• 0

Afgeronde prijzen of psychologische x.99 prijzen?

De laatste weken houdt het onderwerp van psychologische verkoopprijzen me bezig.

Bijna elke verkoper van willekeurig welk product ook, variërend van een rolletje snoep tot vastgoed van ettelijke tonnen, lijkt zijn prijzen op x.99 tot 990.000 te zetten.

 

Dit heb ik altijd volksverlakkerij gevonden en indachtig de principes van de HEMA in de eigen webwinkel ronde prijzen gebruikt, of beter, prijzen die afgerond zijn op hele euro's , halve euro's en 75 cent. Tot dusver had ik de stap nog niet gewaagd om prijzen op 25 cent af te ronden.

Bij de laatste ronde van prijsaanpassingen heb ik dat uiteindelijk toch aangedurfd.. ondertussen ook volop hier gezocht, maar welk zoekwoord ik ook gebruikte, niets maar dan ook NIETS over dit onderwerp.

 

Googlend vond ik wel het een en ander, bijv. het gegeven dat mensen te lui zijn om 3,99 naar 4 euro af te ronden, maar denken 3 dat het 3 -nog-wat kost.

Consument denkt dat ze goedkoper uit zijn dan ze inwerkelijkheid zijn

"“Consumers still appear to be treating fractional prices as better value for money”

Er lijkt een trend gaande dat er toch meer wordt afgerond .. zelfs bij prijsvechters bijv prijzenslagen waarbij bijv schoenen verkocht worden van 79,99 naar 60,-- euro.

 

maar ook dat men ronde prijzen associeert met eerlijkheid en kwaliteit.

 

"Retailers are using rounded pricing as a signal to consumers for higher quality products”

 

A quick look at premium retailers such as Harrods, YSL, Armani and BA shows that rounded pricing seems to accompany products and services which are typically perceived as higher value.

Ook interessant:

"Fractional prices suggest to consumers that goods are marked at the lowest possible price.”

 

In the search for lower prices, many consumers have become bargain hunters - meticulously comparing different prices and judging intuitively which products and services represent best value for money. A price which is not rounded to the nearest pound suggests that the retailer is offering the goods at a price which is closer to cost. A car sold for £3452.22 suggests that the price is closely matched to the construction costs, which implicitly have been kept to a minimum, whereas the same car offered for £3500 may suggest to the consumer that there is a rather arbitrary pricing strategy and profit motivated behaviour by the seller."

Dat laatste was toch een bevestiging van de juistheid (ahum?) van de beslissing om ook prijzen af te ronden naar 25 eurocent.

 

Dit stond allemaal in het artikel: http://www.happen.com/index.php/home/articles/49-psychology-of-pricing

 

De conclusie was niet eenduidig tav wat verstandig is.. heel inzicchtelijk is wel deze figuur

 

pop2.jpg

 

Verder ook een interessant blogartikel vanuit het standpunt van de kritische consument : http://www.vkblog.nl/bericht/282345/PSYCHOLOGISCHE_PRIJZEN%3A_MISLEIDING_EN_BEDROG waarin ook nog een bijdrage was over waar dit fenomeen vandaan komt

Cecil Adams: The most elaborate explanation I've seen is in Scot Morris's Book of Strange Facts & Useless Information (1979).

"In 1876, Melville E. Stone decided that what Chicago needed was a penny newspaper to compete with the nickel papers then on the stands. But there was a problem: with no sales tax, and with most goods priced for convenience at even-dollar figures, there weren't many pennies in general circulation. Stone understood the consumer mind, however, and convinced several Chicago merchants to drop their prices--slightly. Impulse buyers, he explained, would more readily purchase a $3.00 item if it cost "only" $2.99. Shopkeepers who tried the plan found that it worked, but soon they faced their own penny shortage. Undaunted, Stone journeyed to Philadelphia, bought several barrels of pennies from the mint, and brought them back to the Windy City. Soon Chicagoans had pennies to spare and exchanged them for Stone's new paper."

van : http://www.straightdope.com/columns/read/720/why-do-prices-end-in-99

 

Hoor graag jullie mening hierover .. is er al iemand die het aandurft om verkoopprijzen op 25 eurocent af te ronden of zelfs op 22 cent oid? (los van bijv rare prijzen bij x % kortingen)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb er 2 jaar geleden ook bewust over nagedacht toen we startten met de winkel en na het lezen van info die ik kon vinden toch gekozen voor de 95 en 99 cent afrondingen. Zonder enige onderbouwing kan ik me wel vinden in het gevoel van eerlijkheid wat ronde prijzen oproepen, maar dat is gewoon een mening.

Link naar reactie
  • 0

Zoals er verschillende soorten producten (naar behoefte homogene/heterogene/consumptie-/verbruiks-/kapitaalsgoederen) zijn, zo zijn er verschillende soorten concurrentie en prijsstrategieën. Komma zoveel prijzen net onder de hele EURO zijn een vorm van prijsmaximalisatie tegen een lage(re) prijsperceptie. Bij kleine bedragen maken x,50, x,75, x,95 of zelfs x,99 een wezenlijk verschil in brutomarge.

