderwaarde van €100,-. Nu is het zo dat het soms voorkomt dat ik minder als 6 pakketten heb en de bestellingen dan aflever bij een postkantoor aangezien dit dan goedkoper is als Parcelware. Enveloppen gaan altijd via het postkantoor met dezelfde reden als hierboven.

 

In Januari kwam de eerste klacht van een klant binnen; 'Ik had een product besteld maar 1/3de van de inhoud ontbreekt!'. Deze klant heeft foto's genomen en wij hebben de Track and Trace nagelopen, maar konden geen gekke dingen vinden. Erg vreemd dus dat de doos is open gemaakt, daarna een deel van het product eruit gehaald, daarna de doos weer dichtgemaakt en afgeleverd bij de klant. Nu zul je zeggen dat kan gebeuren of de klant verteld een broodje aap verhaal. Het punt is alleen dat dit nu al meer als 10 keer is voorgekomen. Alle bestellingen waarbij dit is voorgekomen ontbreken ''delen'' van producten of er is in gesneden of de doos is stuk, maar voornamelijk dat eerste. Dit is nog niet alles.

 

Inmiddels hebben wij ook zo'n 20 klanten die een product hadden besteld wat in een bubbeltjesenvelop past en wat helaas niet te traceren is maar wel allemaal KWIJT. Nu hebben wij hierover TNT benadert en na 5 dagen komen ze met de mededeling; 'Wij kunnen niets vinden, camerabeelden geven we niet vrij en sommige bestellingen zijn onverzekerd verzonden en wij kunnen 100% niet overgaan tot terugstorten of een deel daarvan'.

 

Nu begrijp ik best dat ze bij 2-3 pakketten of iets dergelijks geen vergoeding geven, maar mijn totale schade in 2-3 maanden waarin dit allemaal is voorgevallen is inmiddels opgelopen tot over de €1000,- netto. Vandaag had ik weer 2 klanten waarbij dit gebeurde en het lijkt inmiddels dagelijkse kost. Nu is Thuiswinkel.org er al voor mij mee bezig, maar weer vraagt TNT naar de oude bekende weg namelijk de barcode's en de uitleg terwijl ze dat allemaal al hebben. Daarbij is 60-70% niet traceerbaar zoals eerder gemeld. Wat kan ik nog doen?

 

PS: TNT Post geeft ook aan dat ik maar verzekerd op moet sturen dan vergoeden ze anders niet. Dit is een broodje aap verhaal aangezien ik concullega's ken die wel aanspraak maken op hun zogenaamde coulance-regeling. Ook is het natuurlijk van de zotte dat ze je verplichten een product van 30-40 euro a 10 euro verzekerd op te laten sturen. Als ik als winkelier geen garantie geef of een stuk service word ik toch ook op de vingers getikt vanuit een organisatie die daarvoor waakt? Zoiets is er niet voor koeriersbedrijven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Wij hebben exact het zelfde probleem. Alternatieven voor de TNT zijn er helaas niet in NL.

 

Die zijn er zoals geschreven wel.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
...en ondertussen brengt TNT voor het retour bezorgen ook nog eens gewoon een keer extra verzendkosten in rekening.

Dat geld niet voor pakketten die je niet onder je contract verstuurd en al helemaal niet voor poststukken.

 

Dan krijg je dus een brief van de TNT met daarin: Helaas blijkt het zo te zijn dat uw pakket geopend is door ons en er producten uit verdwenen zijn. Echter zijn wij u geen vergoeding verschuldigd, had u het maar verhoogd aansprakelijk moeten verzenden!

Dat proberen ze inderdaad maar ze hebben de wetgeving wel tegen zich. Als klant neem je een dienst bij ze af (het bezorgen van een pakket) en daar betaal je voor. Die dienst hebben ze correct uit te voeren. Is het kwijtgeraakt of beschadigd, dan hebben ze de dienst niet (naar behoren) uitgevoerd en heb je recht op terugbetaling van de kostprijs van die dienst en kan je de verloren gegane goederen in een schadevergoedingzaak claimen.

