Jump to content
Marcel Vermeer
Verberg

Wat zijn mijn rechten bij het retourneren van een levering uit China?

vraag

Goedendag,

 

Als men in NL iets via internet koopt, dan kun je dat binnen een wettelijke termijn van 7 dagen retourneren en het volledige aankoopbedrag + verzendkosten terug krijgen. Alleen de kosten voor het retour sturen zijn voor rekening van de koper.

 

Nu hebben wij een bestelling gedaan via internet in China.

 

We hebben een prijs afgesproken van 235 USD, hierop hebben we akkoord gegeven.

 

De koper adviseerde om met Paypal te betalen, er zou dan 4% extra bijkomen om de kosten van Paypal te dekken. Ook daar hebben we akkoord op gegeven.

 

Op het moment dat de bestelling verstuurd werd, vroeg de verkoper om nog eens extra 22 USD over te maken omdat hij zich had vergist in de verzendkosten. Dit zou dan na ontvangst van de goederen mogen gebeuren. Hier heb ik nog geen akkoord op gegeven maar even in de midden gelaten.

 

Na enkele dagen werd het pakketje hier aangeboden door UPS met de mededeling dat er nog eens 55 euro extra betaald moest worden om het pakketje te mogen ontvangen. Dit hebben we geweigerd en het pakketje is retour afzender gegaan, immers al met al zou de bestelling meer dan 100 USD boven het oorspronkelijk afgesproken bedrag uit komen.

 

Bij Paypal hebben we de kwestie nu betwist en kan zowel de verkoper als wij niet over het geld beschikken. Heel goed.

 

Maar wat zijn nu mijn rechten? Had de koper mij niet moeten informeren over de invoerrechten of wordt er geacht dat ik dit had moeten weten en dan uiteraard ook de hoogte van die belastingen?

 

Maar dan nog, zouden we het binnen NL gewoon retour mogen sturen en ook de verzendkosten terug moeten krijgen. De verkoper zal denk ik ook wel de goederen willen terug betalen maar niet de verzendkosten van 65USD.

 

Hoe zit dat dan met deze levering uit China?

 

De producten zijn overigens niet speciaal voor ons gemaakt.

 

 


Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link to post
Share on other sites

14 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Die zending komt nooit meer langs de douane in China, want het is niet erg waarschijnlijk dat de verkoper een IMPORT-vergunning heeft. Ik twijfel er zelfs aan of de verkoper wel een exportvergunning heeft. Maar dat even terzijde.

 

Verder kun je de verkoper niet kwalijk nemen dat die er niet van op de hoogte was dat een NL-importeur wel eens invoerrechten en BTW zou moeten betalen. Ik vind het dus een ongeloofwaardige vermelding, dat je beweert dat je daar bedrijfsmatig niet van op de hoogte was.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Heb nu al medelijden met de verkoper.

 

Ik heb ooit spullen uit China hierheen laten komen. Via de website deed meneer zich voor als een groot bedrijf met honderden medewerkers. Het leuke was dat hij bij het testen zichzelf en zijn kleine flatje aan het filmen was met deze apparatuur en dit vergeten was te wissen.

 

Wat we zagen was een chinees in bittere armoede met een bak water in een hoek waar ze blijkbaar hun behoefte in deden. Ze hadden wel een computer en daarmee probeerden ze dus wat te verhandelen op de internationale markt.

 

Volgens mij kan je enkel goed zaken doen met China als je er zelf heen vliegt en er de tijd voor neemt.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

De wet verkoop op afstand waar je aan refereert (7 dagen bedenktijd) is enkel geldig bij (web)winkels die gevestigd zijn in Nederland en alleen als er geleverd wordt aan consumenten. Dit heeft dus verder niets met jouw situatie te maken.

 

Verder lijkt het mij logisch dat als je iets besteld van buiten de EU dat je eerst eens gaat kijken naar hoe importeren in zijn algemeenheid werkt. Dit is geenszins de verantwoordelijkheid van de leverancier in China om dit voor jou uit te zoeken.

 

Verder is het denk ik een kwestie van afwachten hoe Paypal en de verkoper er mee om gaan in dit geval.

De verkoper zal hoogstwaarschijnlijk trackingnummers kunnen overleggen aan Paypal en dus kunnen aantonen dat hij zijn verplichtingen is nagekomen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

De wet verkoop op afstand waar je aan refereert (7 dagen bedenktijd) is enkel geldig bij (web)winkels die gevestigd zijn in Nederland en alleen als er geleverd wordt aan consumenten. Dit heeft dus verder niets met jouw situatie te maken.

