• 0

Beschuldigd van domeinkaping + opeising domein

Hallo,

 

Even voorstellen: ik ben nieuw hier, of althans nieuw geregistreerd, maar volg al lange tijd diverse draadjes hier :) In 2007 zijn mijn partner en ik het ondernemerschap ingestapt en sindsdien met veel plezier fulltime daarmee bezig.

 

Halverwege 2007 zijn we gestart met onze webwinkel in diverse modeartikelen, waaronder ook een specifieke productgroep valt: hierbij neem ik als voorbeeld feestjurken. Onlangs hebben we een extra bedrijfsnaam laten registreren en hebben we een niche-webshop in feestjurken gelanceerd. Nu hebben we een probleem met een concurrent-webshopeigenaar welke dezelfde feestjurken van hetzelfde merk verkoopt. Dit merk noem ik als voorbeeld MerkX.

 

Via de zoekfunctie hier heb ik al het nodige zoekwerk verricht maar heb tot dusver geen bevredigend antwoord/advies kunnen vinden. Ik hoop dat ik bij deze een beroep mag doen op jullie kennis en ervaring.

 

De vork zit als volgt in de steel (met fictieve namen):

 

Handelsnaam concurrent: Party Dresses VOF

Domeinnaam concurrent: partydresses.nl

 

Onze handelsnaam: MerkXfeestjurken.nl

Onze domeinnamen: merkxfeestjurken.nl (actief hoofddomein), partydress.nl, merkxpartydresses.com en merkxpartydresses.nl (laatste 3 staan geparkeerd)

 

Case:

De concurrent wil dat wij de domeinnamen partydress.nl, merkxpartydresses.com en merkxpartydresses.nl aan hem afstaan, dit laat hij per e-mail aan ons weten. In deze mail, welke hij vandaag verstuurd heeft, dreigt hij met juridische procedures en zwartmakerij van ons bedrijf en eist hij dat we binnen twee werkdagen per aangetekend schrijven verklaren dat we deze domeinnamen aan hem zullen afstaan. Hij is van mening dat deze domeinnamen aan hem toekomen omdat zijn handelsnaam Party Dresses is >;(

 

De domeinnaam partydress.nl wil ik best overdragen omdat ik hiermee verder geen concrete plannen meer heb, maar de domeinen merkxpartydresses.com en merkxpartydresses.nl niet. Deze laatste twee domeinen heb ik geregistreerd om er in een later stadium een internationale webshop mee op te zetten als de Nederlandse versie (merkxfeestjurken.nl) wat meer op poten staat, en daarom heb ik als domeinnaam ook bewust gekozen voor een letterlijke vertaling van mijn bedrijfs- en hoofddomeinnaam naar het Engels.

 

Kan de concurrent deze domeinen zomaar van ons laten ‘afpakken’? Ok, ik zou zijn standpunt volledig begrijpen als het om een geregistreerd merk of unieke naam o.i.d. zou gaan, maar in dit geval zijn ‘party’ en ‘dresses’ en alle varianten hierop toch gewoon algemene veelgebruikte woorden en daarnaast, wat betreft de domeinnamen die ik niet wil afstaan, een directe vertaling naar het Engels van onze handelsnaam MerkXfeestjurken.nl? Wellicht ook belangrijk om te weten: MerkX is geen geregistreerd/beschermd merk.

 

Wie wil en kan mij hier meer duidelijkheid over geven?

 

Gr. Nadine

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

is heel moeilijk te beantwoorden zonder de daadwerkelijke namen te kennen.

Als er verwarring dreigd kan het een probleem zijn, maar ook enkel maar als de namen voldoende ondersheidend zijn.

Partydress lijkt me niet echt een unieke onderscheidende naam en zal dus minder snel problemen opleveren als een naam als ik noem maar wat vreemds hokimokkie.nl omdat dat wel weer onderscheidend is.

Link naar reactie
  • 0

Als het om partydress.nl gaat lijkt dat me inderdaad een vrij algemene term. Die zul je bij een merkenbureau hoogstwaarschijnlijk niet kunnen registreren. Laat staan dat je er rechten aan kunt ontlenen. Ik heb dit soort kwesties wel eens vaker gezien en de conclusie is opvallend vaak "had je hem maar zelf moeten registreren".

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0
Wat je wel alvast kan doen is morgen even bellen met de kvk, je kan daar een eerste gesprek met een advocaat gratis aanvragen.

 

Bedankt voor de tip Jasper, ga ik zeker even informeren!

 

 

is heel moeilijk te beantwoorden zonder de daadwerkelijke namen te kennen.

Als er verwarring dreigd kan het een probleem zijn, maar ook enkel maar als de namen voldoende ondersheidend zijn.

Partydress lijkt me niet echt een unieke onderscheidende naam en zal dus minder snel problemen opleveren als een naam als ik noem maar wat vreemds hokimokkie.nl omdat dat wel weer onderscheidend is.

 

Ook jij bedankt voor je snelle reactie Daniël :)

De domeinnamen die de concurrent opeist staan geparkeerd dus het lijkt me niet waarschijnlijk dat dit verwarring oplevert. Met het domein dat wél actief aan de webshop gekoppeld staat (merkxfeestjurken.nl) heeft hij geen problemen, maar wel met de Engelse varianten hierop. En al zou ik merkxpartydresses.com en .nl straks actief gaan gebruiken voor een internationale webshop, het zijn generieke woorden (het gaat hem om 'partydresses', niet om MerkX) en superrelevant aan de producten die ik verkoop, sterker nog het ZIJN de producten die ik verkoop! Dan kan hij, het feit dat hij zelf gekozen heeft voor een minder onderscheidende handelsnaam met generieke woorden achterwege gelaten, toch niet zomaar deze domeinnamen opeisen... of zegt de wetgeving daar iets heel anders over?

 

Ik ben benieuwd.

 

Gr. Nadine

Link naar reactie
  • 0

Als het om partydress.nl gaat lijkt dat me inderdaad een vrij algemene term. Die zul je bij een merkenbureau hoogstwaarschijnlijk niet kunnen registreren. Laat staan dat je er rechten aan kunt ontlenen. Ik heb dit soort kwesties wel eens vaker gezien en de conclusie is opvallend vaak "had je hem maar zelf moeten registreren".

 

Dit zou dan toch ook gelden voor merkxpartydresses.nl en .com? Losstaand van de domeinnaam is dit immers ook een rechtstreekse Engelse vertaling van mijn handelsnaam MerkXfeestjurken.nl en daarnaast is MerkX geen beschermd merk waar hij alleenrecht op heeft.

 

PS: om verwarring te voorkomen ;) partydress is een fictieve naam, maar dit staat in dezelfde verhouding als de echte namen

Link naar reactie
  • 1

Waar het natuurlijk vooral om gaat is de naam van de concurrent en hoe bekend deze is.

 

Ik ben stijl achterovergeslagen toen ik het oordeel van de rechter las in de zaak LIEF tegen Prenatal.

LIEF verkoopt met name babykleding waar (o.a.) met grote letters LIEF op gedrukt staat, ze hebben hun kledinglijn zo genoemd en zelfs winkels geopend in het hele land onder deze naam.

 

Het is niet ongebruikelijk bij babykleding liefkozende termen op rompers en shirts te drukken. Prenatal had rompers in de winkel liggen met het algemene woord "lief" er op en heeft deze uit de schappen moeten halen omdat LIEF als handelsnaam werd gezien door de rechter aangezien ze daar flink reclame mee hadden gemaakt. En dat terwijl er een winkel in babykleding in Zeist zit (al vele jaren) met als handelsnaam lief.

 

Als Party Dresses dus een bekende naam is en/of ze kunnen aantonen veel aan marketing te hebben gedaan, kan het nog wel eens zo zijn dat je jouw naam niet mag gebruiken.

 

De domeinnamen opeisen is echter een ander verhaal. Zolang je er geen concurrerende activiteiten op na houd met die domeinnamen hebben ze waarschijnlijk geen poot om op te staan. Hadden ze dat wel is de kans groot dat je een brief van zijn advocaat had gehad in plaats van hemzelf, maar dan nog...

 

Je zou op partydress.nl bijvoorbeeld ook een forum of informatieve website kunnen plaasten die over kleding, party's of heel specifiek party kleding gaan. Je kan deze website of forum dan wel weer sponseren met je eigen webshop natuurlijk ;D

 

Bovenstaand is slechts mijn idee hierover en geen expertadvies.

Link naar reactie
  • 0

In deze mail, welke hij vandaag verstuurd heeft, dreigt hij met juridische procedures en zwartmakerij van ons bedrijf en eist hij dat we binnen twee werkdagen per aangetekend schrijven verklaren dat we deze domeinnamen aan hem zullen afstaan.

Dit fragment doet mij sterk denken aan een eerdere vraag, waarbij verwezen werd naar de kenmerken van een blafbrief: http://blog.iusmentis.com/2009/03/02/de-waarde-van-de-blafbrief/.

 

Er lijkt mij namelijk geen enkele reden om een aangetekend schrijven binnen 2 dagen te eisen, zo urgent kan het voor je concurrent niet zijn. En dan meteen dreigen met zwartmakerij, ook dat geeft mij het gevoel dat hij denkt juridisch niet sterk te staan en je op deze manier wil overbluffen.

 

Hopelijk komt hier op korte termijn nog een jurist langs met advies. Het gebruik van fictieve namen zou een specifiek antwoord overigens in de weg kunnen staan.

Link naar reactie
  • 0

Die fictieve namen maakt het er zeker niet gemakkelijker/leuker op om hier iets over te roepen.

 

In ieder geval is het feit dat geen er geen merkrecht is niet doorslaggevend, het gaat hier inderdaad vooral om de Handelsnaamwet. En zoals Astron recht vaststelt, soms doet de rechter in dit soort zaken verrassende uitspraken.

 

Ik ben nog niet zo lang lid van HL, maar dit onderwerp is zeker vaker voorbij gekomen, dus wellicht eerst toch nog wat meer zoeken op domeinnaam en handelsnaam.

 

Veel aspecten zij bijvoorbeeld voorbijgekomen in dit topic.

 

 

 

 

Advocaat contractenrecht en overnames: www.beverwijkvangilst.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Als je de uitspraak van LIEF versus Prenatal bestudeert, zie je dat er nogal wat nuanceringen zijn. In z'n algemeenheid geldt gewoon nog steeds dat je niet zomaar algemene termen kan claimen. Je kan ze wel gebruiken als handelsnaam of domeinnaam, maar je kan anderen het gebruik niet ontzeggen. Dus een domeinnaam met algemene woorden kan niet opgeeist worden. Pure bluf.

 

Zoek op domeinjur.nl of op verwijzingen daarnaar op dit forum.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Case:

De concurrent wil dat wij de domeinnamen partydress.nl, merkxpartydresses.com en merkxpartydresses.nl aan hem afstaan, dit laat hij per e-mail aan ons weten. In deze mail, welke hij vandaag verstuurd heeft, dreigt hij met juridische procedures en zwartmakerij van ons bedrijf en eist hij dat we binnen twee werkdagen per aangetekend schrijven verklaren dat we deze domeinnamen aan hem zullen afstaan. Hij is van mening dat deze domeinnamen aan hem toekomen omdat zijn handelsnaam Party Dresses is >;(

 

 

Bij een slapend domein kan een handelsnaamhouder het domein niet zo gemakkelijk claimen omdat er geen gevaar voor verwarring is. Als jouw domeinregistratie jonger is dan de handelsnaam registratie is bewijsbaar dat je geen domeinkaper bent. Ook bij een generiek naam lijkt het me moeilijk om die op te eisen.

 

Je moet jezelf afvragen wat de naam voor jou waard is. Wellicht aanbieden om hem over te dragen tegen een bepaalde prijs. Procederen kost jullie beide een hoop tijd en geld en de uitkomst is bij een generieke naam verre van zeker. Dat mensen dreigen met zwartmakerij lijkt me een zwaktebod. Je kan als tegenactie aangeven dat je hier zeker juridische stappen tegen zal ondernemen.

