Featured Replies
Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
ebia
Dag mods,
Ik ben nu sinds een tijdje weer wat actiever aan het koekeloeren en reageren op dit forum, maar ik heb nog niet helemaal welke maatstaven er zijn voor de moderatie ervan...
Ik neem van de gelegenheid gebruik om maar wat voorbeelden te noemen:
E-mail archiveren
Ik dacht nog een nuttige bijdrage te kunnen leveren, maar het topic was al op slot. Ik maar een nieuw topic geopend om alsnog op vraag van TS te kunnen antwoordden... Waarom gaat er een slot op het topic "omdat TS zijn zaakjes op een rijtje aan het zetten is?" Er zijn volgens mij honderden dan wel niet duizenden topics die op een bepaalt moment 'doodbloeden' omdat TS zijn antwoord al dan niet heeft. Daar komt dan toch ook geen slotje op? En je maakt het TS (en uiteindelijk jezelf) niet makkelijker op om het topic in leven te houden, en in dit geval moesten uiteindelijk twee topics worden gemerged. Heel omslachtig allemaal, zeker als je via je e-mail een link krijgt van dat topic wat dan ineens niet meer blijkt te werken...
Volgende voorbeeld:
Ik kan het topic zo snel niet meer vinden, het was een topic van een dag of wat geleden.Er was iemand met een vraag. Een mod had dit topic verplaats naar een andere locatie van het forum, omdat het daar op inhoud beter paste. Uiteindelijk kwamen er her en der wat reacties. Later in het topic kwam een mod met de mededeling dat hij had gezien dat de betreffende persoon wel op het forum was ingelogd (geweest), maar niet had gereageerd. Daarmee werd meteen de conclusie getrokken dat de betreffende persoon verder geen moeite stak om te antwoorden op de vragen van mensen, en hop weer een topic dicht. Dan denk ik: 1) het zou zomaar kunnen zijn dat deze persoon niet begreep waar zijn topic was gebleven, en daarom is gaan zoeken (of uiteindelijk dit heeft opgegeven). 2) Iemand kan 'even' ingelogd zijn om te kijken naar de reacties, maar pas op een later moment echt tijd hebben om te reageren en 3) omdat het topic op slot zit valt er niet meer te reageren (dit met de nodige 'spooktopics' of gewoon boze forumnieuwelingen tot gevolg die niet meer terugkomen). Daarnaast snap ik het sluiten van een dergelijk topic niet, soms kunnen er achtergronden worden besproken die ook voor anderen (en dat is een ruim begrip bij een openbaar forum) interessant kunnen zijn.
Zo ook dit topic dat recentelijk is afgesloten. Okee, de discussie gaat off-topic, maar who cares? Heeft higherlevel een bandbreedte tekort? Als TS niet meer reageert bloedt zo'n topic uiteindelijk toch wel dood, waarom deze interventie?
En waar soms, in mijn ogen, de teugels veel te strak staan zijn er ook vele andere topics te noemen waar ze veel te los zijn. Zo zijn er vele 'slowchat' topics, veelal waar veel moderators bij betrokken zijn, die niet worden afgesloten (over off-topic gesproken).
Er worden soms topics 'heractiveerd', die al jaren dood zijn. Soms wordt er dan wel op gewezen, maar actieve moderatie door de 'nieuwe' TS vertellen dat ie een nieuw topic moet aanmaken gebeurt niet altijd, dat maakt het soms heel onoverzichtelijk.
En dan nog de talloze 'kansloze' topics, ondernemers met tonnen schuld die nog niet eens een normale Nederlandse volzin kunnen schrijven met hoofdletters, punten en komma's. Ik bedoel, er is een verschil tussen dyslexie en gewoon 'luiheid' om er iets moois en leesbaars van te maken. Nu vraag ik niet of jullie de taalnazi's willen uithangen, maar een waarschuwing op onleesbare topics mag wel worden gegeven, daar wemelt het hier nogal van helaas (en dat trekt het hele niveau ook naar beneden).
Of die gefrustreerde Turkse jongeman, die maar meteen iedereen een racist noemt. Sorry, maar er zijn grenzen voor hetgeen serieuze ondernemersvragen zijn en topics die toch niks opleveren. Soms bedruipt mij dan het gevoel dat zo'n topic dan wordt opengehouden zodat iedereen ff TS kan 'bashen' en voor de sensatie uiteraard, dan dat het verder gaat echte nieuwe inzichten en oplossingen. In een ander forum waar ik me regelmatig ophoudt zou een dergelijk topic al na 3 minuten dicht zijn...
Natuurlijk moeten we regels hebben om de zaak te stroomlijnen, maar zorg dan dat die regels zijn om het forum beter te maken, dus om ervoor te zorgen dat er een 'vrij verkeer' van berichten ontstaat en dat er alleen ingegrepen wordt wanneer er echt sprake is van 'overtredingen' op de regels.
Daarnaast zijn die regels eigenlijk helemaal niet duidelijk. Althans ze zijn wel duidelijk, maar in bovengenoemde gevallen zijn er eigenlijk geen spelregels voor wat de mods wel en niet mogen/willen handhaven. Wellicht een idee om iets mee te doen?
p.s. Ik heb een aantal topics opgesomd, maar daarbij wil ik niet specifiek op de man spelen, dat had elke moderator kunnen zijn (want deze lijst kon ik nog wel even aanvullen met dergelijke voorbeelden). Ik wil verder niemand tegen de schenen schoppen, want ik weet hoe moeilijk de taak van moderatie is en ik weet dat dit gaat op basis van de lol die je erin hebt ondanks alle vrijwillige uren, daarvoor ook mijn dank. Ik hoop alleen een discussie aan te zwengelen om de moderatie-regels misschien duidelijker te krijgen, want in mijn ogen zijn ze dat niet altijd...