 

Volgens mij zei ik dat ook en is dit jammer genoeg geen antwoord op mijn vraag.


Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Maar wat zijn nu mijn rechten? Had de koper mij niet moeten informeren over de invoerrechten of wordt er geacht dat ik dit had moeten weten en dan uiteraard ook de hoogte van die belastingen?

 

Hangt af van de van toepassing zijnde incoterm/leveringsvoorwaarden. De meeste incoterms leggen het invoerrisico uitdrukkelijk bij de kopende partij, met uitzondering van bijvoorbeeld DDP (Delivery Duty Paid). Je kunt van een verkopende partij IMHO ook niet verwachten dat zij rekening houden met lokaal van toepassing zijnde invoerrechten. Van de kopende partij mag je dat wel verwachten, zowel als bedrijf als als consument.

 

Welke incoterm is overeengekomen? CIF, CIP, DDU? Allemaal terms waar de koper inklaart voor eigen kosten

 

Wat mij betreft: wees fair, accepteer dat je niet goed genoeg op de hoogte was, en betaal koper gewoon wat je hem verschuldigd bent.

 


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Iets te snel gereageerd ;)

 

Ik denk ook dat het aan Paypal is om e beslissen.

 

Ik hoop alleen dat het pakket weer retour gaat naar de afzender ondanks wat P.J.Odems stelt. Als dat zo is, dan zijn alleen de verzendkosten te betwisten en die bedragen dan 'slechts' 65 euro.

 


Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Iets te snel gereageerd

Dat denk ik niet. Ik neem aan dat Paypal exact dezelfde vraag stelt: op welke incoterm is er geleverd. Dat is namelijk het enige dat relevant is. Daar zijn de incoterms ook voor: die bepalen precies wat de wederzijdse rechten en plichten van koper en verkoper zijn.

 

 


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik kan er niets van op hun website vinden, http://www.siprosee.com

 

Maar als ik gewoon moet opdraaien voor de verzendkosten, dan is dat ook helemaal niet erg. Dan was het een dure les laten we maar zeggen ;-)

 

Maar als ik in m'n recht zou staan, dan verwacht ik hetzelfde van de verkoper.


Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik stel vast dat je iets hebt bestelt in China, zonder je eerst over alle randvoorwaarden te informeren. Volgens Chinese wet is import in China alleen toegestaan door bedrijven die daarvoor een vergunning hebben. Het aantal bedrijven dat zo'n vergunning heeft is een fractie van het aantal bedrijven dat een exportvergunning heeft. Grof gezegd kun je stellen, dat goederen die China hebben verlaten, nooit of nauwelijks terug naar China kunnen. In jullie geval is dat extra zuur, omdat je zending al was aangekomen en het dan zelf op een bedrag van €55,-- laat afketsen. Ik denk dat daar dus een verkeerde beslissing is genomen. Je kunt een leverancier niet verantwoordelijk stellen voor "lokale" kosten. Nu is de zending "weg" en komt waarschijnlijk nooit meer in de "bovenwerelld". De Chinees zal ook weigeren die lokale kosten voor z'n rekening te nemen, laat staan een export-vergunningsprocedure te beginnen daar. (Lees ook vele handjes vullen)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Ik kan er niets van op hun website vinden

??? Is onderdeel van de koopovereenkomst. Je hebt toch wel iets op op papier staan waaruit blijkt wat jij moet betalen, en welke goederen daarvoor geleverd worden. Op die overeenkomst moet een incoterm staan, of een verwijzing naar algemene voorwaarden waarin de standaard incoterms staan. Zo te zien aan deze site is de incoterm zo'n beetje de eerste keuze die je moet maken in het bestelproces en kun je kiezen uit FOB, CNF en CIF.

 

Kortom :

[*]FOB: Vrij aan boord :jij regelt zeetransport, verkoper levert aan schip in vertrekhaven China

[*]CNF:Kosten en vracht: verkoper regelt zeetransport levert in aan haven bestemming Europa

[*]CIF: zelfde als CNF, maar nu zorgt de verkoper ook voor een (minimale) zeetransportverzekering voor jou

Bij alledrie deze incoterms zijn de duties (inklaringskosten) voor rekening/risico koper


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Nee, ik heb niets op papier staan.

 

De verkoper deed mij een aanbieding via de mail en zo is alles afgesproken. Misschien naïef maar Paypal biedt kopersbescherming.


Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 0 leden online en 30 gasten

    There are no registered users currently online

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept