Heeft het zin om bij een eenmanszaak alle gemaakte kosten in de boekhouding te verwerken, zodat deze later in de IB aangifte weer naar voren komen als bijtelling (in dit geval zijn de autokosten lager dan 25% cat.waarde)?
Met name die kosten waar geen BTW op zit.
In de IB aangifte bij het onderdeel 'bijtelling' staat dat je gemaakte kosten voor de zakelijke auto, maar betaald vanuit prive, moet aftrekken van de bijtelling (in dit voorbeeld de totale hoogte van de autokosten).
Totale bijtelling (= gelijk aan autokosten) : 7500
Autokosten betaald van prive: 0 (geen)
IB betalen over: 37500 (Prive opnames en bijtelling)
Optie 2 (waarbij resultaat op 0 uitkomt):
Omzet bedrijf: 50000
Bedrijfskosten: 12500
Afschrijving auto: 2500
Autokosten: 2500 (onderhoud + benzine)
Prive opname: 32500
Totale bijtelling (=gelijk aan autokosten): 5000
Autokosten betaald van prive: 2500 (wegenbelasting + verzekering)
IB betalen over: 35000 (Prive opnames en bijtelling min. kosten betaald van prive)
Kloppen bovenstaande 2 opties?
Als ik van de wegenbelasting en verzekering toch geen BTW voordeel hebt, dan kan ik die beter niet vanuit de zaak betalen maar vanuit prive. De IB aangifte suggereerd immers de prive gemaakt kosten in mindering te brengen.
Daarnaast is er nog de 12% BTW correctie over 25% cat. waarde, mits de werkelijke autokosten lager zijn, dan 12% over werkelijke autokosten.
In optie 1 is dan de 12% BTW correctie: 12% x 7500 = 900 euro
In optie 2 is dan de 12% BTW correctie: 12% x 5000 = 600 euro
Mischien zit ik er helemaal naast, dan hoor ik dat graag.
Nog een vraag over de 12% BTW correctie:
Moet je deze optellen bij het totaal bedrag aan autokosten waarover je dan later ook nog een IB moet betalen?
Het klopt toch dat geen van de gemaakte autokosten bij een eenmanszaak de winst drukken?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
RenR
RenR
Beste Forum lezers,
Heeft het zin om bij een eenmanszaak alle gemaakte kosten in de boekhouding te verwerken, zodat deze later in de IB aangifte weer naar voren komen als bijtelling (in dit geval zijn de autokosten lager dan 25% cat.waarde)?
Met name die kosten waar geen BTW op zit.
In de IB aangifte bij het onderdeel 'bijtelling' staat dat je gemaakte kosten voor de zakelijke auto, maar betaald vanuit prive, moet aftrekken van de bijtelling (in dit voorbeeld de totale hoogte van de autokosten).
2 reken voorbeelden:
Optie 1 (waarbij resultaat op 0 uitkomt):
Autokosten: 5000 (onderhoud + benzine + wegenbelasting + verzekering)
Prive opname: 30000
Totale bijtelling (= gelijk aan autokosten) : 7500
Autokosten betaald van prive: 0 (geen)
IB betalen over: 37500 (Prive opnames en bijtelling)
Optie 2 (waarbij resultaat op 0 uitkomt):
Autokosten: 2500 (onderhoud + benzine)
Prive opname: 32500
Totale bijtelling (=gelijk aan autokosten): 5000
Autokosten betaald van prive: 2500 (wegenbelasting + verzekering)
IB betalen over: 35000 (Prive opnames en bijtelling min. kosten betaald van prive)
Kloppen bovenstaande 2 opties?
Als ik van de wegenbelasting en verzekering toch geen BTW voordeel hebt, dan kan ik die beter niet vanuit de zaak betalen maar vanuit prive. De IB aangifte suggereerd immers de prive gemaakt kosten in mindering te brengen.
Daarnaast is er nog de 12% BTW correctie over 25% cat. waarde, mits de werkelijke autokosten lager zijn, dan 12% over werkelijke autokosten.
In optie 1 is dan de 12% BTW correctie: 12% x 7500 = 900 euro
In optie 2 is dan de 12% BTW correctie: 12% x 5000 = 600 euro
Mischien zit ik er helemaal naast, dan hoor ik dat graag.
Nog een vraag over de 12% BTW correctie:
Moet je deze optellen bij het totaal bedrag aan autokosten waarover je dan later ook nog een IB moet betalen?
Het klopt toch dat geen van de gemaakte autokosten bij een eenmanszaak de winst drukken?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/31085-autokosten-met-en-zonder-btw/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
21 antwoorden op deze vraag