Mijn zakenpartner heeft 50% aandelen & is de directeur in onze BV.
Ik heb 50% aandelen, ben wel medewerker & gevolmachtigde maar ben geen directeur.
Nu wordt mijn zakenpartner achtervolgt door een failissement van enkele jaren terug.
Hij was op papier directeur van die BV, en nu word hem wanbestuur verweten met een schadeclaim van de schuldeisers.
Erg vervelend voor hem, maar ik probeer me te orienteren op de risico's van onze huidige BV.
Mocht hij veroordeelt worden voor wanbestuur in de vorige BV, dan moet hij waarschijnlijk zijn 50% aandeel verkopen in de huidige BV (dat lijkt mij tenminste).
Maar kunnen de schuldeisers ook verdere assets in de huidige BV claimen?
Wie weet hoever de schuldeisers kunnen gaan?
We overwegen, om de huidige BV veilig te stellen, dat mijn zakenpartner zijn aandeel verkoopt en zijn directeurschap opgeeft.
Eventueel blijft hij wel als medewerker aan.
In dat geval zou ik alle aandelen kunnen kopen & DGA worden, of we zouden een derde partij hiervoor kunnen betrekken.
Ik ben er nog niet uit wat hierin het beste zou zijn.
Nu doemt er een ander probleem op:
Ik woon in Belgie, en werk tot nu toe bij Belgische klanten.
Hoewel mijn salaris vanuit de NL BV betaald wordt, ben ik dus in Belgie belastingplichtig.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Jan12
Jan12
Hallo forumleden,
Huidige situatie:
Mijn zakenpartner heeft 50% aandelen & is de directeur in onze BV.
Ik heb 50% aandelen, ben wel medewerker & gevolmachtigde maar ben geen directeur.
Nu wordt mijn zakenpartner achtervolgt door een failissement van enkele jaren terug.
Hij was op papier directeur van die BV, en nu word hem wanbestuur verweten met een schadeclaim van de schuldeisers.
Erg vervelend voor hem, maar ik probeer me te orienteren op de risico's van onze huidige BV.
Mocht hij veroordeelt worden voor wanbestuur in de vorige BV, dan moet hij waarschijnlijk zijn 50% aandeel verkopen in de huidige BV (dat lijkt mij tenminste).
Maar kunnen de schuldeisers ook verdere assets in de huidige BV claimen?
Wie weet hoever de schuldeisers kunnen gaan?
We overwegen, om de huidige BV veilig te stellen, dat mijn zakenpartner zijn aandeel verkoopt en zijn directeurschap opgeeft.
Eventueel blijft hij wel als medewerker aan.
In dat geval zou ik alle aandelen kunnen kopen & DGA worden, of we zouden een derde partij hiervoor kunnen betrekken.
Ik ben er nog niet uit wat hierin het beste zou zijn.
Nu doemt er een ander probleem op:
Ik woon in Belgie, en werk tot nu toe bij Belgische klanten.
Hoewel mijn salaris vanuit de NL BV betaald wordt, ben ik dus in Belgie belastingplichtig.
Kan ik wel zomaar DGA van een NL BV worden?
Alvast bedankt, Jan
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/27034-zakenpartner-heeft-problemen-hoe-verder-met-de-bv/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
19 antwoorden op deze vraag