Ga naar inhoud
Sidebar tonen Sidebar tonen
Geplaatst:

recht

Ik ben werknemer in een bedrijf ( BV) ik krijg de gelegenheid om een paar aandelen te kopen van de huidige DGA. Wordt ik nu voor de Instanties gezien als een starter naast mijn werknemersschap

Featured Replies

Geplaatst:

Jeroen Bakker

Wat is "een paar aandelen"?

Geplaatst:

recht

• Auteur

In de BV zitten 40 aandelen.2 eigenaren met elk 20 aandelen. Van een eigenaar kunnen mijn collega en ik er ieder

2 kopen dus 4 stuks totaal ( volgens mij is dit 5%)

Geplaatst:

djluc

Relevant topic:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=46;action=display;threadid=21952;start=0

Ga je verder ondernemen of blijf je "gewoon" medewerker? Er ligt een groot verschil fiscaal tussen 4.9 en 5 % dus dat is ook nog een punt om naar te kijken.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Geplaatst:

recht

• Auteur

Wij willen ook werknemer blijven en uit het aandelenbezit dan dividend ontvangen om de rente en aflossing van de benodigde lening te kunnen betalen

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

dat zal best, maar om welk percentage aandelen gaat het nu per persoon?

edit: lezen is ook een vak :-[

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Frans Sijtsma

Op 4-8-2010 om 11:46, joost rietveld zei:

dat zal best, maar om welk percentage aandelen gaat het nu per persoon?

Volgens mij eerder al gemeld: 40 aandelen totaal, waarvan ze er per persoon 2 kunnen kopen = 5% pp

Geplaatst:

recht

• Auteur

Ik heb inmiddels begrepen dat dit moet uitkomen op 4.99% e.e.a. in verband met aanmerkelijk belang

Geplaatst:

recht

• Auteur

Mijn vraag was: Ben ik een starter??

Geplaatst:

djluc

Het lijkt er op dat je niet een ondernemer bent maar een werknemer die toevallig als beloning aandelen kan ontvangen cq. kopen. Er zit geen ondernemersaspiratie in voor zover ik begrijp en daarom denk ik dat dit een vraag is die eigenlijk niet op Higherlevel thuis hoort, correct?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Geplaatst:

recht

• Auteur

Een starter wordt toch een ondernemer, of zie ik dat verkeerd?

Geplaatst:

Frans Sijtsma

Met die 5% ben je iig geen starter, je bent gewoon een werknemer in loondienst , die gewoon ontslagen kan worden en geen invloed op het beleid kan uitoefenen, je loopt geen ondernemersrisico etc. etc. , die toevallig een paar aandelen heeft waar hij een dividend voor krijgt.

Je bent eerder een investeerder(tje) dan een ondernemer/starter

Frans

Geplaatst:

TwaBla

Wat is het motief voor deze aandeel(ver)koop?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator
  Op 4-8-2010 om 16:50, recht zei:

Een starter wordt toch een ondernemer, of zie ik dat verkeerd?

Het enkel hebben van aandelen in een BV maakt je beslist geen ondernemer. Of het nu meer of minder is dan 5%.

In jullie geval bij 4,99% vallen de aandelen als bezit in box 3 net als spaargeld en beleggingen. Zou je wel 5% of meer hebben, dan worden de opbrengsten van die aandelen belast in box 2. Een aandeelhouder komt voor zijn aandelenbezit dus niet in box 1, winst uit onderneming terecht.

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

VNIS

Even een praktische vraag.

Hoe kom je aan 4,99% bij 40 aandelen ?

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator
  Op 5-8-2010 om 08:06, VNIS zei:

Even een praktische vraag.

Hoe kom je aan 4,99% bij 40 aandelen ?

naar de notaris en de aandelen in kleinere nominale waarden verdelen ;)

Geplaatst:

VNIS

OK, is duidelijk.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.