Ga naar inhoud

producten gratis weggeven... mag dat?

Geplaatst:

Arnoud

;D

 

Soms heb je weleens een kennis of vriend die iets gratis (product) wil / moet hebben... bijvoorbeeld voor een verjaardag... hoe ga je daar boekhoudkundig mee om? Moet je dan gewoon een factuur maken en die vervolgens zelf betalen? Of hoeft dit laatste niet?

 

Misschien een rare vraag... maar ik kom er even niet uit.

 

Dank alvast.

 

Dit is een geweldig forum.

Dare to fly...

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

als je iets weggeeft dan kun je dat het beste boeken onder representatiekosten.

 

Dus geen factuur maken, maar de inkoopprijs van het cadeau boeken als representatiekosten.

 

Normaliter boek je

 

Voorraad

aan bank

 

en dan

 

kostprijs verkopen

aan voorraad

 

nu boek je

 

Voorraad

aan bank

 

Representatiekosten

aan voorraad

 

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

P.J.

Ik dacht dat er een regel was dat er 3% productieverlies wordt gehanteerd. De kan o.a. breuk en verlies/vermissing/afkeur zijn in de voorraad.

Geplaatst:

Wouter33

P.J.Odems je insinueert nu toch niet om daar de cadeaus onder te boeken? Lijkt me dat we op HL mensen de goede richting op wijzen, niet de grijze danwel illegale richting.

Aan het broeden op een nieuwe startup...

Geplaatst:

Arnoud

  • Auteur

Ik zag deze definitie ergens staan: "Onder representatiekosten wordt in het algemeen verstaan restaurantkosten, receptiekosten en kosten voor relatiegeschenken."

 

Is hier ook een max. bedrag aan verbonden?

 

En is er nu een groot verschil of je deze cadeau's (die je weg wilt geven) onder representatiekosten OF de 3% productverlies regel boekt?

 

:)

 

 

Dare to fly...

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

het is geen productieverlies, dus die vlieger gaat niet op.

 

Wat je ook kunt doen. Boeken onder verkoopkosten als relatiegeschenken ipv representatiekosten. Daar zit geen grens aan

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

P.J.

P.J.Odems je insinueert nu toch niet om daar de cadeaus onder te boeken? Lijkt me dat we op HL mensen de goede richting op wijzen, niet de grijze danwel illegale richting.

 

Oei... das waar. Verkeerd gelezen. Ik dacht aan monsters weggeven.

Geplaatst:

Arnoud

  • Auteur

Accounting is een interessante (en ingewikkelde) materie...

 

Ik las dit ergens op het forum:

 

"Betreft de ontvanger (van een relatiegeschenk) een particulier of niet btw-ondernemer... dan kun je de btw nooit aftrekken."

 

Dat betekent dus dat je de inkoopprijs boekt van het cadeau als relatiegeschenk / verkoopkosten - zonder factuur uit te schrijven - en de reeds betaalde btw niet kunt terugvorderen...

 

Dat klopt wel zo'n beetje?

 

Dare to fly...

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

 

Dat klopt wel zo'n beetje?

 

 

 

Yep

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

shetlaz1

P.J. Odems als het om kleding gaat die aan seizoens mode onderhevig is gelden weer andere afschrijvingsregels.

 

Voor je een uitspraak doet zou jij mijns inziens eerst moeten weten om wat voor artikel het gaat.

 

Het boeken op verkoop of promotiekosten inclusief de btw lijkt mij wel de enigste juiste aanbeveling.

De Kanjer

Geplaatst:

Herman55

... bijvoorbeeld voor een verjaardag...

 

Volgens mij is het in dit voorbeeld zo dat het een schenking betreft. Die moet je fiscaal gezien boeken als prive opname. Je hebt immers iets ten behoeve van jezelf uit je zaak gehaald. Het weggeven van dit product heeft niets met je eigen zaak te maken. Vandaar dat het geen representatiekosten of verkoopkosten kunnen zijn. En uiteraard moet je de BTW verrekenen

Geplaatst:

Arnoud

  • Auteur

De vraag is dus of het verkoop / promotiekosten zijn... OF dat het gewoon een schenking is. Het weggeven van een teddy bear aan de dochter van je buurman lijkt me het laatste. Het weggeven van folders / brochures aan wie dan ook op straat, het eerste.

 

Wellicht is het soms niet makkelijk de lijn te trekken. Wat zijn verkoop / promotiekosten en wat is precies een schenking.

 

Maar wat is nu precies het verschil voor de OB, IB, en Vpb? Zijn er – in het kort - grote verschillen?

 

:)

Dare to fly...

Geplaatst:

Thijske

Is het misschien niet handiger dat je vanuit je eigen portomonee het cadeau betaalt aan je eigen bedrijf?

Dan komt het geld toch bij je zelf terrecht? Het enigste is dat je dan btw moet betalen, maar ik denk dat dit

je veel minder rompslomp bezorgt.

Geplaatst:

Arnoud

  • Auteur

Dat begrijp ik... dat is altijd een oplossing... alleen er moet toch een “correcte” manier zijn van boeken.. die weliswaar ook nog voordeliger is op de lange duur...

 

:)

Dare to fly...

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.