• 0

ontvangen onverschuldigde betaling

Hallo Allemaal,

 

Vorig jaar heeft een Belgische firma per abuis een geldbedrag op mijn rekening nummer bij geschreven.

De firma heeft een fout heeft gemaakt. Het bedrag is ongewenst overgemaakt naar mijn bedrijfs rekening.

 

Op dit moment heb ik een aanmaning ontvangen - wat nu te doen - als iederéén maar geld loopt te storten op mijn rekening dan kom ik in de knoei met mijn boekhouding daarbij heb ik wel genoeg aan mijn hoofd om andermans fouten weer te corrigeren >;( of zijn er kosten die ik in rekening kan brengen - ik vind het in ieder geval een aparte gebeurtenis en kan er vrij weinig informatie over vinden.

 

Graag hoor ik jullie ongezouten mening.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben dan wel geen jurist, maar de onverschuldigde betaling kan worden teruggevorderd. Uiteraard kun je moeilijk gaan doen en een uitspraak van de rechter afwachten, maar dat kost alleen maar meer tijd en geld. Als je (daadwerkelijk) kosten hebt, bijvoorbeeld omdat de bank per transactie een bedrag in rekening brengt, dan zou je daar melding van kunnen maken en dit bedrag eventueel inhouden op de terugbetaling. Als je boekhouding er van in de war raakt, wordt het tijd voor een ander boekhoudpakket.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Geef niet snel kneuzen aan nieuwkomers maar dat is dus precies wat ik bedoel.. stel dat jij hetzelfde had gedaan, dan is het toch zwaar ..... als die ander het geld doodleuk houdt? Zelfs relatief kleine bedragen die te veel zijn betaald door klanten (of anderen) stort ik terug, vooropgesteld dat het rekening nummer bekend is.

Dit is niet goed voor je karma (op forum of IRL).

Link naar reactie
  • 0

Je hebt een aanmaning ontvangen. Is deze aanmaning het eerste contact met de andere partij ?

Of is eerst netjes gevraagd, herinnerd en nu een aanmaning?

 

Mijn mening is: direct terugstorten en niet moeilijk doen over die paar cent aan bankkosten.

Boekhouding is niet moeilijk, wordt alleen maar moeilijker als je het geld houdt.

 

Zeker als dit niet het eerste contact is met de andere partij dan is het nu te laat om met kosten aan te komen.

Als deze aanmaning wel het eerste contact is, en deze is nogal bot geformuleerd dan kan ik me echter wel voorstellen dat je hierover nadenkt. Toch kost de discussie over kosten je meer energie dan het gaat opleveren.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Als mijn Google zoektocht klopt in samenhang met jouw "mr" in je email ben je volgens mij een advocaat. Wat wil je hiermee bereiken? Reacties? Meningen? Visies?

 

Danny

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Als mijn Google zoektocht klopt in samenhang met jouw "mr" in je email ben je volgens mij een advocaat. Wat wil je hiermee bereiken? Reacties? Meningen? Visies?

 

Danny

 

@kneusgever aan mij

 

Ik denk dus dat zijn post niet serieus is.

 

 

 

@kneusgever aan mij

Met verkeerde been in bed gestapt?

 

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Als mijn Google zoektocht klopt in samenhang met jouw "mr" in je email ben je volgens mij een advocaat. Wat wil je hiermee bereiken? Reacties? Meningen? Visies?

 

Danny

 

@kneusgever aan mij

 

Ik denk dus dat zijn post niet serieus is.

Wat bedoel je met "niet serieus" en waar baseer je dat op? Jouw zoektocht? Je doet voorkomen of je TS verdenkt. Als je dat al doet dan bestaat daarvoor de PM of de meldingsbutton. Dat de post van TS weinig doordacht is, is geen discussie over. Maar om vervolgens daar gelijk iets achter te zoeken en TS in en in verband te brengen met iemand wel iets beters te doen heeft dan een dergelijke topic te starten.

 

Wat mij het meest stoort is dat een dergelijke verdachtmaking niet ten goede komt aan de kwaliteit van dit forum.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Als mijn Google zoektocht klopt in samenhang met jouw "mr" in je email ben je volgens mij een advocaat. Wat wil je hiermee bereiken? Reacties? Meningen? Visies?

 

Danny

 

Niet te snel Danny, je aanname klopt namelijk hoogst waarschijnlijk niet

 

Als je het vorige bericht van TS uit 2010 had bekeken had je geweten dat hij DGA is met twee broers. De advocaat waar je naar verwijst is geen DGA maar gewoon werkzaam voor een praktijk

 

Verder kan mr in een mailadres ook gewoon duiden op zijn voorletters/initialen hetgeen niet helemaal onaannemelijk is aangezien de nick van TS begint met Martijn

 

Je was Iets te snel met reageren naar mijn mening en had het wellicht beter even via pm na kunnen vragen zoals Edward al aangaf.

 

Bij deze maar weer ontopic

 

Frans

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Wellicht wat voorbarig geweest en ik moet mijn onzinnige kneus goed maken.

 

 

 

Ik vond hier een oud topic over op HL met dit wetsartikel.

 

 

 

Onverschuldigde betaling. Art 6:203 BW (en verdere artikelen)

 

 

 

 

Tevens vond ik dit:

 

Afdeling 2. Onverschuldigde betaling

Artikel 203Terugvordering gegeven goed zonder rechtsgrond

 

1.Degene die een ander zonder rechtsgrond een goed heeft gegeven, is gerechtigd dit van de ontvanger als onverschuldigd betaald terug te vorderen.

2.Betreft de onverschuldigde betaling een geldsom, dan strekt de vordering tot teruggave van een gelijk bedrag.

3.Degene die zonder rechtsgrond een prestatie van andere aard heeft verricht, heeft eveneens jegens de ontvanger recht op ongedaanmaking daarvan.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Helemaal terecht. Alleen is dit een grensoverschrijdende situatie dus moet eerst naar de internationale aspecten (internationaal privaatrecht) gekeken worden. Hier blijf ik het antwoord schuldig......

 

Niet iedere grensoverschreidende situatie is per definitie een IPR kwestie. Een Internationaal Privaatrechtelijke aangelegenheid is eerst aan de orde wanneer de jurisdictie in het geding is. Met andere woorden, welke wetgeving is van toepassing, in welk land is welke rechtbank bevoegd of hoe wordt een vonnis in andere landen erkend en uitgevoerd.

 

Bij onverschuldigde betalingen speelt die vraag enkel wanneer de crediteur de ontvanger (TS) in Belgie zou dagvaarden. Zou de crediteur in Nederland TS in rechte betrekken omdat hij weigert aan zijn terugbetalingsverplichting te voldoen dan zal TS zich niet met succes kunnen verweren met de stelling dat de Nederlandse rechter niet bevoegd is om van dit geschil kennis te nemen.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.