• 0

Waarde webshop welke factor over de bruto winst

Dag Allemaal,

 

Ik zoek naar houvast om de waarde van een webshop te bepalen.

 

Stel je houd 3000 euro per maand over. Dit bedrag is voor loonbelasting maar alle overige kosten zijn er vanaf gehaald dus ook omzetbelasting. De site genereert dus een bruto inkomen van 3000 euro.

 

Als wij de overige variabelen in het midden laten kan iemand dan iets zinnigs vertellen over de verkoop waarde?

 

Of is er iemand waar ik expertise in kan winnen?

 

Veel dank en groet,

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarde van je webshop (of van welk bedrijf(je) dan ook, of het nou groot of klein is) zou je met bepaalde regels kunnen bepalen. Regels die weer 's bij hun eigen catogerie tuis horen. Waardebepaling voor een installatiebedrijf wordt anders gedaan dan een horeca zaak. Webshops worden dan weer behandeld. Daarvoor heb je meerdere indicatoren nodig. Van hetgeen wat je aangeeft (3k) zou ik (volgens mij niemand) geen zinnig woord kunnen zeggen.

 

Maxol Finance Services

Excellence in Finance

Link naar reactie
  • 0

Bij verkoop wordt de opbrengst toch meestal bepaald via de WEGEVG-methode ::)

 

FF serieus: je kunt wel met factoren 10-15 x winst gaan lopen rekenen (de verhouding waarde / winst van menig beursgenoteerde onderneming), maar uiteindelijk gaat het om de daadwerkelijk te verwachten waarde van toekomstige kasstromen, en daarom zijn de volatiliteit van markt, nieuwe ontwikkelingen, concurrentie etc ook van invloed. Ik zou voor een willekeurige webshop niet meer willen geven dan bijv 2 x de winst.

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1

Je moet wat meer informatie geven voor hier iets zinnigs over te zeggen is.

 

Ikzelf vind de arbeidskosten een factor van belang.

Verdien je 3000 met een uurtje werk per week, of ben je er fulltime mee bezig?

 

Stel het kost je 20 uur per week en ik weet een baan voor je waar je 35 euro bruto per uur kan verdienen.

Dus met ander werk verdien je in dezelfde tijd ongeveer hetzelfde per maand.

Hoeveel zou jij dan aan mij voor een dergelijke baan willen betalen?

Idem dito met een webshop.

Link naar reactie
  • 1

Als wij de overige variabelen in het midden laten kan iemand dan iets zinnigs vertellen over de verkoop waarde?

Ik doe even de aanname dat we het hier hebben over een eenmanszaak waarin 1 persoon (de ondernemer) fulltime bezig is om die 3.000 bruto per maand te verdienen. (en houd het gemakshalve verder zo simpel mogelijk)

 

Bij het waarderen van de onderneming verminder je de winst met het ondernemersloon. Immers je kunt als ondernemer ook gewoon ergens in loondienst gaan werken.

 

Stel dat deze ondernemer met zijn capaciteiten in loondienst 2.500 euro zou kunnen verdienen dan zou je dat getal kunnen gebruiken als te waarderen ondernemersloon. Of je vermindert de winst met het loon wat je aan een derde zou moeten betalen om dit bedrijf te runnen.

 

Welke methode je ook kiest. Je ziet dat het bedrijf op zich slechts bescheiden winstgevend is. Afhankelijk van je methode tussen de

0 en 500 euro per maand. Dus tussen de 0 en 6.000 euro per jaar.

 

Waarde van het bedrijf? Tussen de 0 en de 30.000 euro.

 

"Technisch" heeft het bedrijf op basis van deze info dus weinig waarde. Maar er kunnen andere factoren meespelen waardoor het veel minder of veel meer waard is. Die factoren zijn hier onbekend.

Link naar reactie
  • 0

Gaat dit om de eerder besproken diensten? Kun je dan niet aan een leverancier of ontwikkelaar verkopen?

 

Waarde is voorlopig nihil zonder toelichting. Welk deel van de omzet heeft een vast of gegarandeerd karakter? Hoe zit dat met contracten en investeringen? Wat is buiten het ondernemersloon al verzekerd? Pensioen of arbeidsongeschiktheid? Uit deze brutomarge kun je bijvoorbeeld geen full-time medewerker van niveau aannemen, wat denk ik een eerste 'qualifier' zou kunnen zijn.

 

Waarde = wat de gek er aan heeft. Aan jou om deze te vinden, aangenomen dat deze er is.

 

Welke methode je ook kiest. Je ziet dat het bedrijf op zich slechts bescheiden winstgevend is. Afhankelijk van je methode tussen de

0 en 500 euro per maand. Dus tussen de 0 en 6.000 euro per jaar.

 

Waarde van het bedrijf? Tussen de 0 en de 30.000 euro.

 

Hoe bereken je deze stap?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik heb in het verleden en aantal sites gekocht, geen webshops.

 

Wat ik altijd als eerste wil weten is of het verkeer organisch is - dus gratis via google - of dat je via (dure) reclame bezoekers binnen krijgt.

 

Mocht je webshop goed worden gevonden door google en al een tijdje bestaan dan verhoogt dat de waarde aanzienlijk, in ieder geval in mijn ogen.

 

En ook of je terugkerende bezoekers/klanten hebt - gezien ze in dat geval blijkbaar tevreden over het gebodende zijn. Vooral als je via betaalde reclame klanten binnen krijgt is dat laatste zeker van belang.

 

Wat zeker ook een must is dat je analytics statistieken kan laten zien bij verkoop. Die worden betrouwbaarder geacht dan andere statistieken.

Zelf hypotheek afsluiten scheelt een paar duizend euro. Zie http://www.executiononlyhypotheek.net/

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.