Probleem is echter dat je bewijzen moet hebben als je naar de rechter gaat. Voor poststukken heb je wellicht een kassabon maar dat bewijst natuurlijk niet veel. Je kan daaraan niet herleiden waar de zending heen is gestuurd.

Bij pakketten ligt dat als, contract klant, anders. Je hebt het pakket voorgemeld en daarmee kan je aannemelijk maken dat je hem ook hebt afgegeven bij een businessbalie of hebt laten ophalen. TNT kiest er in haar werkwijze voor de pakketten pas te scannen op het distributiecentrum. Je pakket kan voordat hij ingescand is kwijtraken bij de bussinessbalie, bij het locale distributiecentrum waar hij daarna door TNT wordt heengebracht, uit de vrachtwagen die hem vervolgens naar een groot distributiecentrum brengt en dan nog op het grote distributiecentrum waar hij uit de vrachtwagen gehaald wordt (met vele andere pakketten) en voordat hij op de lopende band wordt gelegd waar hij vervolgens pas ingescand wordt. Laat TNT maar bewijzen dat daar niet fout is gegaan of kan gaan.

 

Kan je het aannemelijk maken, zit je met een volgend struikelblok. Ga voor zo'n klein bedrag maar eens naar de rechter, elk pakket is een afzonderlijke zaak. TNT weet dat en daarom kunnen ze zo arrogant zijn.

 

Elke klacht, zeker als je daar een standaard brief over hebt gehad, wordt gemeld aan de bedrijfsrecherche van TNT. Die zien al snel patronen opkomen en gaan door ook echt wel achter aan. Jij hoort daar echter niets van want dan kan je alsnog een schadevergoeding gaan eisen.

 

Op zich ook niet zo raar dat er bij TNT (en ook andere vervoerders) zoveel fout gaat. Wij als klanten willen zo goedkoop mogelijk versturen en vinden € 5,00 eigenlijk al snel te duur. Om prijzen de kunnen drukken werkt TNT daarom ook veel met tijdelijk krachten en onderaannemers die kompleet uitgemolken worden. Wij hadden hier een bezorger die als zzp'er werkte voor een koeriersbedrijf dat weer in opdracht van TNT reed. Hij kreeg € 1,00 per adres en moest daar zelf de TNT kleding van betalen die TNT verplicht stelde en daar verder van rond kunnen komen. Grote pakketten of meer collo zendigen maakte daarbij niet uit. Je kan als TNT ook wel snappen dat je voor dat geld niet het meest betrouwbare en gemotiveerd personeel aantrekt.

 

De postmarkt is vrijgegeven dus je kan poststukken ook door bijvoorbeeld selectmail (DHL) laten bezorgen. Je kan veel argumenten bedenken waarom je die club niet zou gebruiken. Al die argumenten zijn eigenlijk pluspunten van TNT.

 

... Want al die alternatieven leveren niet ELKE dag huis aan huis brievenbus post.

Dat bedoel ik, een pluspunt voor TNT

Link naar reactie
  • 0

Gelukkig hebben wij veel bewijs. Inclusief een gesealde (door tnt) envelop met een briefje van TNT erin. Waarop staat:

 

"Tijdens het verwerkingsproces is het product verloren gegaan. Excuses voor het ongemak."

 

Nou dat kan natuurlijk gebeuren, maar hoe halen ze in hun hoofd dat ze voor mij gaan bepalen dat mijn product kapot is. M.a.w. het spel ligt nu vrolijk bij iemand in de kast. Maar ja dat kan ik dan weer niet bewijzen.

 

Wel slim van de TNT. Ze vroegen ons of wij even het bewijs naar ze konden opsturen. Anders kunnen ze de klacht niet behandeling nemen :P

 

Link naar reactie
  • 0

ik heb een zaak van ruim 700 euro klaarliggen bij een incasso bureau om door te laten sturen naar kantonrechter.

