Jump to content
RickR86
Verberg

Importeren China

vraag

Hallo,

 

Ik wil producten importeren uit China. Ik heb contact gelegd met een leverancier, deze leverancier geeft een FOB guangdong prijs.

Welke kosten komen er voor mij nog bij als het verzenden FOB gaat?

Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Het verzenden is nooit FOB, dit heeft enkel betrekking op de manier waar de producent de bestelling afleverd. Zoek op incotermen en je ziet ze allemaal.

 

Voor zeevervoer/invoeren in Nederland/ verder vervoer tot aan de deur kun je ook echt met 2 sec googlen een hele lijst op je scherm toveren. Verders denk ik dat dit topic al tot op het bot verklaard is in vorige draadjes op HL

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik heb gevonden dat ik de volgende kosten moet betalen:

 

Invoerrechten, afhandelingskosten / lossingskosten, en vervoer.

 

Ik zit alleen nog met de vraag of ik het vervoer vanuit China betaal of pas van Rotterdam naar het eindadres?

Link to post
Share on other sites
  • -2
  • Rate this answer

Ik denk dat het tijd wordt dat je in plaats van hier vragen te gaan stellen gewoon eens zelf wat moet gaan doen.

 

Neem contact op met top.nl die kunnen je alles prima uitleggen.

 

en voor uitleg wat FOB is zoek op incoterms

 

Dat was 5 seconden googelen voor mij dus dat moet voor jou niet anders zijn

 

Wat mij betreft kan dit topic dicht..... Als je nog meer van dit soort vragen gaat stellen

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Wat mij betreft kan dit topic dicht..... Als je nog meer van dit soort vragen gaat stellen

 

Nounou, daarvoor zijn we hier niet en ik zie echt geen reden om dit dicht te doen omdat je vind dat TS eenvoudige vragen stelt.

 

Joost

 

HL admin


Denariusadvies.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hoi,

 

Weliswaar geen antwoord op uw vraag maar wel interessante informatie:

 

Waar moet ik op letten als ik wil importeren vanuit China?

http://www.evd.nl/zoeken/showbouwsteen.asp?bstnum=211239&location=/home/landen/landenpagina/land.asp?land=chn

 

Wilt u zakendoen op deze markt? Kijk hier voor het laatste nieuws, economie, buitenlandse handel, wetgeving en kansen. Ook financiering en projecten komen aan bod. Bovendien vindt u hier ervaringsverhalen, een overzicht van evenementen en handige links.

http://www.evd.nl/home/landen/landenpagina/land.asp?land=chn

 

Heeft u een vraag specifiek over een land of regio, neemt u dan contact op met een marktadviseur die gespecialiseerd is in dat land of die regio.

De namen van de medewerkers vindt u in het overzicht marktadviseurs land/regio telefoon: (088) 602 88 44.

http://www.evd.nl/home/netwerk/zakenpartners/land.asp?type=rim

 

Voor advies over internationale handel kunt u een afspraak maken met consulenten van de KvK.

http://www.kvk.nl/internationale_handel/contacten_leggen/consulent_internationale_handel/

 

Met vriendelijke groet,

 

Winod Debipersad

Voorlichter Antwoord voor Bedrijven

 

 

 


RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hoi Rick,

 

Om aan te kunnen geven wat er allemaal aan kosten bij komt kijken zul je wat meer informatie moeten geven. De FOB (Free on Board) prijs afgegeven door de leverancier wil slechts zeggen dat de leverancier er voor zorgt dat je product zonder extra kosten op de boot komt. Als het op de boot staat moet je de rest nog regelen met een transporteur.

 

Om een prijsindicatie af te geven moet ik wel weten of het gaat om een 40ft container, een 20ft container, een full container load (FCL), een Less than container load (LCL), etc.

 

Wat er naast het vervoer nog aan kosten bijkomt in Nederland is:

 

THC Rotterdam (Handling costs) +/- EURO 190

ISPS Security kosten +/- EURO 15

Delivery order +/- EURO 80

Document en inklaring +/- EURO 90

Import service charge +/- EURO 50

 

Ik heb trouwens even gegoogled voor een checklist voor importeren, kijk eens op http://www.needsimport.nl/nl/checklist-import.html

of

http://www.sprout.nl/74/2859/nieuws/importeren.html

 

Als je nog ander vragen hebt, laat het maar even weten.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Heb net een 20' container geboekt vanaf Huangpu, Guangzhou - Rotterdam :

 

Freight fee:USD 1625/20GP+ORC+DOC+SEAL

Surcharge Fee:

ORC:USD 141

SEAL: RMB 25

DOC: RMB200/bill

Customs clearance fee:RMB650/bill

Tracking fee: RMB 900/20GP

OTHC: RMB 350/20GP

Fumigation Certificate fee: RMB 350

schedule feeder :Huangpu WuChong we can load the goods on 26OCT afternoon, and arrange the customs clearance/fumigation, and the shipment on 27-OCT to Hongkong.

T/T:about 23 days

Shipper: CSCL

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Wel opletten dat er ook nog een z.g. inspectionfee bij kan komen, als de zending "uitgekozen" wordt om extra door de douane te worden geïnspecteerd. Bij 4 zendingen per jaar, tref ik er telkens 1. Het bedrag zal mogelijk ook afhangen van de grootte van de zending. In mijn ogen een volkomen onzinnige fee, die door de Chinezen is bedacht.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Wel opletten dat er ook nog een z.g. inspectionfee bij kan komen, als de zending "uitgekozen" wordt om extra door de douane te worden geïnspecteerd. Bij 4 zendingen per jaar, tref ik er telkens 1. Het bedrag zal mogelijk ook afhangen van de grootte van de zending. In mijn ogen een volkomen onzinnige fee, die door de Chinezen is bedacht.

 

Beetje onzin om zo over een fee te praten als je er niet bij zegt waarom je de fee onzinnig vindt. Ik vind het bijvoorbeeld normaal dat de douane dingen controleert ...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Met controle heb ik geen moeite. Maar wel als ik er een onredelijk bedrag voor moet betalen, dat soms zelfs niet in verhouding staat met de waarde van de zending en al helemaal niet met de overige kosten. Daarnaast betwijfel ik of deze extra controle ook extra wordt uitgevoerd. Ik vermoed eerder dat het gewoon een ordinaire bron van inkomsten en kostendekking is voor de Chinezen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Beste Peter, dit gebeurd hoofdzakelijk omdat ze altijd een container pakken die zonder problemen eruitgehaald kan worden. Je hoort het pas als het te laat is en zo hebben zij een makkelijk baantje.

 

Chinese ambtenaar zoekt nooit problemen op. Kans op mensen aan de deur? Mensen gelijk aan de telefoon en druk op de ketel? We pakken die andere wel dan zit mijn taak er weer op voor vandaag.

 

Het gebeurd ook vaak met "goedkoop is duurkoop" logistieke bedrijven. Niet in miste omdat die vaker de regels overtreden om zo meer klanten te krijgen. Helaas rekend niet iedereen deze risico's mee bij selecteren van forwarder.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hallo,

 

Houdt er rekening mee dat ook de Nederlandse douane steekproefsgewijs containers controleert. Voor deze controle moet worden betaald.

 

Wat betreft de procedure het volgende.

De Douane kan een container selecteren voor controle.

In het geval de container is gegast moet eerst het gas eruit.

Anders lopen de douaniers gevaar.

De ontvanger van de container is op grond van wet- en regelgeving (communautair Douanewetboek, Algemene Douanewet) verplicht om douaniers hun werk te kunnen laten doen.

Daaronder valt het vervoer van en naar de douanecontroleplek en het veilig werken door de container te ontgassen.

De kosten hiervoor komen op grond van voornoemde wet- en regelgeving voor rekening van de ontvanger van de container.

De kosten kunnen inderdaad oplopen als de container niet gasvrij is.

De container moet dan namelijk uitdampen en vervolgens weer moet worden gecontroleerd op de aanwezigheid van gas.

 

In een aantal gevallen contoleert de Douane de goederen in de loods van het ontvangende bedrijf.

Echter, er kunnen redenen zijn om een container gelijk bij binnenkomst in de haven al aan een douanecontrole te onderwerpen.Bijvoorbeeld om te voorkomen dat gevaarlijke of verboden goederen gelijk het land ingaan

 

Met vriendelijke groet,

 

Winod Debipersad

Voorlichter Antwoord voor Bedrijven


RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hallo,

 

Houdt er rekening mee dat ook de Nederlandse douane steekproefsgewijs containers controleert. Voor deze controle moet worden betaald.

 

Wat betreft de procedure het volgende.

De Douane kan een container selecteren voor controle.

In het geval de container is gegast moet eerst het gas eruit.

Anders lopen de douaniers gevaar.

De ontvanger van de container is op grond van wet- en regelgeving (communautair Douanewetboek, Algemene Douanewet) verplicht om douaniers hun werk te kunnen laten doen.