 

Maar om het helemaal zeker te weten zal je met de echte namen naar een ter zake kundige jurist moeten. Een eerste inschatting hoeft niet veel (of niets) te kosten

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou gewoon wachten en niet reageren. Je bent hier immers niet toe verplicht.

Als je denkt in je recht te staan, gewoon wachten of de andere partij er echt een zaak van gaat maken. Dat gebeurt natuurlijk nooit, en zo ja dan kun je op dat moment kiezen wat de afweging is.

 

Bij ons werden ook verschillende verzoeken gedaan de domeinnaam af te staan, maar nooit verder een probleem mee gehad. Natuurlijk kunnen ze hem kopen, alleen de prijs was een probleem voor ze, nou dan maar niet.

 

Het is denk ik een persoon of bedrijf die de instelling van "aanval is de beste verdediging" er op na houd en hierbij even vergeet te melden dat ze zelf genoeg mogelijkheden hadden om alle domeinnamen te kopen die ze leuk vinden. Dan moet je later ook niet dreigen denk ik.

 

Niet gek laten maken, minimaal reageren en nooit toegeven. Leg de bal bij hun: Mijn marketing kosten en website design is inmiddels opgelopen tot 25.000 euro, ik doe niet moeilijk, voor 30.000 euro is het domein van U. En dan afwachten

Link naar reactie
  • 0

Zo, flink aan het rennen en vliegen geweest vandaag, ben blij om weer even te zitten! ::)

Hier mijn reactie op jullie berichten tot zover.

 

 

Als Party Dresses dus een bekende naam is en/of ze kunnen aantonen veel aan marketing te hebben gedaan, kan het nog wel eens zo zijn dat je jouw naam niet mag gebruiken.

 

‘Party Dresses’ is geen bekende naam zoals in de LIEF-case. Wanneer kun je stellen dat een bedrijf veel aan marketing heeft gedaan? Voor zover ik weet zet de concurrent voornamelijk Adwords, Admarkt en linkbuilding in voor zijn webshop.

 

 

Die fictieve namen maakt het er zeker niet gemakkelijker/leuker op om hier iets over te roepen.

 

Begrijpelijk, maar je weet wat Google doet… Degenen voor wie de fictieve namen in de weg staan kunnen mij dit uiteraard laten weten, via een PM kan ik meer informatie m.b.t. de namen vrijgeven.

 

Dank voor je link Richard, er komen inderdaad veel overlappende aspecten in terug. Maar toch nog niet helemaal overtuigend, de case aldaar steekt voor mijn gevoel weer net iets anders in elkaar.

 

Kwam in dit topic ook een uitspraak van Hans tegen:

Iemand die "prima kozijnen intikt is dus niet op zoek naar het bedrijf "prima kozijnen" maar naar een bedrijf dat prima kozijnen levert. Als je daarbij optelt dat de handelsnaam zeer zwak is lijkt mij een juridische procedure weggegooid geld.

 

De spijker op zijn kop: ook in mijn geval zijn klanten over het algemeen niet specifiek op zoek naar het bedrijf ‘Party Dresses’, maar naar aanbieders van ‘party dresses’. In de volksmond worden voornamelijk zowel de Nederlandse term ‘feestjurken’ als de Engelse term ‘party dresses’ voor deze producten gebruikt.

 

 

Als jouw domeinregistratie jonger is dan de handelsnaam registratie is bewijsbaar dat je geen domeinkaper bent. Ook bij een generiek naam lijkt het me moeilijk om die op te eisen.

 

De concurrent staat sinds 2007 ingeschreven onder zijn handelsnaam Party Dresses (zonder .nl!) en is volgens mij sinds begin 2008 online actief. De domeinen partydress.nl, merkxpartydresses.nl en merkxpartydresses.com heb ik een maand geleden geregistreerd.

 

Inmiddels is er ook een mail aan de concurrent teruggegaan waarin we aangeven niet in te gaan op zijn verzoek om de betreffende domeinnamen aan hem over te dragen. Nog geen reactie gekregen, maar wie weet dat er één dezer dagen zo’n mooie officiële blafbrief op de mat ligt… ;) (goed stuk John, zeer herkenbaar!)

 

Ik zit er overigens niet op te wachten om de juridische weg te gaan bewandelen en daar veel tijd aan kwijt te raken, ik houd me liever bezig met positieve zaken dan met dit soort geneuzel. Maar om nou direct toe te geven aan iedere Jan Doedel die z’n scheur opentrekt… Uh-uh, nee.

 

Gr. Nadine

Link naar reactie
  • 0

Het leuke aan dit stukje is dat het me zeer bekend voorkomt.

En dat wij waarschijnlijk één van de eisende partij(en) zijn.

Er zijn dus meerdere concurrent-collega's bij betrokken, dan riekt het dus naar registratie van domeinnamen ter kwader trouw.

Ik kom net weer van vakantie en dacht laat ik ook eens gaan kijken op Higherlevel om informatie hierover in te winnen.

Wanneer het dezelfde zaak is en daar ben ik voor 100% zeker van, dan liggen de zaken toch net even anders dan dat N-V ze schetst.

Graag zou ik van mevrouw N. Vos de bevestiging krijgen dat dit over dezelfde zaak gaat.

Zodat ik ook onze kant van het verhaal kan voorleggen, maar dan wel met de echte handelsnamen en domeinnamen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Het is hier geen rechtbank hoor.

 

Registratie ter kwader trouw geldt voor merknamen, niet voor domeinnamen. Dat er meerdere concurrenten bij betrokken zijn, is waarschijnlijk ook niet van belang. Wat telt is of degene die voor MerkXennogwat reclame maakt een wederverkoper is die op legale manier aan zijn handel gekomen is. Dan is het merkrecht namelijk uitgeput. Maar Domeinjur heeft vast meer info.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Is er al wat bekend?

 

Ben benieuwd naar of het ook zo gelopen is zoals ik zeg ;-)

 

Los van de "uitspraak" (als het tot een rechtzaak komt/gekomen is), heb ik al problemen met de vorm cq. gang van zaken: ik zou om te beginnen duidelijk maken dat 2 dagen reactietermijn onredelijk is. Je moet de tijd krijgen dit met je juridische raadgevers te bespreken en de eiser zou hier tijd voor moeten geven. Op basis daarvan is dit al een onrealistische eis!

Daarnaast zou ik hem een waarschuwing geven dat feitelijke zwartmakerij kan leiden tot aangifte van smaad en juridische stappen tegen Partydresses VOF. Ik zou verder melden dat het mij wel alles aan gelegen is dit op een faire wijze af te handelen, aangeven dat je van goede wil bent dus.

 

Partydresses is een te zwakke (niet onderscheidende) bedrijfsnaam, sterker nog, in de fashionwereld is "partydresses" een algemeen gehanteerde (gbruikelijke) term voor feestjurken. Simpel.

Op basis van deze bedrijfsnaam hebben ze geen recht om domeinnamen die erop lijken, op te eisen.

Analoog hieraan en ter illustratie: je mag je bedrijf Racefietsen VOF noemen, dat is prima, maar dat wil niet zeggen dat je met zo'n algemene naam alle domeinnamen met "Racefietsen" erin mag opeisen!

 

Dus: jammer maar helaas voor eiser, ze hadden eerder moeten registreren, of bij oprichting een onderscheidende naam moeten kiezen. Ze zullen wel vaker tegen dit probleem op kunnen lopen, dus schrijf dat maar in je aangetekende brief terug aan ze.

 

Als jij voor de rest qua layout zorgt dat je onderscheidend bent (dat het voor de sitebezoeker duidelijk is dat hij niet met partydresses VOF te maken heeft) (gewoon een redirect naar site met je eigen naam) is er verder niets aan de hand.

 

Hetzelfde geldt voor de domeinnamen met MerkX erin. Hebben ze verder niets over te zeggen, hadden ze eerder moeten registreren. Ze bezitten het merk niet, noch een bedrijfsnaam met MerkX erin. Geen discussie mogelijk.

 

Ben benieuwd naar het verdere verloop van deze kwestie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.