 

Mijn gas- en electriciteitsleverancier schreef afgelopen week met veel bombarie dat de eenheidsprijzen gedaald zijn. Tabel onderaan het schrijven toonde een marginale prijsdaling op de vierde positie, terwijl het vastrecht lekker gestegen is. ;)

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik heb in het verleden geëxperimenteerd met de afgeronde prijzen omdat ik er van uitging dat de klanten nu wel zo wijs zouden zijn om niet meer in prijzen afgerond op 95 cent zouden trappen maar het tegendeel bleek waar.

 

Het voordeel voor mij zou zijn dat er op elk artikel minimaal een stuiver meer winst gemaakt zou worden en dan was er nog het voordeel in tijdwinst bij de kassa.

Je wilt niet weten hoeveel herrie hierdoor ontstond, klanten pikte het gewoon niet en sloegen echt helemaal op tilt voor een stuiver.

 

 

 

 

 

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

ik sluit me (alweer) aan bij René.

ik ben van mening dat het wel degelijk verschil maakt, betaaltechnisch is X,99 het makkelijkst,

met afrekenen van 1 of 2 stuks kan je toch met een rond getal werken.

 

Op zich kan je wel met ronde prijzen werken, maar dan moet het wel bij je bedrijf passen...

voor de HEMA werkt het, aangezien de E staat voor EENheidsprijzen.

 

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

mijn ervaring is dat het werkt.

het werkt hetzelfde als een product van 50 euro dat niet verkoopt, maar als het aangeboden word van 150 voor 50 dan is het ineens een koopje.

 

er is hier veel onderzoek naar gedaan door de grote multinationals.

het psychologische effect schijnt te werken.

www.merkkledingworld.nl

www.merkkledingworld.com

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring is dat psychologische prijzen nog steeds werken, vooral op de kleine bedragen. 2 euro 99 klinkt nog steeds minder als 3 euro en er zijn nog steeds veel mensen die de aanbieding nemen omdat die 'maar 2,99 is'. Bij artikelen uit een wat duurder segment werkt dit naar mijn idee een stuk minder. 149,50 in plaats van 150 klinkt een stuk minder: daar moet je echt stunten met prijzen. Dus 125 in plaats van 150.

Link naar reactie
  • 0

Albert Heijn heeft die taktiek losgelaten bij een x aantal producten en biedt bijvoorbeeld tandpasta aan (zendium) van 2,19 voor 2,17 aan. 2 centjes voordeel maar liefst.

 

Stond in het AD onlangs ook een artikel dat men in de supermarktbranche de psygologische prijzen niet overal meer volgt omdat men zo scherp mogelijk wil prijzen t.a.v. de concurrentie.

Zelf hypotheek afsluiten scheelt een paar duizend euro. Zie http://www.executiononlyhypotheek.net/

Link naar reactie
  • 0

Dat viel mij inderdaad ook op en is inderdaad de reden waarom ik nu toch met x.25 werk na voordien al met x.50 , x.75 en x.00 gewerkt te hebben: een zo scherp mogelijke prijs neer zetten.

Helaas is het niet zo dat het nu allemaal goedkoop is bij AH.. met name vis is ineens fors in prijs gestegen. Zelf heb ik vooruitlopend op enorme prijsstijgingen enorm veel kokosolie ingeslagen. Alle zware producten die van ver komen, drukken enorm zwaar op de kosten.

Link naar reactie
  • 0

ik weet niet of je producten met whey proteine verkoopt, maar daar ziten ook forse prijsverhogingen aan te komen...

 

overigens ervaar ik nog steeds dat *.99 en *.95 prijzen bij ons beter werken,

overigens zijn er ook nog steeds merken die gewoon *,17 prijzen als het zou uitkomen en die verkopen ook gewoon,

die hebben dat vanaf het begin zo gedaan en de vaste gebruiken weten niet beter.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

We verkopen het gehele gamma aan eiwitpoeders, je kan het zo gek niet noemen of we hebben het, zelfs erwteneiwit. Alleen geen 101 merken van het zelfde.

Feitelijk worden ze (als ik tenminste de kostprijs bereken adhv transportkosten ervoor) nog veel en veel te goedkoop verkocht, 't is voor ons echt een service product.

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels wat meer producten geprijsd op x.25 euro en het lijkt niet direct mensen af te schrkken.. toch raar hoe dat werkt, dat je zelf er meer moeite mee hebt dan de klant!

Als ik in de winkel kom en ik zie iets van x.25 komt dat inderdaad als goedkoop over, al is dat in werkelijkheid soms zelfs omgedraaid. Ik ben zelf van mening dat x.25 prijzen meer mensen trekken dan x.95 en x.99.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.