Daaronder valt het vervoer van en naar de douanecontroleplek en het veilig werken door de container te ontgassen.

De kosten hiervoor komen op grond van voornoemde wet- en regelgeving voor rekening van de ontvanger van de container.

De kosten kunnen inderdaad oplopen als de container niet gasvrij is.

De container moet dan namelijk uitdampen en vervolgens weer moet worden gecontroleerd op de aanwezigheid van gas.

 

In een aantal gevallen contoleert de Douane de goederen in de loods van het ontvangende bedrijf.

Echter, er kunnen redenen zijn om een container gelijk bij binnenkomst in de haven al aan een douanecontrole te onderwerpen.Bijvoorbeeld om te voorkomen dat gevaarlijke of verboden goederen gelijk het land ingaan

 

Met vriendelijke groet,

 

Winod Debipersad

Voorlichter Antwoord voor Bedrijven

 

Redelijk nutteloze info, dit is standaard procedure.

Wat normaal is is dat de container in China of ander land gegast wordt en hierna wordt het gas er weer uitgepompt. Er zit altijd nog wat rest gas in maar tenzij vergeten is het gas er weer uit te pompen is er geen enkel gevaar. Geadviseerd wordt de container een half uur tot uur met open deuren in nederland te laten staan. Dan is echt al het gevaar, als dat er al was vervlogen.

 

Eerdere incidenten waren allemaal gebeurd omdat het verwijderen van gas na gassen niet was gebeurd. Een container is behoorlijk afgesealed, vandaar dat ze zo lang drijven als de boot kapzeist ;)

 

Bovenstaande problemen komen tegenwoordig bijna niet meer voor. Alle containers worden in China gescanned en in Nederland voor zover ik weet ook. De deuren hoeven dus niet open.

 

Maar ja de ambtelijke molen moet ook draaien en onder het mom van ondernemertje pesten pakken ze er af en toe een container tussen uit. Kosten? doe de portomonee maar open.. Waar betalen we ook al weer belasting voor? Het zijn immers ambtenaren.

 

Dat de kosten op kunnen lopen heeft absoluut niets met het werk van de Doane te maken, hoe moeilijk of ingewikkeld het is maar enkel en alleen met de belachelijke tarieven die gerekend worden.

 

Je betaald je al blauw als je in Rotterdam aankomt met de lading voor invoer, ik heb niet het gevoel dat met de manier van handelen van de douane soms het ondernemen gestimuleerd wordt. Zeker in dit soort gevallen waarbij de ontvanger geen enkele inspraak OF verantwoording heeft over hetgeen wordt aangetroffen en de hieruitvolgende acties en kosten in rekening gebracht door de Douane.

 

Nou goed, Doane doet ook goede dingen, de informatie verschaffing en telefonische ondersteuning voor vragen van importerende ondernemers vindt ik gewoon perfect.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hier wordt ook regelmatig gas afgeleten. En soms krijg ik wel wat klachten, maar ach. da's menselijk. Dat ze drugs onderscheppen vind ik prioriteit nr.1 Dus als de container verdacht is, waar toevallig ook mijn kabels in zitten, dan is het maar zo.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Wel opletten dat er ook nog een z.g. inspectionfee bij kan komen, als de zending "uitgekozen" wordt om extra door de douane te worden geïnspecteerd. Bij 4 zendingen per jaar, tref ik er telkens 1. Het bedrag zal mogelijk ook afhangen van de grootte van de zending. In mijn ogen een volkomen onzinnige fee, die door de Chinezen is bedacht.

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Wel opletten dat er ook nog een z.g. inspectionfee bij kan komen, als de zending "uitgekozen" wordt om extra door de douane te worden geïnspecteerd. Bij 4 zendingen per jaar, tref ik er telkens 1. Het bedrag zal mogelijk ook afhangen van de grootte van de zending. In mijn ogen een volkomen onzinnige fee, die door de Chinezen is bedacht.

 

Beetje onzin om zo over een fee te praten als je er niet bij zegt waarom je de fee onzinnig vindt. Ik vind het bijvoorbeeld normaal dat de douane dingen controleert ...

 

Hallo ik ben Mike, werkzaam als douane declarant bij Ups,

ik kan u zeggen dat deze "inspectionfee" mits dit export betreft vanuit CN.

Onzin, de inklaring geschied middels een inklaring, systematisch word deze aangifte verstuurd naar douane NL.

Er zijn vaker "stops" ingepland ddor de douane, maar dit betreft dat een bepaald soort product wat geselecteerd is voor nader visitatie , redenen kunnen van alles zijn namaak, fraude, smokkel.. dan is de fee "eventueel" rechtvaardig.

Het douane systeem selecteert dan ook automatisch zendingen , deze krijgen status MBO. Dit houd in "medeling bescheiden overleggen".

Als declarant zijnde moet men alle benodigde bescheiden overleggen per fax. Deze bescheiden moeten conform zijn aan de zending. Douane bekijkt deze bescheiden, aldaar op kantoor, dus niet altijd fysiek bij de zending.

Als de bescheiden conform zijn, word deze zending dan ook meestal de zelfde dag nog vrijgegeven.

 

Maar hoe wilt men in china weten, of die zending word geselecteerd in NL. Dus die "fee" is een toverfee...

Link to post
Share on other sites
  • -1
  • Rate this answer

Wel opletten dat er ook nog een z.g. inspectionfee bij kan komen, als de zending "uitgekozen" wordt om extra door de douane te worden geïnspecteerd. Bij 4 zendingen per jaar, tref ik er telkens 1. Het bedrag zal mogelijk ook afhangen van de grootte van de zending. In mijn ogen een volkomen onzinnige fee, die door de Chinezen is bedacht.

 

Beetje onzin om zo over een fee te praten als je er niet bij zegt waarom je de fee onzinnig vindt. Ik vind het bijvoorbeeld normaal dat de douane dingen controleert ...

 

Hallo ik ben Mike, werkzaam als douane declarant bij Ups,

ik kan u zeggen dat deze "inspectionfee" mits dit export betreft vanuit CN.

Onzin, de inklaring geschied middels een inklaring, systematisch word deze aangifte verstuurd naar douane NL.

Er zijn vaker "stops" ingepland ddor de douane, maar dit betreft dat een bepaald soort product wat geselecteerd is voor nader visitatie , redenen kunnen van alles zijn namaak, fraude, smokkel.. dan is de fee "eventueel" rechtvaardig.

Het douane systeem selecteert dan ook automatisch zendingen , deze krijgen status MBO. Dit houd in "medeling bescheiden overleggen".

Als declarant zijnde moet men alle benodigde bescheiden overleggen per fax. Deze bescheiden moeten conform zijn aan de zending. Douane bekijkt deze bescheiden, aldaar op kantoor, dus niet altijd fysiek bij de zending.

Als de bescheiden conform zijn, word deze zending dan ook meestal de zelfde dag nog vrijgegeven.

 

Maar hoe wilt men in china weten, of die zending word geselecteerd in NL. Dus die "fee" is een toverfee...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Beste Peter, dit gebeurd hoofdzakelijk omdat ze altijd een container pakken die zonder problemen eruitgehaald kan worden. Je hoort het pas als het te laat is en zo hebben zij een makkelijk baantje.

 

Chinese ambtenaar zoekt nooit problemen op. Kans op mensen aan de deur? Mensen gelijk aan de telefoon en druk op de ketel? We pakken die andere wel dan zit mijn taak er weer op voor vandaag.

 

Het gebeurd ook vaak met "goedkoop is duurkoop" logistieke bedrijven. Niet in miste omdat die vaker de regels overtreden om zo meer klanten te krijgen. Helaas rekend niet iedereen deze risico's mee bij selecteren van forwarder.

 

Hallo ik ben Mike, werkzaam als douane declarant bij Ups,

ik kan u zeggen dat deze "inspectionfee" mits dit export betreft vanuit CN.

Onzin, de inklaring geschied middels een inklaring, systematisch word deze aangifte verstuurd naar douane NL.

Er zijn vaker "stops" ingepland ddor de douane, maar dit betreft dat een bepaald soort product wat geselecteerd is voor nader visitatie , redenen kunnen van alles zijn namaak, fraude, smokkel.. dan is de fee "eventueel" rechtvaardig.

Het douane systeem selecteert dan ook automatisch zendingen , deze krijgen status MBO. Dit houd in "medeling bescheiden overleggen".

Als declarant zijnde moet men alle benodigde bescheiden overleggen per fax. Deze bescheiden moeten conform zijn aan de zending. Douane bekijkt deze bescheiden, aldaar op kantoor, dus niet altijd fysiek bij de zending.

Als de bescheiden conform zijn, word deze zending dan ook meestal de zelfde dag nog vrijgegeven.

 

Maar hoe wilt men in china weten, of die zending word geselecteerd in NL. Dus die "fee" is een toverfee...

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 15 leden online en 192 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept