Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
vdhork
vdhork
De laatste weken houdt het onderwerp van psychologische verkoopprijzen me bezig.
Bijna elke verkoper van willekeurig welk product ook, variërend van een rolletje snoep tot vastgoed van ettelijke tonnen, lijkt zijn prijzen op x.99 tot 990.000 te zetten.
Dit heb ik altijd volksverlakkerij gevonden en indachtig de principes van de HEMA in de eigen webwinkel ronde prijzen gebruikt, of beter, prijzen die afgerond zijn op hele euro's , halve euro's en 75 cent. Tot dusver had ik de stap nog niet gewaagd om prijzen op 25 cent af te ronden.
Bij de laatste ronde van prijsaanpassingen heb ik dat uiteindelijk toch aangedurfd.. ondertussen ook volop hier gezocht, maar welk zoekwoord ik ook gebruikte, niets maar dan ook NIETS over dit onderwerp.
Googlend vond ik wel het een en ander, bijv. het gegeven dat mensen te lui zijn om 3,99 naar 4 euro af te ronden, maar denken 3 dat het 3 -nog-wat kost.
Consument denkt dat ze goedkoper uit zijn dan ze inwerkelijkheid zijn
Er lijkt een trend gaande dat er toch meer wordt afgerond .. zelfs bij prijsvechters bijv prijzenslagen waarbij bijv schoenen verkocht worden van 79,99 naar 60,-- euro.
maar ook dat men ronde prijzen associeert met eerlijkheid en kwaliteit.
Ook interessant:
Dat laatste was toch een bevestiging van de juistheid (ahum?) van de beslissing om ook prijzen af te ronden naar 25 eurocent.
Dit stond allemaal in het artikel: http://www.happen.com/index.php/home/articles/49-psychology-of-pricing
De conclusie was niet eenduidig tav wat verstandig is.. heel inzicchtelijk is wel deze figuur
Verder ook een interessant blogartikel vanuit het standpunt van de kritische consument : http://www.vkblog.nl/bericht/282345/PSYCHOLOGISCHE_PRIJZEN%3A_MISLEIDING_EN_BEDROG waarin ook nog een bijdrage was over waar dit fenomeen vandaan komt
van : http://www.straightdope.com/columns/read/720/why-do-prices-end-in-99
Hoor graag jullie mening hierover .. is er al iemand die het aandurft om verkoopprijzen op 25 eurocent af te ronden of zelfs op 22 cent oid? (los van bijv rare prijzen bij x % kortingen)
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
15 antwoorden op deze vraag