ik kijk al enige tijd met veel plezier rond op dit forum, meestal als ik een ondernemers vraagstuk heb waarbij ik meer inzichten zoek. Nu heb ik echter een vraag die ik nog niet eerder ben tegen gekomen.
Als zelfstandige doe je in het begin zelf je administratie, op een gegeven moment wordt dit zo druk dat je je administratieve zaken wil uitbesteden, misschien eerst nog extern maar zodra je verder groeit ook intern.
Nu is mijn vraag:
- welke bevoegdheden geef je je administratieve medewerker? mag deze de complete administratie inzien en beheren? Is het gebruikelijk dat deze ook zelfstandig betalingen doet en dus volledige toegang krijgt tot de bankrekeningen?
- indien dit (worst case) niet goed gaat, medewerker blijkt toch te gevoelig voor werken met andermans geld (lees: frauduleus), kan je je hier tegen verzekeren?
Misschien zijn er ook wel tussenoplossingen, waarbij een administratieve medewerker wel betaalopdrachten op de bank mag klaar zetten maar dat die door een 'hoofdpas' geautoriseerd moeten worden?
Hopelijk hebben jullie inzichten of eigen ervaringen / handelswijzen die jullie kunnen toelichten.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
yamato
yamato
Hallo.
ik kijk al enige tijd met veel plezier rond op dit forum, meestal als ik een ondernemers vraagstuk heb waarbij ik meer inzichten zoek. Nu heb ik echter een vraag die ik nog niet eerder ben tegen gekomen.
Als zelfstandige doe je in het begin zelf je administratie, op een gegeven moment wordt dit zo druk dat je je administratieve zaken wil uitbesteden, misschien eerst nog extern maar zodra je verder groeit ook intern.
Nu is mijn vraag:
- welke bevoegdheden geef je je administratieve medewerker? mag deze de complete administratie inzien en beheren? Is het gebruikelijk dat deze ook zelfstandig betalingen doet en dus volledige toegang krijgt tot de bankrekeningen?
- indien dit (worst case) niet goed gaat, medewerker blijkt toch te gevoelig voor werken met andermans geld (lees: frauduleus), kan je je hier tegen verzekeren?
Misschien zijn er ook wel tussenoplossingen, waarbij een administratieve medewerker wel betaalopdrachten op de bank mag klaar zetten maar dat die door een 'hoofdpas' geautoriseerd moeten worden?
Hopelijk hebben jullie inzichten of eigen ervaringen / handelswijzen die jullie kunnen toelichten.
Bij voorbaat hartelijk dank voor een reactie.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/27144-bevoegdheden-en-risicos-administratieve-medewerker/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag