• 0

Lenen de banken alweer geld uit?

Beste Lezer,

 

Ik ben benieuwd of hier ondernemers recentelijk een financiering hebben kunnen krijgen.

Ik zelf heb op termijn 150k nodig voor het opzetten van een winkel in de fashion. Heeft iemand ervaring in deze branche?

Heb momenteel geen ev. Ik zit wel naar zo'n krediet van 35k te kijken. Dan heb ik in ieder geval een deel.

 

Ik ben benieuwd.

 

Groeten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kort antwoord: Ja.

 

Iets langer antwoord: Ja, mits je aan de eisen voldoet. Het hebben van eigen vermogen is daar veelal één van. Als je 150K nodig hebt voor een fashion retail onderneming dan heb je niet zoveel aan 35K. Erg veel starters gaan voortijdig ten onder door onderfinanciering. En eerlijk gezegd vind ik 150K voor retail (in welke branche dan ook) een wat krappe financieringsbehoefte. Ik ken je businessplan natuurlijk niet, maar gevoelsmatig komt 250-350K me veel redelijker voor.

Link naar reactie
  • 0

Vandaag had ik een gesprek met ABN AMRO voor een startende ondernemingscredit. Ze vonden mij ondernemingsplan goed onderbouwd etc. Ze willen wel geld lenen aan mij, maar ik moest wel 100% prive aansprakelijk worden gesteld terwijl ik een BV ga oprichten. Dat houdt kort in: JA, de banken lenen weer geld uit aan ondernemers, maar je mag wel een onderpand, huis, vermogen borg geven aan ze dat de totale lening dekt. Belachelijk gewoon

Link naar reactie
  • 0

Vandaag had ik een gesprek met ABN AMRO voor een startende ondernemingscredit. Ze vonden mij ondernemingsplan goed onderbouwd etc. Ze willen wel geld lenen aan mij, maar ik moest wel 100% prive aansprakelijk worden gesteld terwijl ik een BV ga oprichten. Dat houdt kort in: JA, de banken lenen weer geld uit aan ondernemers, maar je mag wel een onderpand, huis, vermogen borg geven aan ze dat de totale lening dekt. Belachelijk gewoon

 

Sorry, maar waarom vraag je dan zojuist of je meerdere VOF's naast elkaar mag hebben als je nu ineens over een BV begint ???

 

En zo belachelijk is dat standpunt van de banken niet. Als jij geld over hebt, dan gooi je het toch ook niet in een 'wensput'? ;)

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Vandaag had ik een gesprek met ABN AMRO voor een startende ondernemingscredit. Ze vonden mij ondernemingsplan goed onderbouwd etc. Ze willen wel geld lenen aan mij, maar ik moest wel 100% prive aansprakelijk worden gesteld terwijl ik een BV ga oprichten. Dat houdt kort in: JA, de banken lenen weer geld uit aan ondernemers, maar je mag wel een onderpand, huis, vermogen borg geven aan ze dat de totale lening dekt. Belachelijk gewoon

 

Dat is al tien jaar zo. Het gevolg van Basel II. Alle leningen gaan in een programma dat bepaald hoe risicovol de lening is en hoeveel dekking er voor de lening is. Bij een lage waardering moet de bank zelf eigen vermogen reserveren voor de lening (garant staan als het ware). Daar hebben ze geen zin in, dus proberen ze zoveel mogelijk garanties bij de ondernemer zelf weg te trekken. Ik heb zelf meegemaakt dat ze voor een eerder verstrekte lening alsnog persoonlijke garanties van de ondernemers wilde hebben. Zo niet, dan werd de lening ingetrokken.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Voor mijn muziekstudio heb ik de financiering geleend bij mijn ouders, omdat ik persoonlijk een negatieve bkr registratie heb. Inmiddels gaan de zaken goed, en wil ik mijn bedrijf uitbreiden met een Label. Hiervoor wil ik ook gelijk mijn bedrijfsvorm omzetten naar een BV. Om de label te kunnen opzetten heb ik wel wat extra geld nodig. Mijn vraag is of mogelijk is om geld te leen op de naam van de BV, en zal mijn prive bkr registratie hier geen invloed op hebben. UIteraard heb ik een bedrijfsplan etc...

 

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, alvorens ik naar de bank stap.

 

Dank.

 

Faical

Link naar reactie
  • 0

Goede morgen Faical,

 

Bij elke aanvraag voor een lening zal de bank de persoon die erbij betrokken is nader beoordelen.

Daar is, standaard, o.a. een BKR toetsing onderdeel van.

 

Dus bij elke kredietvraag, zowel voor je persoonlijk als voor een BV, zal je kredietverleden onderdeel zijn van de beoordeling van de aanvraag.

 

Of de B.V. krediet kan krijgen is mede afhankelijk van de bezittingen van de B.V. en eventuele zekerheden die de B.V. kan verstrekken. Zonder deze zaken zal men direct terugvallen op de BKR van de DGA en kredietaanvraag afwijzen.

 

Succes met je plannen.

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.