Hallo allemaal, nieuwe gebruiker sinds vandaag. Had ik veel eerder moeten doen, want het forum is een enorme bron van informatie merk ik.

Concreet speelt bij mij de volgende zaak. Ik ben bijna acht jaar ondernemer als eenmanszaak. Door jaren te focussen op omzet, acquisitie en nieuwe klanten heb ik de administratie flink uit het oog verloren.

Enige tijd geleden resulteerde dat in ambtshalve aanslagen IB 2006 en 2007. Dat was voor mij een signaal om direct actie te ondernemen. Ik heb een boekhouder aangenomen en die heeft met grote spoed samen met de accountant de aangiftes gedaan.

Helaas bleek dat er door mij, weliswaar niet met opzet, veel te weinig BTW was afgedragen. In totaal maar liefst zo'n 40.000,-. Door middel van een suppletie heb ik deze BTW alsnog aangegeven.

De liquiditeitspositie van de onderneming is echter dermate zwak dat betaling van dit bedrag op korte termijn volstrekt onmogelijk is. Ik realiseer mij volkomen dat dit geld dat afgedragen had moeten worden gewoon door mij als werkkapitaal is aangewend en ik dan ook niet 'moet zeuren' over het alsnog betalen. Verder zijn er overigens geen noemenswaardige betalingsproblemen en kunnen de lopende kosten gewoon uit de omzet worden betaald.

De vraag is dus niet zozeer of maar meer hoe ik het ga betalen. Gezien het kredietverleden is een nieuwe financiering uitgesloten. Ik heb bij de ING een BBMKB kredietaanvraag gedaan die vrijwel direct werd afgewezen, ondanks het feit dat wij onze hele omzet via de ING laten binnenkomen. De Rabo, waar af en toe wat geld staat dat even niet nodig is, geeft ook niet echt thuis omdat we daar niet actief genoeg bankieren. Bovendien kan ik me voorstellen dat een bank niet graag een BTW schuld wil financieren.

Al met al voel ik wat komen gaat als een flinke bedreiging voor mijn onderneming. Mijn vragen zijn nu:

[*]Op welke termijn kan ik een naheffing van de BD verwachten? De suppletie is heden gedaan.

[*]Welke boete kan ik verwachten?

[*]Is er een regeling met de BD te treffen, bijvoorbeeld binnen 6 maanden aflossen?

[*]Heeft het zin om 'zaken veilig te stellen'? Bijvoorbeeld overdracht van activa naar een BV?

Ik lees veel verschillende zaken over deze kwesties, uiteenlopend van 'de BD geeft nooit uitstel in geval van BTW' tot 'de BD zal niet snel een onderneming/ondernemer om zeep helpen'.

Daarom hoop ik hier het definitieve antwoord te krijgen!

Alvast hartelijk dank.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/29284-betalingsonmacht-btw-naheffing/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Met de belastingdienst zijn over het algemeen goed regelingen te treffen. Je doet er erg verstandig aan nu al contact op te nemen met het betreffende kantoor en een afspraak te maken om tot een regeling te komen.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

Ben ik het niet helemaal mee eens. Regelingen zijn dan wel te treffen maar niet over BTW. ZIj zijn immers van mening dat je het hebt binnengekregen, maar dat het niet jouw eigendom is.

Ik heb ooit in mijn opstart jaar deze fout gemaakt en de belastingdienst was niet op andere gedachten te brengen om het simpele feit dat het volgens hun regels niet mag.

• 0

Ben ik het niet helemaal mee eens. Regelingen zijn dan wel te treffen maar niet over BTW. ZIj zijn immers van mening dat je het hebt binnengekregen, maar dat het niet jouw eigendom is.

Ik heb ooit in mijn opstart jaar deze fout gemaakt en de belastingdienst was niet op andere gedachten te brengen om het simpele feit dat het volgens hun regels niet mag.

Ik spreek uit ervaring, waar het over een BTW / LB schuld ging die beduidend hoger was dan die van TS. Uiteraard verschilt dit per situatie, maar uiteindelijk is de fiscus er niet om de ondernemer de nek om te draaien (hoewel het soms wel zo lijkt).

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

dag rodastenmotet

Een zelf ingediende BTW suppletie zal niet leiden tot een boete indien de fiscus daar zelf nog niet achtergekomen was of als zij nog geen boekenonderzoek had aangekondigd.

