• 0

Investeringmaatschapij en bank?

Geachte forum leden,

 

Ik ben sinds September vorig jaar bezig met het starten van een bedrijf. Elke keer dat ik denk dat ik de financiering rond heb komt er weer wat tussen. Nu lijkt het dan eindelijk (bijna) zo ver te zijn. Ik ben sinds een aantal maanden in gesprek geweest met een regionale investeringsmaatschappij en een aantal banken.

Vandaag heb ik een voorlopig voorstel ontvangen van mijn begeleider bij de investeringsmaatschappij. Nu weet ik totaal niet wat normaal is en zou graag jullie meningen willen horen omtrent het voorstel. Daarnaast bergrijp ik dat dit een eerste voorstel is en er altijd ruimte is om te onderhandelen (ik heb hier echter nul ervaring mee), tips zijn zeer welkom.

 

-   Financieringsbehoefte (startup no trackreckord, 27 jaar, net bachelor rechten achter de rug) 140.000

-   Eigen inbreng (verwaarloosbaar) 3500

-   Extern bedrijf dat vertrouwen heeft in mijn plan investeert 17.500 in de vorm van diensten. Die diensten kan ik niet op mijn balans zetten omdat ik voor die diensten een nul factuur ontvang.

 

Voorstel investeringsbank : X heeft het eerste onderzoek verricht en is bereid om deze risicodragende financiering in te vullen. X ontvangt 29.99% van de aandelen (771 aandelen uit emissie met een waarde van € 10) tegen een betaling van € 15.000. Daarnaast wordt een achtergestelde lening van € 55.000 verstrekt, met een rentepercentage van 9%, en een aflossingsvrije periode tot 31 december 2011

De lening zal worden verstrekt in twee tranches:

 

1. € 25.000 voor het uitvoeren van de pilot – en het genereren van de eerste cashflow;

 

2. € 30.000 bij gebleken marktkans, voor investeringen in 2e , nog te bepalen, markt.

 

Dit voorstel is onder voorbehoud van:

- verder (diepgaand) participatieonderzoek;

- goedkeuring van de kredietcommissie van X, en eventuele aanpassingen;

- adequate bancaire financiering met een minimale omvang van € 70.000;

 

Bancaire financiering: De ABN heeft gezegd niet negatief te staan tegenover een eventuele financiering, mits de investeringsmaatschappij de helft van het bedrag financiert. Hierbij speelt een belangrijke rol of ik de toets van het MKB borgstellingkrediet kan doorstaan (als starter zou de overheid immers voor 80% garant staan voor de lening van de bank).

1. Eerste probleem zowel investeringmaatschappij alsook de bank richten geen BV’s mee op. Ik kan bij beiden partijen het geld pas krijgen wanneer ik een BV heb. Ik heb echter niet het stortingskapitaal van 18k en kan dus geen BV oprichten…..

2.   Nu zegt de investeringmaatschappij onder punt 2 van de voorwaarde van de lening enkel een vervolg investering te willen doen indien er na een pilot fase van enkele maanden blijkt dat er genoeg marktkansen zijn gebleken (niet geheel onbegrijpelijk, maar het maakt de financieringsaanvraag bij de bank wat moeilijker omdat ik nu eigenlijk nog maar een gegarandeerde inbreng van ander geld dan van de bank heb van 40k en niet 70k. Veranderd dat denken jullie de positie van de bank?

3.   Wat vinden jullie van de waardering (eerlijkheidshalve dien ik hiet te vermelden dat het om een zeer innovatieve dienst gaat waar nog geen commercial proof of concept voor geleverd is)? 15k voor 29,99% van de aandelen, ik schrok toen ik dat hoorde. Hoe ver denken jullie dat je als ondernemer waar je volledig afhankelijk bent van de tegenpartij in de onderhandelingen moet gaan?

4.   Iemand ervaring met de MKB borgstelling? Hoe schatten jullie mijn kansen in?

Voor nu even genoeg :) jullie input wordt enorm gewaardeerd en ik begrijp het ook dat niet iedereen zin heeft om een heel opstel te schrijven dus als iemand op een enkel punt reageert dan wordt dat zeer gewaardeerd. Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik dat graag.

 

Bij voorbaat dank,

 

Een startende ondernemer wiens hoofd tolt…

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi allesbezet,

 

De meeste vragen die je stelt zijn onlangs beantwoord op ons prachtige forum. Lees eens de antwoorden op deze vragen:

- Advies bij financiering project en BV

- Investeerder wil weten of er later BBMKB lening mogelijk is ==> kip-ei probleem

 

Je bent 27 jaar jong, hebt nauwelijks geld, geen bestaand bedrijf en toch heb je een aantal partijen weten te interesseren om je te ondersteunen. Goed gedaan, niet te veel nadenken, ga ervoor.

