• 0

verplichtingen vanuit ww bij helpen in bedrijf van partner

Beste Zibbers,

 

Binnenkort stopt mijn baan en heb ik recht op WW. Ik zal doorsolliciteren in mijn eigenljke vakgebied, maar wil in tussenliggende periode me inzetten voor het bedrijf (totaal ander vakgebeid)van mijn vrouw. Ik ontvang hiervoor geen loon, ik breng alleen uren arbeid in.

 

Wat zijn mijn rechten tov de WW (UWV). Gaat UWV me korten omdat ik (vrijwilligers)werk doe waar een ander voor betaald zou worden? Mag ik meewerken in bedrijf van mijn vrouw zonder loon/vergoeding?

 

Alvast bedankt voor jullie reactie!

 

Met vriendelijke groet

 

Roelof

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi Zibber,

 

De uren die je werkt (al dan niet betaald) dien je op te geven en zullen inderdaad gekort worden op je WW uitkering.

 

Echt waar? mag je je vrouw niet helpen als je in de ww zit? ook als je gewoon je inzet voor een nieuwe baan?

 

[Off topic]

 

[Neem wel voor de 14e keer afscheid in de Good de Bad en FR ;D]

 

Ontopic. Ga je vrouw helpen. Je hebt voor je ww een premie betaald en je geeft aan dat je wil werken. Moet je dan op de bank gaan liggen en dat je vrouw zich een ongeluk gaat werken.

 

Stel deze vraag aan je contactpersoon bij de instantie. Die zal het vast wel begrijpen. Zo niet dan kun je alsnog op de bank gaan liggen of ga je achter de schermen meewerken. ;)

 

Vooruitgang, achteruitgang of nooduitgang?

Link naar reactie
  • 0

Daar ben ik het niet mee eens O. Landzaat.. dat is veel te kort door de bocht..

 

Het gaat er bij WW namelijk om hoeveel uur je je beschikbaar stelt voor werk. Je kunt prima 40 uur per week beschikbaar zijn voor werk en daarnaast uren werken in het bedrijf van je partner. (dat kan namelijk in de avonduren of het weekend gebeuren)

 

Het belangrijkste is dat je solliciteert op banen voor het aantal uren per week dat je wilt werken. en als je eventueel een deeltijd baan accepteert dat voor de overige uren sollicitatieplicht houd (en daadwerkelijk soliciteert)

 

Je kunt bij de aanvraag van je WW aangeven dat je een aantal uren per week werkt in het bedrijf van je vrouw zodat je voor die uren een vrijstelling kan krijgen. Het is dus wel belangrijk dit met je werkcoach te bespreken zodra je je uitkering gaat aanvragen. En je zult mogelijk ook een beetje door moeten zeuren want niet alle werkcoaches zijn op de hoogte van deze regeling. Ik kan ook niet direct een regeling waar ik naar kan verwijzen, het gaat om de uitleg van hoe de regels toegepast kunnen worden.

 

Samengevat. Stel je werkt nu 40 uur en word ontslagen. Dan heb je recht op 40 uur ww. Je wilt daarnaast 12 uur per week voor je vrouw gaan werken. Bij je aanvraag vraag je dan vrijstelling voor 12 uur per week (het heet nu eenmaal vrijstelling maar is het niet echt) want je moet gewoon voor 40 uur solliciteren maar je mag 12 uur werk bij je vrouw opgeven zonder dat dit tot korting op je uitkering leid. Wat wel belangrijk is dat als je ook gebruik wilt gaan maken van de fiscale faciliteiten zoals meewerkaftrek dan moeten de uren die je daar opgeeft wel exact overeenkomen met de uren die je opgeeft aan het uwv anders heb je wel de spreekwoordelijke "stront aan de knikker" als die opgaven verschillen kun je alsnog gekort worden op je ww.

 

Bovenstaand is een globale indicatie van wat mogelijk is. Het is wel een beetje afhankelijk van je werkcoach en de intepretatie van jou exacte (persoonlijke) omstandigheden die van invloed kunnen zijn.

 

Maar in principe moet het mogelijk zijn om werkzaamheden te doen voor je vrouw tijdens je uitkering het mag alleen niet ten koste gaan van jou sollicitatie activiteiten en de acceptatie van passend werk.

 

 

Edit: Methode van Joost werkt ook zolang je dan maar geen meewerkaftrek gaat claimen voor de uren die je gaat werken. Als je echt redelijk wat uren (meer als 4-6 uur per week) gaat maken dan kan het toch verstandig zijn om het open te spelen met UWV dan kun je ook niet achteraf in de problemen komen.

Link naar reactie
  • 0

Roelof dient op enig moment te verklaren of en hoeveel uur hij gewerkt heeft in een bepaalde periode. Deze verklaring dient uiteraard naar waarheid ingevuld te worden. Wel zal dit voor het UWV lastig te controleren zijn.

 

Edit: Ik was niet op de hoogte van de regeling zoals Roel die aangeeft. :-[

Vraag en aanbod van Off market residentieel vastgoed (woningen en appartementen) komt samen in deze Facebook groep

 

Link naar reactie
  • 0

Roelof dient op enig moment te verklaren of en hoeveel uur hij gewerkt heeft in een bepaalde periode. Deze verklaring dient uiteraard naar waarheid ingevuld te worden. Wel zal dit voor het UWV lastig te controleren zijn.

 

Dat klopt daarom moet hij ook bij aanvraag van de uitkering een vrijstelling aanvragen voor de uren die hij werkt voor zijn vrouw. Ik denk dat niemand verbaasd kan zijn dat een persoon meewerkt in het bedrijf van zijn partner. En dat ook wil doen tijdens de periode dat hij werkzoekend is.

Link naar reactie
  • 0

Interpretatie is dus het toverwoord. Al met al hou ik me eerst vast aan de lijn van het beschikbaar stellen voor passende arbeid en actief te solliciteren. Daarmee voldoe ik aan het criterium om weer een baan te vinden. Daarnaast kan ik afhankelijk van het aantal banden dat ik plak de (noem het schemergebeid tussen ethisch en economisch criterium)grens opzoeken om wel/niet te bespreken met de instanties.

 

Wel lastig, zeker omdat je ook van de gekke verhalen hoort over het UWV als een organisatie die als het even kan meteen kort wanneer ze horen dat er "gewerkt" is zonder zich te verdiepen in de definitie van "werk''.

 

 

Heel erg bedankt voor jullie snelle reacties!!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.