• 0

Ontslaan van medewerkerster, hoe te regelen?

Beste forumleden,

 

Ik heb een kapsalon waarin ik een medewerkerster in dienst heb die al reeds 12 jaar voor ons werkt.

Echter verloopt de laatste tijd de medewerking niet vlekkeloos. Ik heb vaak een aanvaring en ze weigert vaker kleine dingen om te doen.

 

Echter mijn vraag is, hoe kan ik een dergelijk persoon ontslaan? Ik heb het gevoel dat ik weinig kan bereiken. Er zijn zoveel wetten die een medewerker beschermt, echter ik moet toch wel iemand kunnen ontslaan die niet naar behoren werkt?

 

Ik snap natuurlijk wel dat ze beschermt is, echter het uitbetalen van 12 keer het maandsalaris kan ik op dit moment gewoon niet betalen. Wegens financiele redenen ontslaan is geen optie, we hebben nog iemand in dienst op 0 uren basis. Ik zou haar dan eerst moeten ontslaan, aangezien zij als laatste aangenomen is. Echter deze 0 uren medewerkster werkt naar behoren en zou ik graag laten blijven werken.

 

Weet iemand hier een oplossing voor? Graag hoor ik jullie meningen.

Alvast hartelijk dank, en als jullie vragen hebben dan hoor ik het graag dan zal ik deze proberen zo goed mogelijk te beantwoorden.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoals je al aangeeft kan je niet zomaar van iemand af. Je zal aan dossier opbouw moeten gaan doen om in elk geval wat in handen te hebben.

 

Ga het de medewerker het gesprek aan (is er een reden voor het gedrag?), pas hoor en weder hoor toe en maak goede afspraken (zorg dat ze SMART zijn) en zet alles op papier. Zorg dat de medewerker het eens is met de inhoud. Geef ook duidelijk aan wat en hoe er zaken verbetert moeten worden.

Evalueer na een week of 6 de voortgang, in een gesprek en zet de voortgang ook weer op papier. Je moet er vanuit gaan dat je wel zo'n 4 tot 6 maanden nodig hebt om aan dossier opbouw te doen.

 

Heb je overigens een functie-omschrijving? Indien je deze hebt kan je hier nog naar verwijzen. Mocht je geen functieomschrijvingen hebben dan doe je er wel verstandig aan om deze te maken. Door de werkzaamheden goed te omschrijven kan je hier naar verwijzen en sta je sterker als je discussies krijgt over bepaalde werkzaamheden.

 

Houdt er wel rekening mee dat mocht het tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst komen en dit gebeurd via de rechter je waarschijnlijk nog een ontslagvergoeding moet betalen op basis van de duur van de arbeidsovereenkomst.

 

Mocht je na het 2e gesprek geen enkele vooruitgang hebben geboekt zou ik je adviseren om contact op te nemen met een arbeidsrechtadvocaat om je juridische positie te bekijken en veilig te stellen. Dit om te voorkomen dat je na 6 maanden (als je bedenkt nu heb ik genoeg gedaan om te ontbinden) er achter komt dat je zaken vergeten bent of niet goed hebt gedaan waardoor je helemaal opnieuw moet beginnen.

 

Succes ermee.

 

Groeten,

 

Lonneke

Link naar reactie
  • 0

Beste Jeroen,

 

De eerste vraag die in me op komt tijdens het lezen van je verhaal is, wat is er in hemelsnaam gebeurd dat je het zover hebt laten komen iemand te willen ontslaan die al 12 jaar bij je in dienst is? Een aanvaring?

 

Als ik naar de kapper ga, vind ik het fijn om door dezelfde kapper (ster) geholpen te worden als de andere keer. Een kapper is ook dé plaats om een klantenbinding te doen!

Ik kan me dus ook zomaar voorstellen dat deze dame, met haar 12 jaar ervaring, heel wat klanten heeft die door haar willen worden geholpen. Ze bezorgt je dus ook nog eens omzet. ( Die je overigens wellicht kwijt bent wanneer ze elders aan de slag gaat of voor zich zelf wat gaat doen, maar dat terzijde)

 

Je zou wat mij betreft niet moeten denken hoe haar te ontslaan, maar eens goed moeten evalueren waar nu de knelpunten bij jou en bij haar ècht zitten. Ga eens een heel goed gesprek met haar aan, al dan niet met een mediator en eens zien of je samen met haar tot een oplosssing kan komen. Wellicht spelen er bij haar dingen die jij niet weet en wat ze niet kan vertellen. Wellicht heb je zelf ergens ongeloofelijk de plank mis geslagen maar ben je je dat niet bewust?

 

Ik geloof in reddingspogingen en ik denk dat een kapster die 12 jaar te goeder trouw is geweest, uniek is en belangrijk voor jouw bedrijf. Ga praten, praten en nog eens praten en zoek een oplossing om een (prettige) samenwerking weer op de rails te krijgen in plaats van een mogelijkheid haar te ontslaan zou ik zeggen.

 

ronny

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Jeroen,

 

Ik denk dat je de bovenstaande tips ter harte moet nemen.

 

Ga open in gesprek met elkaar, maak duidelijke afspraken over wat van elkaar verwacht mag worden, houd je daar ook aan en leg alles vast (dossieropbouw) en als het ergens in dit traject niet loopt zoals je had gehoopt, schakel dan een mediatior in (wordt door kantonrechter echt gewaardeerd). Misschien moet je sowieso even hulp inschakelen om de problemen inzichtelijk te krijgen. (voor nader advies mag je me een PM sturen)

 

Mocht het toch uitlopen op een situatie waarin jij toch ontslag wilt aanvragen, heb je op een bepaald moment aantoonbaar alles gedaan om de zaak ten goede te keren.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Dat is het risico van ondernemer en personeel aannemen. Dit risico kun je vast ook indekken met een verzekering.

 

Ik denk dat je de bovenstaande punten echt eens moet bestuderen en misschien kun je wel tijdens het gesprek zo ver komen dat ze ontslag neemt. Voor haar zal het ook een onwerkbare situatie worden.

 

Wanneer zij echt weigert je opdrachten uit te voeren valt dit onder werkweigering en kun je haar ontslaan op staande voet. Zorg wel dat je dit heel duidelijk en volgens de juiste regels doet, anders is een ontslag op staande voet niet geldig

 

Ze kan dit aanvrechten en doorbetaling eisen, de kantonrechter beslist in dat geval. Zorg dus dat je hard kunt maken dat ze werkelijk het werk weigert te doen.

Link naar reactie
  • 0
De politiek moet hier iets aan doen. Je kunt niet van een kapsalon met twee werknemers verwachten dat ze kosten gaan maken om van iemand af te komen die niet functioneert. De ondernemer betaalt dat wel gewoon allemaal uit eigen zak. Ook het salaris van de werkneemster die niet goed werkt.

 

De politiek zal hier weinig aan (willen) doen: Hoe makkelijker mensen ontslagen kunnen worden hoe meer dit weer aan uitkeringen kost. Het is nu eenmaal zo dat je mensen met een vaste arbeidsovereenkomst haast niet kan ontslaan.

 

Toch maar in overleg en kijken of je misschien via mediation een oplossing kan creëren. En alvast toch maar geld reserveren voor afkoop mocht dit niet lukken.

 

Dossier opbouw en de gang naar de rechter kan altijd maar de afloop is niet altijd zeker. De rechters in Nederland laten het belang van de werknemer altijd zwaar meewegen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.