• 0

Verzameltopic Zoekmachine-optimalisatie (SEO)

Leuke column in Communicatienieuws van Wiseguys-directeur Toine Verheul

 

De kwakzalvers van het internet

 

De laatste jaren hebben we de opkomst van een nieuwe bedrijfstak kunnen gadeslaan, die van de zogenaamde seach engine optimizers. In gewoon Nederlands: zoekmachineoptimalisators. <...> Wat deze bedrijfjes je meestal beloven is een toppositie van jouw website in de grote zoekmachines. Dat is een rare belofte. Zoekmachines doen hun best om min of meer objectieve resultaten terug te geven. Wanneer je website niet hoog scoort dan kan dat twee dingen betekenen: ofwel je hebt je website zo gemaakt dat de zoekmachine er geen raad mee weet, ofwel je hebt een website die door de zoekmachine minder belangrijk wordt gevonden dan andere websites. Aan dat eerste valt wat te doen. Iedere webmaster weet hoe dit moet: maak nette links, vermijd gebruik van JavaScript en Flash voor de navigatie, vul je metatags netjes in, gebruik robots.txt om webcrawlers te instrueren, en zorg dat je site gelinkt wordt op gerespecteerde sites. Als je na deze voorzorgsmaatregelen nog steeds laag scoort zou ik zeggen: pech gehad. Zorg maar dat je site leuker of beter wordt. Voor zoekmachineoptimalisators is dit echter een reden om hun trucendoos open te trekken. <...> Vrijwel iedere grote zoekmachine bestraft misbruik van haar dienst met een extra lage positie. Als je na optimalisatie van je website op nummer 1 staat, is de kans groot dat je na een maand onderaan de lijst bungelt. <...> Ander voorbeeld: Wehkamp. Deze website is zo goed geoptimaliseerd dat zelfs zoeken op "wehkamp" niet het gewenste resultaat bovenaan krijgt. Blijkbaar weet men dit bij Wehkamp ook, want men heeft ten einde raad maar besloten een advertentie te kopen waarin het juiste adres getoond wordt. Een duur grapje en een typisch voorbeeld van het lid op de neus. <...> Misschien genieten zoekmachineoptimalisators hun status wel door het gebrek aan geïnformeerde tegenstemmen. Zoekmachinefabrikanten doen van nature erg geheimzinnig over de werking van hun software. Dit schept ruimte voor mensen die van niks weten maar wel bereid zijn hun mond open te doen. <...> Zoekmachineoptimalisators zijn kwakzalvers in een land waar de geneesheren zwijgen. Zo beschouwd ligt er nog een interessante taak voor ons, als zoekmachinefabrikanten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Helemaal waar, maar zie maar eens hoeveel links er bestaan naar Yourcom! Your is een algemeen woord, maar Com wordt ook veel gebruikt. Naast mij 1.808 hits. Da's niet gering.

 

Er wordt niet zozeer naar yourcom gelinkt, het woord yourcom als zoekterm levert zoveel resultaten op. Of je daar echt blij mee moet zijn is punt twee, maar goed.

 

Belangrijker: hoeveel mensen linken naar je? Volgens Google eigenlijk niemand: http://www.google.com/search?q=link:www.yourcomonline.nl&filter=0

 

Hoeveel resultaten er op een zoekterm zijn telt niet mee voor je vindbaarheid; hoeveel inboud links je hebt wel. Die tellen mee voor de pagerank, en meer pagerank == hoger staan in de lijst.

 

(edit: even de URL naar Google in een deugdelijke link omgezet)

Link naar reactie
  • 0

Goed, ik schreef het wat ongelukkig. Ik zal het nog eens uitleggen. Er wordt inderdaad niet naar mij gelinkt (ook al zijn die er wel die niet in Google voorkomen) maar wat ik bedoelde was: Er bestaan honderden bedrijven in het buitenland die zich kennelijk ook Yourcom noemen. Dus daarmee bedoel ik, dat het me meevalt dat ik dan toch nog redelijk hoog sta.

 

Dat klanten zoeken op webdesign lijkt me duidelijk. Die zullen dan ook eerder de telefoongids pakken denk ik zo. Of webdesign.pagina.nl maar dat is een verhaal apart. :-\

 

Groet, Victor. 8)

 

edit: Nee, ik ben er ook niet blij mee dat er nog zoveel Yourcom's zijn. Maar ja wat doe je eraan. ;)

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

Die zullen dan ook eerder de telefoongids pakken denk ik zo. Of webdesign.pagina.nl maar dat is een verhaal apart. :-\

 

Dat denk ik dus niet... mensen die een internetsite willen maken of iets met internet willen doen (webshop, site, etc.) gaan echt niet in een telefoonboek kijken, maar gebruiken juist google of een andere zoekmachine.

 

Als ik naar mezelf kijk dan gebruik ik google als ik een bedrijf zoek voor een bepaalde dienst. Uit de resultaten zoek ik een aantal sites, die ik bekijk en van die sites bel / mail ik er maar een aantal voor meer informatie. Ben je niet / slecht vindbaar dan val je hiermee buiten de boot en ik kan me niet voorstellen dat ik de enigste ben die het zo doet...

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Onvindbare kwaliteit = geen kwaliteit.

 

Overigens kan je met je domeinnaam nog wel wat spelen, zo kan je bijvoorbeeld op systeemonderhoud.nl een koppeling maken naar je eigen website, als je aan systeembeheer doet (om maar een dwarsstraat te roepen).

Edwin

Bratpack internetdiensten & internet marketing

www.bratpack.nl

Link naar reactie
  • 0

Onvindbare kwaliteit = geen kwaliteit.

 

Overigens kan je met je domeinnaam nog wel wat spelen, zo kan je bijvoorbeeld op systeemonderhoud.nl een koppeling maken naar je eigen website, als je aan systeembeheer doet (om maar een dwarsstraat te roepen).

 

Ook weer waar! (leuke discussie dit! :D)

 

Hoe denken jullie over de gesponsorde links bij Google? Lijkt me dat je daar als webdesign bedrijf niet meer tussen opvalt toch? Of zie ik dat verkeerd? :-\

Is het eigenlijk duur? ???

 

Groet, Victor. 8)

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

 

Dat denk ik dus niet... mensen die een internetsite willen maken of iets met internet willen doen (webshop, site, etc.) gaan echt niet in een telefoonboek kijken, maar gebruiken juist google of een andere zoekmachine.

 

Als ik naar mezelf kijk dan gebruik ik google als ik een bedrijf zoek voor een bepaalde dienst. Uit de resultaten zoek ik een aantal sites, die ik bekijk en van die sites bel / mail ik er maar een aantal voor meer informatie. Ben je niet / slecht vindbaar dan val je hiermee buiten de boot en ik kan me niet voorstellen dat ik de enigste ben die het zo doet...

 

Dat denk ik dus ook. Als ik naar mezelf kijk dan zoek ik ook eigenlijk altijd via Internet. Niet vermeld is niet gevonden :o Ik denk dat de trend van (uitsluitend)zoeken via internet in de loop der jaren alleen maar sterker wordt.

 

Overigens heb ik mezelf wel eens laten vertellen dat je, als site met actueel nieuws, Google kunt betalen om met een hogere frequentie geindexeerd te worden. Een site als Emerce wordt volgens mij dagelijks geindexeerd. Als je veel inkomsten genereerd met banners e.d. op basis van CPM of CPC kan dit zeer den moeite waard zijn.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

 

Hoe denken jullie over de gesponsorde links bij Google? Lijkt me dat je daar als webdesign bedrijf niet meer tussen opvalt toch? Of zie ik dat verkeerd? :-\

Is het eigenlijk duur? ???

 

Groet, Victor. 8)

 

Over Adwords bij Google en andere programma's lopen diverse threads op HL met heel veel informatie hierover.

 

Hoe duur het is wordt helemaal bepaald door de mate van concurrentie en hoe duur je het zelf wilt maken. Met webdesign zal dit wel redelijk in de papieren kunnen lopen. Als je in een niche markt zit met niet veel concurrentie kan het bijzonder lucratief zijn.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Webdesign en Webhosting, het zijn de termen waarmee je op internet wordt "doodgegooid". Om bovenaan te staan gaat nu per click in de euros lopen en ik vraag me af of het effect daarvan nog wel zo groot is. (hoe vaak klikken concurrenten niet, om te kijken wie er nu weer op 1 staat). Nee als webhhosting of webdesignbureau denk ik toch dat je de markt op een andere manier moet benaderen.

 

Overigens heb ik mezelf wel eens laten vertellen dat je, als site met actueel nieuws, Google kunt betalen om met een hogere frequentie geindexeerd te worden.

Dat lijkt me niet kloppen. De enige manier waarop je kunt betalen is voor Adwords en niet voor de het indexeren. Het is wel zo dat je bij andere zoekmachines betaalt om sneller geindexeerd te worden. Als je niet betaalt wordt je misschien later nog een keer meegenomen.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ach, what's in a name, it's the quality that counts.

 

Deels waar overigens. Klanten zie niet via-via op zoek zijn naar een leverancier zullen je nooit op naam zoeken. Als ze je naam weten, doen ze dat ook niet, maar zetten ze er meteen .nl oid achter in hun adresbalk.

