De laatste weken houdt het onderwerp van psychologische verkoopprijzen me bezig.
Bijna elke verkoper van willekeurig welk product ook, variërend van een rolletje snoep tot vastgoed van ettelijke tonnen, lijkt zijn prijzen op x.99 tot 990.000 te zetten.
Dit heb ik altijd volksverlakkerij gevonden en indachtig de principes van de HEMA in de eigen webwinkel ronde prijzen gebruikt, of beter, prijzen die afgerond zijn op hele euro's , halve euro's en 75 cent. Tot dusver had ik de stap nog niet gewaagd om prijzen op 25 cent af te ronden.
Bij de laatste ronde van prijsaanpassingen heb ik dat uiteindelijk toch aangedurfd.. ondertussen ook volop hier gezocht, maar welk zoekwoord ik ook gebruikte, niets maar dan ook NIETS over dit onderwerp.
Googlend vond ik wel het een en ander, bijv. het gegeven dat mensen te lui zijn om 3,99 naar 4 euro af te ronden, maar denken 3 dat het 3 -nog-wat kost.
Consument denkt dat ze goedkoper uit zijn dan ze inwerkelijkheid zijn
"“Consumers still appear to be treating fractional prices as better value for money”
Er lijkt een trend gaande dat er toch meer wordt afgerond .. zelfs bij prijsvechters bijv prijzenslagen waarbij bijv schoenen verkocht worden van 79,99 naar 60,-- euro.
maar ook dat men ronde prijzen associeert met eerlijkheid en kwaliteit.
"Retailers are using rounded pricing as a signal to consumers for higher quality products”
A quick look at premium retailers such as Harrods, YSL, Armani and BA shows that rounded pricing seems to accompany products and services which are typically perceived as higher value.
Ook interessant:
"Fractional prices suggest to consumers that goods are marked at the lowest possible price.”
In the search for lower prices, many consumers have become bargain hunters - meticulously comparing different prices and judging intuitively which products and services represent best value for money. A price which is not rounded to the nearest pound suggests that the retailer is offering the goods at a price which is closer to cost. A car sold for £3452.22 suggests that the price is closely matched to the construction costs, which implicitly have been kept to a minimum, whereas the same car offered for £3500 may suggest to the consumer that there is a rather arbitrary pricing strategy and profit motivated behaviour by the seller."
Dat laatste was toch een bevestiging van de juistheid (ahum?) van de beslissing om ook prijzen af te ronden naar 25 eurocent.
Cecil Adams: The most elaborate explanation I've seen is in Scot Morris's Book of Strange Facts & Useless Information (1979).
"In 1876, Melville E. Stone decided that what Chicago needed was a penny newspaper to compete with the nickel papers then on the stands. But there was a problem: with no sales tax, and with most goods priced for convenience at even-dollar figures, there weren't many pennies in general circulation. Stone understood the consumer mind, however, and convinced several Chicago merchants to drop their prices--slightly. Impulse buyers, he explained, would more readily purchase a $3.00 item if it cost "only" $2.99. Shopkeepers who tried the plan found that it worked, but soon they faced their own penny shortage. Undaunted, Stone journeyed to Philadelphia, bought several barrels of pennies from the mint, and brought them back to the Windy City. Soon Chicagoans had pennies to spare and exchanged them for Stone's new paper."
Hoor graag jullie mening hierover .. is er al iemand die het aandurft om verkoopprijzen op 25 eurocent af te ronden of zelfs op 22 cent oid? (los van bijv rare prijzen bij x % kortingen)
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
vdhork
vdhork
De laatste weken houdt het onderwerp van psychologische verkoopprijzen me bezig.
Bijna elke verkoper van willekeurig welk product ook, variërend van een rolletje snoep tot vastgoed van ettelijke tonnen, lijkt zijn prijzen op x.99 tot 990.000 te zetten.
Dit heb ik altijd volksverlakkerij gevonden en indachtig de principes van de HEMA in de eigen webwinkel ronde prijzen gebruikt, of beter, prijzen die afgerond zijn op hele euro's , halve euro's en 75 cent. Tot dusver had ik de stap nog niet gewaagd om prijzen op 25 cent af te ronden.
Bij de laatste ronde van prijsaanpassingen heb ik dat uiteindelijk toch aangedurfd.. ondertussen ook volop hier gezocht, maar welk zoekwoord ik ook gebruikte, niets maar dan ook NIETS over dit onderwerp.
Googlend vond ik wel het een en ander, bijv. het gegeven dat mensen te lui zijn om 3,99 naar 4 euro af te ronden, maar denken 3 dat het 3 -nog-wat kost.
Consument denkt dat ze goedkoper uit zijn dan ze inwerkelijkheid zijn
Er lijkt een trend gaande dat er toch meer wordt afgerond .. zelfs bij prijsvechters bijv prijzenslagen waarbij bijv schoenen verkocht worden van 79,99 naar 60,-- euro.
maar ook dat men ronde prijzen associeert met eerlijkheid en kwaliteit.
Ook interessant:
Dat laatste was toch een bevestiging van de juistheid (ahum?) van de beslissing om ook prijzen af te ronden naar 25 eurocent.
Dit stond allemaal in het artikel: http://www.happen.com/index.php/home/articles/49-psychology-of-pricing
De conclusie was niet eenduidig tav wat verstandig is.. heel inzicchtelijk is wel deze figuur
Verder ook een interessant blogartikel vanuit het standpunt van de kritische consument : http://www.vkblog.nl/bericht/282345/PSYCHOLOGISCHE_PRIJZEN%3A_MISLEIDING_EN_BEDROG waarin ook nog een bijdrage was over waar dit fenomeen vandaan komt
van : http://www.straightdope.com/columns/read/720/why-do-prices-end-in-99
Hoor graag jullie mening hierover .. is er al iemand die het aandurft om verkoopprijzen op 25 eurocent af te ronden of zelfs op 22 cent oid? (los van bijv rare prijzen bij x % kortingen)
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/30244-afgeronde-prijzen-of-psychologische-x99-prijzen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
15 antwoorden op deze vraag