Dan rest de kale BTW schuld. Doorgaans kun je wel tot afspraken komen, mits betaald binnen 12 maanden en met stelling van zekerheden (denk pandrecht op inventaris, voorraad en debiteuren of overwaarde op een pand).

Zaken overdragen aan een BV heeft geen zin. Als je dat doet met het oog om zaken te onttrekken aan de onderneming in zicht van faillissement dan spreken we van pauliana (de fiscus kan die rechtshandeling dan terugdraaien).

Anderzijds zal de BV jou een zakelijke prijs moeten betalen voor de overdracht, zodat geacht wordt dat je privé over voldoende middelen beschikt. Heeft de BV die koopsom te vorderen op jou omdat je die niet kon voldoen, dan haalt de fiscus haar centen ook wel bij de BV.

@StevenK: vreemd genoeg zal de fiscus bij hoge bedragen eerder meewerken dan bij lage bedragen. Althans, dat is mijn ervaring.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Beste Joost,

Late reactie, maar inmiddels een stuk wijzer geworden. Ik heb met de fiscus een aantal tegenstrijdige ervaringen gehad met het oog op de BTW kwestie. Enerzijds wordt er gezegd dat eerst de belastingdeurwaarder er aan te pas moet komen en dat daarmee afspraken gemaakt moeten worden, anderzijds krijg je het advies om zo snel mogelijk een regeling te treffen.

Probleem is alleen dat de aanslag die volgt op de suppletie nog niet binnen en, ergo er kan geen bezwaar of regeling getroffen worden voor iets dat nog niet bestaat. Dat is erg onzeker, want ik wil graag nu de zaken regelen.

Een andere oplossing die ik heb onderzocht is een beroep doen op de BBZ regeling. Ik heb gesproken met een behandelaar van de gemeente en die waarschuwde me voor de duur van het traject. Tevens heb ik nog geen jaarcijfers 2009 en 2010 klaar, wat het geheel nog langer rekt denk ik.

Ik vraag me af of de Belastingdienst wil afwachten hoe deze aanvraag zal verlopen. Immers het is mijn doel gewoon alles te betalen. Mocht de dienst hiertoe niet bereid zijn, dan lijkt me een faillissement toch echt onafwendbaar.

Kan iemand inschatten of de Belastingdienst zover zal gaan? Een eventuele verkoop van de inventaris dekt een fractie van het te vorderen bedrag, dus daar zit geen ruimte. Na faillissement blijft er niets meer over.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, bedankt alvast.

• 0
Gast Verwijderd account

. Ik heb met de fiscus een aantal tegenstrijdige ervaringen gehad met het oog op de BTW kwestie. Enerzijds wordt er gezegd dat eerst de belastingdeurwaarder er aan te pas moet komen en dat daarmee afspraken gemaakt moeten worden, anderzijds krijg je het advies om zo snel mogelijk een regeling te treffen.

Met uitstel vragen kan je niet vroeg genoeg beginnen! In mijn ervaring bepaald uiteindelijk toch de invorderaar en niet de deurwaarder of er uitstel komt of niet.

Een andere oplossing die ik heb onderzocht is een beroep doen op de BBZ regeling. Ik heb gesproken met een behandelaar van de gemeente en die waarschuwde me voor de duur van het traject. Tevens heb ik nog geen jaarcijfers 2009 en 2010 klaar, wat het geheel nog langer rekt denk ik.

BBz traject mag maximaal 13 weken duren. De gemeente kan eenzijdig het traject met nogmaals 13 weken verleggen maar dat gebeurd niet zo heel vaak. Gemiddeld zitten wij op een week of 8 vanaf de eerste aanmelding met onze klanten.

Ik vraag me af of de Belastingdienst wil afwachten hoe deze aanvraag zal verlopen. Immers het is mijn doel gewoon alles te betalen. Mocht de dienst hiertoe niet bereid zijn, dan lijkt me een faillissement toch echt onafwendbaar.

BBZ aanvraag is wel een reden voor de belasting om uitstel te verlenen. Uiteraard speelt het verleden wel een rol. Als je al 5 x uitstel hebt gekregen wordt het uiteraard lastiger. Blijf vooral in contact met ze. Je kan ze beter te vaak een berichtje sturen met de stand van zaken dan alleen afwachten.Er spelen helaas nog meer redenen voor de BD om wel of geen uitstel te verlenen. Dit verschilt helaas erg veel per persoon die je zaak behandeld bij de BD.

. Tevens heb ik nog geen jaarcijfers 2009 en 2010 klaar, wat het geheel nog langer rekt denk ik.

Je kan alleen een BBZ aanvraag indienen als de cijfers af zijn. Op dit moment heeft een aanvraag dus geen zin.

Groet,

Danny

• 0

Een zelf ingediende BTW suppletie zal niet leiden tot een boete indien de fiscus daar zelf nog niet achtergekomen was of als zij nog geen boekenonderzoek had aangekondigd.

De maximale boete, ook bij vrijwillige verbetering, is 5 % met een maximum van ca € 4.900. De boete hangt wel af van de hoogte van de suppletie per jaar (> € 20.000). Staat in art. 67c AWR en par. 24a BBBB.

Suppleties worden momenteel door één belastingkantoor landelijk afgedaan en daarom kan het zomaar meer dan 3 maanden duren voor je een aanslag hebt. Ik ben het eens met de spreker die zei dat je - ook voordat er een aanslag is - contact op moet nemen met de ontvanger. Hoe eerder hoe beter en dan hangt het helemaal van diens werkinstelling af of je medewerking krijgt. Ook al gezegd - en daar heb ik ook ervaring mee - is dat men met BTW-schulden niet zo coulant is, maar hoe hoger de schuld, hoe meer kansen.

Laat je bereidheid zien alles te willen betalen in alle toonaarden, beken je falen en ik denk dat je kans van slagen hebt.

Suc6

John

• 0

Beste rodastenmotet,

Er zijn al heel veel goede punten genoemd in dit draadje, doe er je voordeel mee!

Er valt mij echter wel iets op wat mij van het hart moet. Jij geeft op 16 november 2011 aan:

Helaas bleek dat er door mij, weliswaar niet met opzet, veel te weinig BTW was afgedragen. In totaal maar liefst zo'n 40.000,-. Door middel van een suppletie heb ik deze BTW alsnog aangegeven.

De vraag is dus niet zozeer of maar meer hoe ik het ga betalen.

Al met al voel ik wat komen gaat als een flinke bedreiging voor mijn onderneming. Mijn vragen zijn nu:

[*]Op welke termijn kan ik een naheffing van de BD verwachten? De suppletie is heden gedaan.

[*]Is er een regeling met de BD te treffen, bijvoorbeeld binnen 6 maanden aflossen?

Goed, hieruit concludeer ik dat jij bijna 3 maanden geleden wist dat er een naheffingsaanslag van tenminste € 40.000,00 aan zal komen. En dat je blijkbaar in staat bent om deze (in delen) binnen zes maanden terug te betalen.

Vandaag schrijf je:

Probleem is alleen dat de aanslag die volgt op de suppletie nog niet binnen en, ergo er kan geen bezwaar of regeling getroffen worden voor iets dat nog niet bestaat. Dat is erg onzeker, want ik wil graag nu de zaken regelen.

Kan iemand inschatten of de Belastingdienst zover zal gaan? Een eventuele verkoop van de inventaris dekt een fractie van het te vorderen bedrag, dus daar zit geen ruimte. Na faillissement blijft er niets meer over.

Als je een verstandige ondernemer die vooruitdenkt bent, heb je dus al bijna de helft van de aanslag gereserveerd. Meestal heb je zes weken de tijd om een (naheffings)aanslag te betalen. Met andere woorden, tegen de tijd dat jij de aanslag hebt opgelegd gekregen en die moet betalen heb je bijna al het geld bij elkaar. Het restant valt ruim binnen de termijn van herinneren en aanmanen. Eigenlijk zou je geen probleem moeten hebben.

Blijkbaar gaat er toch iets niet goed in mijn bovenstaande redenering want je zit in de rats. Kan ik helemaal in komen, en de bedoeling is dat je eruit komt - zijn we allemaal mee bezig. Ik zou zeggen: begin als de sodemieter met reserveren, des te beter komt je verhaal over bij de Belastindienst.

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar