• 0

Borgsom inboeken

Een uniek topic volgens mij op Higherlevel, met de vraag hoe ik precies een borgsom van een zakelijke tankpas zou moeten inboeken? Het gaat om een bedrag van EUR200.- als borg en ik krijg dit terug zodra ik stop met klant zijn bij het bedrijf. (Kan dus jaren duren).

 

Moet ik dit boeken en dan op de balans laten weergeven of zou ik dit, gezien het bedrag gewoon boeken als privéopname?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Tot slot enkele inhoudelijke opmerkingen voordat ik gebanned wordt.

 

Acumulus is primair gericht op de eenmanszaak met een eenvoudige administratie. Deze doelgroep is relatief groot gezien het sterk groeiend aantal zzp-ers.

 

De balans is van beperkte waarde voor de kleine ondernemer met een eenmanszaak. De fiscale verantwoording rust primair op de winst- en verliesrekening. Ondernemingsvermogen en privevermogen lopen sterk door elkaar. Zelfs het bewaken van de ruimte in het EV voor een maximale FOR-dotatie kan eenvoudig worden beïnvloed door aan het einde van het jaar nog even wat privegeld op de rekening te storten. Dit wordt versterkt door de keuze van de belastingdienst om zich louter te richten op de fiscale balans en niet de commerciële balans.

 

Ik heb de poster in eerste instantie geadviseerd de borg helemaal niet op de balans te zetten omdat het van weinig fiscaal belang is. Alles wat niet van fiscaal belang is, wordt zoveel mogelijk vermeden. Dat is vloeken in de boekhoudkerk maar daar ben ik inmiddels een beetje aan gewend.

 

Er zijn twee partijen die ik tevreden wil houden:

- de klant;

- de belastingdienst.

 

Acumulus heeft thans enkele duizenden klanten en velen daarvan zijn inmiddels een keer gecontroleerd door de belastingdienst. Ik ben er van overtuigd dat wanneer er iets niet in de haak was met Acumulus, ik dit breed uitgemeten zou hebben gekregen. Het tegendeel is waar. Er is nog nooit een onvertogen woord gevallen.

 

80% van onze klanten heeft geen boekhouder. Deze ondernemers hebben geen kennis van boekhouden, doen zelf hun aangiften OB en IB en doorstaan controles.

 

Wanneer een klant een boekhouder heeft, kan er wel kritiek loskomen. Ik laat altijd aan de klant de keuze om een ander pakket te nemen of een andere boekhouder of helemaal te stoppen met boekhouders. Bijna altijd kiest men voor het laatste. Men heeft doorgekregen dat het allemaal eenvoudiger en goedkoper kan. Dat er veel verdiend werd aan purisme en traditie waar zowel de klant als de belastingdienst niet op zitten te wachten.

 

Er is een lijst van standaard kostensoorten, 25 welgeteld. Dat is voor de doelgroep meer dan voldoende. De enige kostensoorten die werkelijk van belang zijn, zijn personeelskosten, autokosten en gemengde kosten. De belastingdienst volgt ook dit jaar weer de trend van minder specificatie tenzij noodzakelijk.

 

Betaalrekeningen kunnen onbeperkt worden toegevoegd.

 

Acumulus stapt niet over op dubbel boekhouden. Dat zou belachelijk zijn. Ik koop ook geen trekschuit om naar mijn werk te gaan. Ik heb wel een algoritme geschreven dat enkel boekhouden vertaalt in dubbel boekhouden. Dit is bedoeld voor een toekomstig XML-auditfile en vooral ook ter lering en vermaak. Veel boekhouders kunnen zich niet voorstellen hoe je moet boekhouden zonder debet en credit. Dat is eigenlijk heel triest anno 2011.

 

Een persoonlijke noot tot slot

Wij werken steeds vaker samen met boekhouders. Dat zijn boekhouders die kijken naar wat nodig is en hoe de klant het beste geholpen kan worden. Dat zijn niet de boekhouders die ik hier tref. Hier tref ik lieden die aan hun eigen regeltjes en werkwijzen vasthouden en schoppen tegen alles wat anders is.

 

Het is soms beschamend te lezen wat boekhouders hier allemaal beweren, hoe zij elkaar vliegen proberen af te vangen en met een zelfingenomenheid alles afkraken wat zij niet kennen.

 

Beste lieden, Acumulus bewijst dat jullie voor veel ondernemers niet nodig zijn. Dat jullie ouderwetse werkproces dat jullie zo hardvochtig verdedigen, door ondernemers niet meer wordt geslikt.

 

Ik wens jullie nogmaals een goede nacht. Ik kom over een jaar weer terug.

 

Bert-Jan

Link naar reactie
  • 0

Prima als je daar je kost mee kan winnen.

Maar om niet iemand te kort doen, iemand die zijn geld verdiend met racen is gewend om een voertuig te rijden met enkele pk's etc. Als ze dan iets zien wat daar niet in de buurt van komt, dan kun je reacties verwachten.

Dat heeft niets met zelfingenomenheid te maken, maar met basismogelijkheden die we gewend zijn.

 

Als jezelf in een Peogeot 205 rijdt, is een BMW leuk maar een Lada een tegenvaller. Toch?

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

wil ik graag aan toevoegen dat Acumulus dan ook niet moet beweren dat zijn programma jaarrekeningen maakt (zie hun website).

 

Tja, Bertjan, ik heb niets tegen je programma of werkwijze, maar wel de manier waarop je het groter doet voorkomen dan het is!

 

En je word niet geband hoor. Kritiek op onze ego's is even zeer toegestaan als dat wij kritiek hebben op je programma.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.