Eén van mijn onderneming beëindigt over enkele maanden haar activiteiten. Ik heb een huurcontract, waarvan de huur tot aan het einde van de periode is betaald. Destijds heb ik een bankgarantie afgegeven. Ik heb deze nu teruggevraagd, maar de verhuurder wil die pas teruggeven als ik het pand verlaten heb (volgend jaar).

Het gaat om relatief groot bedrag.

De vraag is: heeft een bankgarantie uitsluitend betrekking op de huurbetalingen en is de verhuurder verplicht deze onmiddellijk terug te geven als aan alle betalingen is voldaan?

Bedankt voor het advies.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/29107-huurbe%C3%ABindiging-en-bankgarantie/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

vaak staat er ook wel in de huurovereenkomst of in de bankgarantie dat die garantie pas 3 of 6 maanden na einde van het contract (automatisch) vervalt. Verder ben ik het met StevenK eens de bankgarantie is enerzijds ter dekking van huurpenningen en anderzijds ter dekking van mogelijke kosten van oplevering die voor rekening van de huurder moeten komen. (bijv. kleine interne verbouwingen die ongedaan gemaakt moeten worden)

• 0

Als het pand netjes wordt opgeleverd en de huurpenningen voor de verdere looptijd van het contract zijn voldaan, kan de bankgarantie vervallen. Je moet dus netjes in oorspronkelijke staat opleveren, want betaald had je al.

Henk de Greef

• 0

De bankgarantie is een zekerheid(je) die je als huurder aan verhuurder geeft t.b.v. nakoming van alle verplichtingen die je uit hoofde van de huurovereenkomst hebt, waaronder de eindoplevering.

Doldersum Vastgoed Bemiddeling & Advies - http://www.doldersum.nl

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar