Ik heb veel positieve reacties op dit forum gelezen, vandaar mijn concrete vraag aan de experts en gelijke ervarenen op dit forum. Hopelijk kunnen jullie mijn vraag beantwoorden aan de hand van een duidelijke situatie schets.
Ik ben 1-11-2010 mijn eenmanszaak gestart. Daarbij door de BD alleen gekenmerkt als ondernemer voor OB. Dus omzet/kosten aangeven bij de IB voor prive. Ik dien aangifte per kwartaal te doen. Er volgt een indicatief voorbeeld qua facturen en inkopen, zodat ik op basis van de antwoord mijn eigen administratie kan begrijpen / verwerken.
Situatieschets:
Ik heb voor 1000 ex. BTW gefactureerd in Q4, alles is betaald.
Ik heb voor 100 ex. BTW ingekocht (hosting, schrijfwaren etc…)
Ik heb als inschrijfkosten (en abbo) voor KvK 25 euro betaald (voor 2 maand)
Voor de aangifte OB:
Volgens mij dien ik als omzet 1000 ex. BTW op te geven, ofwel 190 euro BTW afdracht.
Dit geef ik op bij 1(a), "door u verrichte binnenlandse diensten"
Volgens mij dien ik als kosten 100 ex. BTW op te geven, ofwel 19 euro BTW terugvraag.
En volgens mij dien ik als kosten 25 euro KWK op te geven, zonder BTW terugvraag.
Dit geef ik op bij 5(b), "voorbelasting".
Door de KOR zou ik hier 190-19=181 moeten afdragen, maar deze wordt verminderd tot 0 euro.
Hiermee heb ik aan mijn aangifte OB voldaan.
Voor de aangifte IB (prive):
Volgens mij dien ik "inkomsten uit overig werk" in te vullen.
Volgens mij dien ik bij "Opbrengsten uit overig werk" 1000 euro + 190 euro (door KOR) op te geven.
Volgens mij dien ik bij "Aftrekbare kosten" 125 euro op te geven (netto, dus niet de BTW)
Vragen:
1. Klopt de situatieschets hierboven? Voor zowel OB als IB?
2. De ingekochte goederen zijn betaald uit privé vermogen (dus niet van zakelijke rekening!). Ik begreep van de BD dat dit geen invloed had op de berekening hierboven.
3. Klopt het dat ik gemaakte kosten zoals hosting en schrijfwaren (office center) in mijn boekhouding dien te boeken onder grootboek 1612 "BTW te vorderen hoog (inkopen)"? Ik gebruik SnelStart.
4. Klopt het dat ik de gemaakte kosten voor KvK dien te boeken onder grootboek 4500 "Algemene kosten" met 0% BTW?
Al met al heb ik een (redelijk) duidelijk beeld. Hopelijk kunnen jullie mijn conclusies bevestigen, en waar nodig advies geven of mij corrigeren.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
chrisbrunnenkreef
chrisbrunnenkreef
Beste iedereen,
Ik heb veel positieve reacties op dit forum gelezen, vandaar mijn concrete vraag aan de experts en gelijke ervarenen op dit forum. Hopelijk kunnen jullie mijn vraag beantwoorden aan de hand van een duidelijke situatie schets.
Ik ben 1-11-2010 mijn eenmanszaak gestart. Daarbij door de BD alleen gekenmerkt als ondernemer voor OB. Dus omzet/kosten aangeven bij de IB voor prive. Ik dien aangifte per kwartaal te doen. Er volgt een indicatief voorbeeld qua facturen en inkopen, zodat ik op basis van de antwoord mijn eigen administratie kan begrijpen / verwerken.
Situatieschets:
Ik heb voor 1000 ex. BTW gefactureerd in Q4, alles is betaald.
Ik heb voor 100 ex. BTW ingekocht (hosting, schrijfwaren etc…)
Ik heb als inschrijfkosten (en abbo) voor KvK 25 euro betaald (voor 2 maand)
Voor de aangifte OB:
Volgens mij dien ik als omzet 1000 ex. BTW op te geven, ofwel 190 euro BTW afdracht.
Dit geef ik op bij 1(a), "door u verrichte binnenlandse diensten"
Volgens mij dien ik als kosten 100 ex. BTW op te geven, ofwel 19 euro BTW terugvraag.
En volgens mij dien ik als kosten 25 euro KWK op te geven, zonder BTW terugvraag.
Dit geef ik op bij 5(b), "voorbelasting".
Door de KOR zou ik hier 190-19=181 moeten afdragen, maar deze wordt verminderd tot 0 euro.
Hiermee heb ik aan mijn aangifte OB voldaan.
Voor de aangifte IB (prive):
Volgens mij dien ik "inkomsten uit overig werk" in te vullen.
Volgens mij dien ik bij "Opbrengsten uit overig werk" 1000 euro + 190 euro (door KOR) op te geven.
Volgens mij dien ik bij "Aftrekbare kosten" 125 euro op te geven (netto, dus niet de BTW)
Vragen:
1. Klopt de situatieschets hierboven? Voor zowel OB als IB?
2. De ingekochte goederen zijn betaald uit privé vermogen (dus niet van zakelijke rekening!). Ik begreep van de BD dat dit geen invloed had op de berekening hierboven.
3. Klopt het dat ik gemaakte kosten zoals hosting en schrijfwaren (office center) in mijn boekhouding dien te boeken onder grootboek 1612 "BTW te vorderen hoog (inkopen)"? Ik gebruik SnelStart.
4. Klopt het dat ik de gemaakte kosten voor KvK dien te boeken onder grootboek 4500 "Algemene kosten" met 0% BTW?
Al met al heb ik een (redelijk) duidelijk beeld. Hopelijk kunnen jullie mijn conclusies bevestigen, en waar nodig advies geven of mij corrigeren.
Alvast bedankt iedereen!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/30141-aangifte-omzetbelasting-en-ib-prive-vraag/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
10 antwoorden op deze vraag