 

Wel is het belangrijk dat je naam enigszinds aansluit bij hetgene je levert, en geen negatieve associaties oplevert... d.w.z. dat mensen er niet van weerhouden worden het zoekresultaat te bekijken.

 

Als je werkt met adwords o.i.d. heb je daar de volledige controle over, maar het kan prijzig worden. Vergeleken met betalen voor optimalisatie valt het echter wel mee.. voor $1000 kun je een hele hoop adverteren, en zelf controle houden over wanneer en hoe je in beeld komt... dat is ook meerwaarde!

Link naar reactie
  • 0

Overigens heb ik mezelf wel eens laten vertellen dat je, als site met actueel nieuws, Google kunt betalen om met een hogere frequentie geindexeerd te worden.

Dat lijkt me niet kloppen. De enige manier waarop je kunt betalen is voor Adwords en niet voor de het indexeren. Het is wel zo dat je bij andere zoekmachines betaalt om sneller geindexeerd te worden. Als je niet betaalt wordt je misschien later nog een keer meegenomen.

 

Inderdaad is het niet zo dat je meer geïndexeerd wordt als je betaalt, in ieder geval niet bij Google. Wel kun je zorgen dat de zoekmachines wat vaker op de koffie komen, door met meta tags te spelen (expires en revisit). Tenminste, dat werkt voor Google. Hoe anderen daarmee omgaan is weer een ander verhaal.

Link naar reactie
  • 0

Een groot probleem waarom zoekmachines je niet goed vinden (lees: indexeren) is vaan omdat er ? en & in de URL's staan. SItes met een beheersysteem hebben dit practisch altijd. Er zijn mogelijkheden om de 404 pagina's te gebruiken voor het doorgeven van variabelen ipv de gebruikelijke manier. Je krijgt dan URL's zoals deze www.test.nl/paginanaam/variabele1/waarde/variabele2/waarde etc. inv www.test.nl/paginanaam.php?var1=waarde&var2=waarde

 

Op deze manier nemen de meeste zoekmachines je wél op...

 

Een andere manier is het aanmaken van een hele boel subdomeinen en deze allemaal te laten verwijzen naar de home pagina van de website. Al deze subdomeinen submitten bij zoekmachines... Sommige searchengines tellen dit ook mee als links naar je website... (waardoor je dus in de ranking stijgt)

 

En hang niet te zwaar aan meta tags... Er zijn nog maar weinig searchengines die daar ALLE informatie uithalen... Google zelfs al helemaal niet meer. Een goede domeinnaam en een goede titel van de pagina is bv al veel belangrijker.

 

En zo kan ik nog wel even doorgaan :)

 

Nog een handig linkje ;)

http://www.robotstxt.org/wc/robots.html

 

Link naar reactie
  • 0

Een groot probleem waarom zoekmachines je niet goed vinden (lees: indexeren) is vaan omdat er ? en & in de URL's staan. SItes met een beheersysteem hebben dit practisch altijd. Er zijn mogelijkheden om de 404 pagina's te gebruiken voor het doorgeven van variabelen ipv de gebruikelijke manier. Je krijgt dan URL's zoals deze www.test.nl/paginanaam/variabele1/waarde/variabele2/waarde etc. inv www.test.nl/paginanaam.php?var1=waarde&var2=waarde

 

Op deze manier nemen de meeste zoekmachines je wél op...

 

Ik vraag me af in hoeverre parameters in je URL nu nog voor problemen zorgen -- JUIST omdat er zoveel sites gebruik van maken, heb ik het idee dat zoekmachines ze wel opnemen. Zelf heb ik in ieder geval een aantal (privé-)sites in de zoekmachines staan, om over dit forum nog maar te zwijgen.

 

En als je een virtuele boomstructuur met 404's genereert... Ik heb het zelf ook gedaan maar zou het nu met mod_rewrite doen. Ten eerste moet je er driedubbel goed op letten met die 404-truuk dat de kloppende links eerst een 200 header sturen, en je log-files zijn niet meer zo geschikt om statistieken uit te halen mbt dode links.

 

Een andere manier is het aanmaken van een hele boel subdomeinen en deze allemaal te laten verwijzen naar de home pagina van de website. Al deze subdomeinen submitten bij zoekmachines... Sommige searchengines tellen dit ook mee als links naar je website... (waardoor je dus in de ranking stijgt)

 

Ook een hele goeie manier om uit sommige zoekmachines gegooid te worden, overigens. Tenzij je ervoor zorgt dat al die subdomeinen (en waarom zou je daar niet gewone domeinnamen voor nemen) unieke en relevante content hebben.

 

En hang niet te zwaar aan meta tags... Er zijn nog maar weinig searchengines die daar ALLE informatie uithalen... Google zelfs al helemaal niet meer. Een goede domeinnaam en een goede titel van de pagina is bv al veel belangrijker.

 

Klopt, hoewel meta-tags nog steeds belangrijk zijn voor je content-type, refresh en dat soort spul. Plus dat er nog genoeg zoekerds zijn die wél naar je meta tags kijken.

Google is wel de allergrootste, maar niet de enige. =]

Link naar reactie
  • 0
Een andere manier is het aanmaken van een hele boel subdomeinen en deze allemaal te laten verwijzen naar de home pagina van de website. Al deze subdomeinen submitten bij zoekmachines... Sommige searchengines tellen dit ook mee als links naar je website... (waardoor je dus in de ranking stijgt)

 

Zoals Max al zei is dit een goede manier om als zoekmachine spammer gekenmerkt te worden en dat levert alleen maar problemen op. Oppassen met dat soort zaken dus!

 

De ene dynamische site wordt wel helemaal geindexeerd, de andere niet. Waar dat verschil in zit, daar ben ik benieuwd naar. Iemand een idee?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Goed, ik kan nu pas op dit alles reageren, want gistermiddag en deel van vandaag is ons hele netwerk plat gegaan. :o Geen computer kon meer het Internet op of wat dan ook wat betrekking had op het netwerk. :-\

 

In ieder geval werkt alles weer en zie ik veel nuttige tips ertussen staan. Ik denk dat de ? en de & inmiddels wel zullen worden herkend door zoekmachines, misschien soms niet even goed, maar zoekmachines worden toch ook vaak verbeterd?

 

Adwords leek me al duur, en als webdesign bedrijf probeer ik het daarom maar niet eens. Startpagina's, daar moet je het van hebben, zoveel mogelijk links. En ook zie ik nog steeds een zekere meerwaarde in META-Tags. :)

 

Groet, Victor. 8)

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

Die zullen dan ook eerder de telefoongids pakken denk ik zo. Of webdesign.pagina.nl maar dat is een verhaal apart. :-\

 

Ik gebruik Google en andere zoekmachines altijd als ik op zoek ben naar informatie (...). Maar een webdesigner zoek ik door naar websites te gaan die me goed bevallen en dan hoop ik dat de naam van het bureau ergens onderaan de pagina te vinden is. Helaas is dat opvallend vaak niet het geval... Terwijl dat toch ook goed is voor je ranking, dacht ik ???

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Dat ligt m.i. toch een beetje aan hoe die dynamische site dan wel precies is opgebouwd.

 

Ja duh zover was ik ook nog wel :P Waar moet die goed gebouwde dynamische site dan aan voldoen?

 

Bestaat-ie uit frames (score gaat omlaag), bestaat-ie uit echte tekst (score gaat omhoog), of voornamelijk uit Flash of afbeeldingen (score gaat omlaat), klopt de interne linkstructuur een beetje (score gaat omhoog), klopt de HTML (zoekmachines bestraffen bagger-code niet, ik heb het meer over de verhouding tekst - code), en ga zo nog maar even door.

Feitelijk precies dezelfde dingen die voor een statische site gelden, eigenlijk. Een bot weet natuurlijk ook niet zomaar of een site statisch of dynamisch is.

Link naar reactie
  • 0

Helaas zijn er altijd klanten die dat liever niet vermeld zien... het is wel goed voor je ranking, maar nog beter omdat het inderdaad gebruiken als ze op zoek zijn naar een vergelijkbare website.

 

Dat van die ranking is inderdaad betrekkelijk; als jouw klant een site heeft waar weinig naartoe gelinkt wordt, dan heeft zijn link naar jou ook een gewicht van nul komma nul. Dat van dat zoeken... Persoonlijk nog niet zo'n ervaring mee (ook nog niet zo lang bezig natuurlijk, en ook lang niet bij elke klant mijn stempel erop), ik zie weinig klanten als referrer in de webstats terugkomen.

Ik heb dan meer vertrouwen in het goeie ouwe analoge word-of-mouth; daar heb ik tot nu toe wel degelijk klanten aan overgehouden.

 

Hoe doen jullie dat met je naam onder een site, trouwens? Vraag je het de klant? Zet je het er gewoon op? Doe je die moeite juist niet? Persoonlijk vind ik het ook niet bijster sierend om onder elke pagina maar vermeld te worden, eigenlijk. Misschien ergens in een colofon, indien aanwezig, maar verder...

 

Ik heb wel eens het idee dat hoe beroerder de maker is, hoe groter zijn naam onder zijn werk staat. Ik heb ook eens, in gedrukte media, een ontwerpbureau *kuch* zijn naam op zodanige wijze in een advertentie van een ander bedrijf zien zetten, dat zijn naam er meer uitsprong dan die van zijn klant... En dan was het een spuuglelijke advertentie ook =]

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.