 

Succes!

 

Ties

Link naar reactie
  • 0

@ Herman "Waar heb je dat startkapitaal eigenlijk voor nodig? Voor een pand, een licentie, of een gebruiksrecht, gereedschap oid? Kun je niet gewoon beginnen? "

 

Heb het geld nodig voor r and d, product ontwikkeling en vervaardiging, en marketing.

 

Het is een product dat geschikt is voor een bepaalde niche markt en het ideale moment om het product te lanceren is Oktober (scheelt veel tijd en geld en kan onmiddellijk omzet generen). U zegt gewoon beginnen, dat heb ik inderdaad gedaan. Ik ben in december begonnen heb freelancers en leveranciers aan het werk gezet, heb het risico genomen omdat ik al meerdere aanbiedingen van investeerders had gekregen en er dus veel vertrouwen in had het geld bijtijds te kunnen regelen. Ik ben nu ook zo ver dat ik mijn product in Oktober kan lanceren (dat is het goede nieuws). Ik moet echter in Oktober ook ongeveer 35k overmaken naar verschillende partijen en het geld is er nog niet.. Wellicht stom, zal in de toekomst ook wel minder risico nemen, maar ik wilde het product dit jaar al lanceren.

 

@Ties thanks voor de links.

 

Ik hoor steeds meer mensen roepen dat ik een BV moet oprichten en dan “erin eruit” met het stortingskapitaal. Zijn er hier meerdere mensen die dat gedaan hebben? En wanneer zou dat een probleem kunnen opleveren?

Bij voorbaat dank

 

 

Link naar reactie
  • 0

Erin Eruit wordt ook wel het kasrondje genoemd. (zoek daar maar eens op)

 

Heel simpel: als je de 18k voor de BV gestort hebt is dat geld van de BV, niet meer van jou.

 

Als je de cash er weer uithaalt, dan is dat in de vorm salaris of een lening van de BV aan jou. In het eerste geval gaat daar dus belasting etc. vanaf, in het tweede geval moet je tzt terugbetalen aan de BV.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Die 15k wordt toegevoegd aan het eigenvermogen van de onderneming. De lening van de bank is vreemd vermogen, waarvan de bank natuurlijk verwacht dat dit weer terugkomt.

 

Ik denk dat je best nog kunt onderhandelen over die 30% aandelen (of die 15k), maar je moet vooral voor je zelf verzinnen of je het acceptabel vind en of er nog alternatieven zijn om die 15k + lening bijelkaar te krijgen. Als je alternatieven hebt kun je natuurlijk veel makkelijker onderhandelen dan zonder..

website zonder gedoe? www.zondergedoe.nl

Link naar reactie
  • 1

Alles bezet,

 

Het voorstel van de investeringmaatschappij is behoorlijk standaad. De rente op de AL is wat aan de hoge kant. De waardering zoals jij die voorstelt is niet redelijk. Het is niet 30% voor 15 mille, maar 30% voor 65 mille. Dat het risicodragend vermogen wordt verstrekt in de combinatie AL en aandelenkapitaal is een technische aangelegenheid. De rente van 9% lijkt al een aardige compensatie voor het risico van de lening, vandaar dat ik denk, 30% OK, 9% rente, wat aan de stevige kant.

 

Het is gebruikelijk dat de investeerder zijn aandelen bij de eerste transactie krijgt. Er wordt echter in tranches geinvesteerd. Zorg er voor dat er geen misverstand kan ontstaan over de voorwaarden voor de tweede tranche. Laat geen enkele ruimte voor interpretatie. Zorg ervoor dat je bij het niet doorgaan van de twee tranche (een deel van) je aandelen kan terugkopen.

 

Met de bank kan je ook tranche afspraken maken. Het eerste geld van de bank wordt gestort op het moment dat de investeerder de eerste tranche overmaakt. Het tweede deel wordt overgemaakt op het moment dat de investeerder besluit de tweede tranche over te maken.

 

Ik heb nog nooit mee gemaakt dat een ondernemer niet zelf zijn BV kon oprichten. Als er 130k in het verschiet ligt, lijkt het me niet problematisch. Dit opwerpen als probleem bij banken of investeerders komt uiterst onprofessioneel over. Los het op binnen je eigen netwerk. Sluit een persoonlijke lening bij vrienden en/of familie.

 

Veel succes,

Nils de Witte

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

@Nils Bedankt voor uw antwoord.

 

Ik denk dat ik een oplossing heb gevonden wat het oprichten van de BV betreft graag feedback omternt de legaliteit). Ik heb mijn ouders bereid gevonden me 24 uur 18K te lenen. Om straks niet (bij een eventueel failliissement zoals in dat eerder genoemde topic) als bestuurder hoofdelijk aansprakelijk te worden gesteld leen ik het geld via een persoonlijke lening van de BV. Dit zal ik dan ook door de notaris/accountant laten vastleggen. Vervolgens kan ik dat geld dan doormiddel van mijn salaris (dat veel te hoog is btw) in het aankomende jaar weer terug laten vloeien naar mijn BV. Is dit een rechtsgeldige manier om alles netjes in orde te hebben?

 

@Nils Goed punt wat het terugkopen van de aandelen betreft indien de investering in de tweede tranche uitbluift. Ik ga zelf nu voorstellen dat het aandelenpakket ook in twee tranches zal gaan. Daarnast stelt u dat de rente van 9% aan de hoge kant is, mag ik vragen wat dan wel een marktconform tarief is?

 

grt allesbezet

Link naar reactie
  • 0

Ik zou de aandelen niet in twee tranches doen, dan moet je twee keer naar de notaris.

 

Volgens mij is er niks mis met het geld lenen van de BV nadat het gestort is. De BV houd een vordering op jouw.

 

Het GDA salaris is niet van toepassing als er geen geld is of er wordt geen winst gemaakt.

 

Het geld terugbetalen uit je NETTO salaris is een goede zaak. In plaats van overboeken, afboeken van de schuld. Er moet wél eerst loonbelasting en soc. lasten af.

 

Voor een eenvoudige lening tussen enige aandeelhouder en BV is geen notaris nodig. Een eenvoudige notitie op het bankoverschrift voldoet. "Lening aan directeur @ 5% rente p.a. af te lossen uit netto salaris".

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling op Frans' opmerking bij een kasrondje, lees ook dit actuele topic eens over een mogelijk erg naar bijgevolg van het kasrondje bij later faillissement.

 

Het gevolg van een bancaire lening bij faillissement is ook erg naar, omdat ze je altijd in persoon laten meetekenen. Bedrijf failliet, maar jij betaalt wel persoonlijk het hele krediet terug. Dus als je een bancair krediet kiest, teken vooral niet in persoon mee. Wsch betekent dat dat je het krediet niet krijgt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@christine Bedankt voor je reactie maar volgens mij heb je niet alle posts gelezen.

 

krediet wordt (hopelijk) verstrekt dmv borgstellingskrediet van de overheid. Overheid staat garant voor 80 % van het geleende bedrag. Zelf blijf ik uiteraard aansprakelijk voor de rest. Die 18k wordt uit de BV gehaald doormiddel van een persoonlijke lening maar gaat het bedrijf weer in via het netto salaris. Mocht inderdaad niet bijtijds weer terug in de BV zijn dan kan de curator het bij mij komen halen, maar daar gaan we natuurlijk niet van uit :-)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Let goed op wat de bank eist/ wenst inzake die 18k voor de oprichting.

Er is een grote kans dat de bank voor het eerste (en misschien tweede) jaar wenst te beschikken over halfjaarlijkse cijfers.

Wanneer dan die 18k ineens, en dat blijk dus uit de openingsbalans +6maand, is omgezet naar een verhouding DGA oid dan zijn ze meteen een stuk kritischer vrees ik.

 

Het gebeurt trouwens vaak hoor, op die manier je BV perfect laten verklaren, maar just my 2ct als ex bankier.

 

Willen je ouders die 18k niet als achtergestelde (rentedragende) lening verstrekken? Desnoods vastgelegd bij de notaris.

Want wat hebben ze liever? Dat jij, mocht het toch niet goed gaan, wordt achterna gezet door de bank en je veel minder tijd hebt om die 18k te vergoeden naar de bank, dan dat je dit binnen het gezin wordt geregeld? Want terugbetalen moet je uiteindelijk toch.

 

 

Veel te lang mee gewacht...doen wat ik leuk vind!

Link naar reactie
  • 0

Let goed op wat de bank eist/ wenst inzake die 18k voor de oprichting.

Er is een grote kans dat de bank voor het eerste (en misschien tweede) jaar wenst te beschikken over halfjaarlijkse cijfers.

Wanneer dan die 18k ineens, en dat blijk dus uit de openingsbalans +6maand, is omgezet naar een verhouding DGA oid dan zijn ze meteen een stuk kritischer vrees ik.

 

Bij een financieringsaanvraag zal ook gekeken worden naar het aansprakelijk vermogen ná financiering. Indien blijkt dat die 18/m (aandelenkapitaal) weer terug is gevloeid naar de DGA, dan zal er op die 18/m eenzelfde correctie gemaakt worden, waardoor 0,00 aansprakelijk vermogen. Met gevolg, dat je financiering wel kunt vergeten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.