Op incasso traject is gewoon helemaal niet gereageerd door TNT.

Ik tweiffel echter om het door te sturen gezien hun algemene voorwaarden en de kans op verlies die me ook honderden euro's zou gaan kosten.

Link naar reactie
  • 0
Zeg dan welke? Want al die alternatieven leveren niet ELKE dag huis aan huis brievenbus post.

In die zin heb ik deze niet voor je. Ik zie wel markt voor een transporteur van busstukken die bij afhalen en aflevering gescand worden. Ik zou er zo 4 of 5 EURO per zending voor over hebben. Vraag voor de grap jouw TNT afhaalchauffeur eens te tekenen voor het in ontvangst nemen van jouw zendingen. ;)

 

Business wise zou je (een deel van je) klanten kunnen laten pre-orderen wat een iets langere levertijd verhult. Of dagelijkse artikelen kunnen verzamelen tot samengestelde geregistreerde verzendingen, zolang er maar direct betaald wordt. Neemt niet weg dat de geleverde kwaliteit van TNT soms betreurenswaardig is en frustrerend werkt.

 

 

Gelukkig hebben wij veel bewijs. Inclusief een gesealde (door tnt) envelop met een briefje van TNT erin. Waarop staat:

 

"Tijdens het verwerkingsproces is het product verloren gegaan. Excuses voor het ongemak."

Gaat je waarschijnlijk niks opleveren, want dan voldoet jouw verpakking niet in technische zin. Starre verpakking zit mogelijk toch wat winst voor jullie.

 

 

Wel slim van de TNT. Ze vroegen ons of wij even het bewijs naar ze konden opsturen. Anders kunnen ze de klacht niet behandeling nemen
Altijd volstaan met kopieën van verzendbewijzen en foto's van schade. En vraag je klant ook altijd te klagen bij TNT voor meer werk/druk.

 

Een gewoon basispakket is bij TNT niet verzekerd. Een aangetekende uit m'n hoofd voor max. 50 EURO.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je juridisch geen kans maakt. Niet omdat het een David vs Goliath verhaal is, maar omdat dit al tientallen jaren speelt. De postbedrijven hebben dit goed dichtgetimmerd. Als consument kun je misschien een beroep doen op de consumentenbeschermingswetten, maar met een zakelijk contract kun je dit niet.

Link naar reactie
  • 0

ik heb een zaak van ruim 700 euro klaarliggen bij een incasso bureau om door te laten sturen naar kantonrechter.

Op incasso traject is gewoon helemaal niet gereageerd door TNT.

Ik tweiffel echter om het door te sturen gezien hun algemene voorwaarden en de kans op verlies die me ook honderden euro's zou gaan kosten.

 

 

Je incasso procedure is waarschijnlijk niets waard omdat je geen vordering hebt op TNT, deze moet eerst door een rechter worden vastgesteld.

Die algemene voorwaarden zijn niet bindend indien onredelijk bezwarend of in strijd met wetgeving. In die zin zou je een beste kans kunnen hebben. De kosten die daar tegenover gaan staan aan jou kant (waarvan slecht een klein gedeelte te verhalen valt op de tegenpartij als deze verliest) zijn veel te hoog om dat door te zetten.

Link naar reactie
  • 0

ik heb een zaak van ruim 700 euro klaarliggen bij een incasso bureau om door te laten sturen naar kantonrechter.

Op incasso traject is gewoon helemaal niet gereageerd door TNT.

Ik tweiffel echter om het door te sturen gezien hun algemene voorwaarden en de kans op verlies die me ook honderden euro's zou gaan kosten.

 

 

Je incasso procedure is waarschijnlijk niets waard omdat je geen vordering hebt op TNT, deze moet eerst door een rechter worden vastgesteld.

Die algemene voorwaarden zijn niet bindend indien onredelijk bezwarend of in strijd met wetgeving. In die zin zou je een beste kans kunnen hebben. De kosten die daar tegenover gaan staan aan jou kant (waarvan slecht een klein gedeelte te verhalen valt op de tegenpartij als deze verliest) zijn veel te hoog om dat door te zetten.

 

Mijn vordering in die zaak bestaat uit een verhoogd aansprakelijk verzonden zending van 400 euro die door TNT gestolen is maar waarvan TNT eenvoudig zegt dat ik hem wel heb voorgemeld maar aangeizen hij nooit gescant is ik hem nooit aangeboden heb.

Daarnaast zit er een bedrag in voor zending die enkel op huisadres afgeleverd mocht worden maar bij de buren (8 huizen verder) is afgeleverd en daar is verdwenen. Verder nog wat andere zaken die niet of niet goed uitgevoerd zijn.

Link naar reactie
  • 0

Op dit moment raakt ruim 80% vermist.

Los van alle positieve en negatieve ervaringen met TNT, als bij jou 80% vermist raakt is er volgens mij iets bijzonders aan de hand. Ik kan me niet voorstellen dat jouw zendingen typisch in de verkeerde sorteercentra terechtkomen of allemaal bezorgd worden door "onzorgvuldige" postbezorgers. Volgens mij moet het dus zitten in het eerste traject. Vandaar mijn eerdere suggestie over het wegen. Als je kunt aantonen dat een deel van de inhoud van een pakket al niet eens bij het sorteercentrum is aangekomen, heb je een hele sterke case voor onderzoek naar het eerste gedeelte van de route.

Link naar reactie
  • 0

Ik werk zelf bij TNT pakketservice als zaterdagkracht, maar als ik pakketen ophaal dan moet ik ze eerst scannen + een handtekening van de klant in ontvangst krijgen(hier heb ik het dan over retourzendingen van H&M bijv.)

Link naar reactie
  • 0

Retourzendingen gaan heel anders. Gewone pakketten meld je voor (zodat de data in de database staat, alsof de tracking alvast is aangemaakt) en bij het sorteercentrum wordt het voor het eerst gescand. 80% is wel erg hoog. Ik moet het even afkloppen maar een pakket met tracking ben ik in 5 jaar nog maar 2x kwijt geweest. Wel +- eens per maand rare vertraging of bij verkeerde adres bezorgd, maar het werd iedere keer goed opgelost.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht is een ander businesspoint proberen een optie.

 

Wij zijn nog nooit wat kwijtgeraakt. Niet eens beschadigd.

 

Op het sorteercentrum kunnen ze niet veel met je pakket doen lijkt me (ivm hoeveelheid personeel daar ?) dus misschien zit de persoon die je pakketten openmaakt wel bij op het businesspoint zelf ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Gelegenheid maakt de dief, dus laat TNT de keten maar eens goed sluiten van begin tot eind, als ze een hoogwaardig dienstverlener willen zijn.

 

Zonnige weekendgroet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wellicht is een ander businesspoint proberen een optie.

 

Wij zijn nog nooit wat kwijtgeraakt. Niet eens beschadigd.

 

Op het sorteercentrum kunnen ze niet veel met je pakket doen lijkt me (ivm hoeveelheid personeel daar ?) dus misschien zit de persoon die je pakketten openmaakt wel bij op het businesspoint zelf ?

 

 

 

Dat maakt in mijn geval niks uit want het komt bij hetzelfde punt uit uiteindelijk. Wel heb ik vorige week gebruik gemaakt van een ander postkantoor, maar ook hier hetzelfde probleem.

Link naar reactie
  • 0
Mijn vordering in die zaak bestaat uit een verhoogd aansprakelijk verzonden zending van 400 euro die door TNT gestolen is maar waarvan TNT eenvoudig zegt dat ik hem wel heb voorgemeld maar aangeizen hij nooit gescant is ik hem nooit aangeboden heb.

Daarnaast zit er een bedrag in voor zending die enkel op huisadres afgeleverd mocht worden maar bij de buren (8 huizen verder) is afgeleverd en daar is verdwenen. Verder nog wat andere zaken die niet of niet goed uitgevoerd zijn.

 

Je vordering wordt door TNT blijkbaar niet erkent en hij is door een rechter nog niet toegewezen. Volgens mij sta je dan erg zwak met een incassozaak. Om je vordering te gaan eisen sta je op zich wel sterk wellicht maar wat gaat het kosten?

Link naar reactie
  • 0
...Ik zie wel markt voor een transporteur van busstukken die bij afhalen en aflevering gescand worden. Ik zou er zo 4 of 5 EURO per zending voor over hebben. ...

 

Ik denk dat je dat wel voor elkaar kan krijgen als je voldoende te versturen hebt op jaarbasis. Ze worden dan alleen dan wel afgeleverd als paketten, verplicht handtekening voor ontvangst.

Link naar reactie
  • 0

Tegelijkertijd zou je meteen kunnen testen of een ander afgiftepunt hetzelfde resultaat geeft, of dat er daar wel netjes bezorgd wordt.

 

Dat zou in ieder geval het afgiftepunt kunnen uitsluiten, maar als zoiets in een sorteercentrum gebeurd, heb je er denk ik niet zoveel aan... of je het nou in de brievenbus gooit, of bij een afgiftepunt, of een ander afgiftepunt 10 km verderop, het gaat allemaal door hetzelfde sorteercentrum heen.

 

Dat de uiteindelijke bezorgers verantwoordelijk zijn voor het probleem lijkt me overigens sterk, dan zou je wellicht zien dat in een bepaalde gemeete veel verdwijnt, maar niet van een bepaalde verzender ongeacht geadresseerde.

 

Misschien eens creatief te werk gaan: ik neem aan dat het om dvd-doosjes oid gaat. Je zou daarin een schakelingetje kunnen maken met een knipperend ledje oid, paar antenne-achtige draadjes eruit, en er flink groot 'GPS TRACER' op printen. Uiteraard werkt dat voor geen meter, maar ik denk dat je de dief er wel ff de stuipen mee op het lijf kunt jagen. Stuur zoiets gewoon naar een kennis die ervan weet, voorkomt schrikreacties ;)

Link naar reactie
  • 0

Zojuist Dhr Koenders gesproken die zegt ja we kunnen niks doen want de wet op de Post zegt dat wij niet aansprakelijk zijn blabla. MAAARRRRR: Ze bieden een dienst aan die ze dus slecht uitvoeren, dit staat los van de postwet maar dit willen ze niet inzien. Ook kwam hij steeds terug op hetzelfde verhaal en wilde hij geen accountmanager toewijzen of een hogere pief. Ik ga in ieder geval juridische stappen ondernemen, eventueel samen met Patrick die hetzelfde probleem had las ik.

Link naar reactie
  • 0
Ik denk dat je dat wel voor elkaar kan krijgen als je voldoende te versturen hebt op jaarbasis. Ze worden dan alleen dan wel afgeleverd als paketten, verplicht handtekening voor ontvangst.

 

Ik zou voor individuele brievenbusstukken tegen bovengenoemde prijs een verwerkings- en aflevergarantie willen zien met een compensatiebedrag van bijvoorbeeld 50, 100 of 250 EURO. Een netwerkorganisatie die dat kan beloven, zou in deze tijd technisch en commercieel mogelijk moeten zijn. TNT scant sowieso al bij afhalen niet. Met deze oplossing zou TS keurig geholpen zijn.

 

Wat heeft TNT nationaal gezien de laatste tien of twintig jaar nu feitelijk geinnoveerd op dit gebied? Daarom zou ik graag een willekeurige partij zien die dat doet.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Astron, voor TS en veel kleinere webshops/type zendingen zou dit misschien nog net niet voldoende zijn (prijs). Ik zou daarom over een individueel product of dienst willen spreken. Met een laatste scanmoment voordat het door de brievenbus van de klant geschoven wordt. Op die klep zou je ook een barcode kunnen aanbrengen. De retourkaart is de analoge variant.

 

Heb je op deze manier nog verlies van zendingen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.