• 0

Alleen verder, of partner/investeerder zoeken

???

 

Hallo allemaal.

 

Dit is mijn eerste post op het forum. Ik ben zelfstandig software ontwikkelaar (eenmanszaak), en ik ben sinds 2005 bezig met mijn eigen software. Sinds 2008 kan ik helemaal leven van de inkomsten. Klanten betalen een jaarlijkse fee, inmiddels maak ik een winst van Eur 40.000 per jaar. De software is uniek binnen de reisbranche.

 

Zoals de titel al aangeeft, zit ik op dit moment op een tweesprong, vanwege het volgende;

 

[*]Er komt steeds meer slagroom op de taart, maar het wordt ook steeds drukker in mijn eentje.

[*]Het staat me steeds meer tegen om overal alleen voor te staan, en over te moeten nadenken.

[*]Ik denk dat mijn product, met de juiste mensen/partner/investeerder er bij, een wereldwijd succes zou kunnen zijn.

 

Ik twijfel heel erg wat ik zou moeten doen;

 

[*]Naar de bank gaan voor een lening, zodat ik iemand in dienst zou kunnen nemen en wat investeringen zou kunnen doen.

[*]Een partner/investeerder zoeken

[*]Mijn product verkopen aan een groter bedrijf en daar 'meewerkend voorman' worden

 

Zijn er mensen op dit forum die hier een mening over hebben? Of iemand die zich aangesproken voelt als partner/investeerder?

 

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.

 

Gr. Erik

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Erik,

 

moeilijk om een antwoord te geven op je vraag op basis van de info die je nu geeft. Een en ander hangt van allerlei factoren af. Heb je sec mankracht nodig om arbeid te verrichten om meer inkomsten te genereren of zoek je een administratieve kracht die wat van je zakelijke sores kan overnemen of zoek je een sparringpartner die mee kan denken om je idee verder te ontwikkelen. Zit nog al een verschil in naar mijn mening. Misschien is het een idee om een paar scenario's op te stellen waarbij je benodigde arbeidskracht en benodigde financiën in meeneemt. Misschien kan je een periode wat extra geld opzij zetten om zo je eigen groei te financieren.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie Astrid.

 

Waar ik vooral behoefte aan heb is 1 of meerdere van de volgende personen;

 

[*]Iemand met technische kennis (internet technologie, webservers onderhouden, websites ontwikkelen)

[*]Iemand voor de helpdesk

[*]Iemand voor klantenwerving

[*]Klankbord (iemand die ook eigen ondernemer is in de software ontwikkeling)

 

Het gaat me dus niet om bv administratieve of juridische zaken.

 

Gr. Erik

Link naar reactie
  • 0

Ah, het is webbased, dan vind ik het interessant worden ;-)

 

Kun je meer over de applicatie vertellen? Welke technieken gebruik je?

 

Ik heb een web development bedrijf, we richten ons vooral op de ontwikkeling en onderhoud van webbased applicaties.

 

 

Uit je verhaal begrijp ik dat je product nu goed begint te lopen, dat is denk ik niet het geschikte moment om alles te verkopen.

 

Het is misschien wel interessant om van de eenmanszaak een BV te maken en een geschikte partner te zoeken die een minderheidsbelang neemt in je bedrijf. Deze partner moet een toegevoegde waarde hebben en kan geld inbrengen om te groeien.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hi ikkrijg...

 

De applicatie is nog niet echt webbased, maar er zitten wel een paar internet technieken bij (bv SOAP calls naar mijn eigen webserver voor het ophalen en wegschrijven van data, en in de toekomst integratie met webservices die vluchtdata leveren). Ik zie echter wel interessante mogelijkheden wanneer het webbased zou zijn.

 

Het product heeft inderdaad flink aan momentum gewonnen, en daarom is het ook niet mijn bedoeling het nu al te verkopen. Hoewel iedereen zijn prijs heeft natuurlijk...

 

Een minderheidspartner (een volwassen bedrijf, dat zowel kennis, mankracht als geld kan leveren) is zeker een optie.

Link naar reactie
  • 0

Hallo TravelBusiness

 

In de VS wordt bij IT start-ups vaak het onderscheid gemaakt tussen:

1. business co-founders; en

2. technical co-founders.

Met elkaar (of meerderen) vormen zijn dan een koppel die het bedrijf runnen waarbij de een zich op de commerciele aspecten richt en de ander op de technische.

 

Jij bent als het ware een technische founder zonder co-founder. Nu wil jij je product uitbouwen. Naar mijn mening heb je het volgende nodig met daarachter hoe je eraan kunt komen:

1. kapitaal --> investeerders (krijgen in ruil voor cash een deel van de aandelen)

2. technische kennis --> inhuren programmeurs

3. kennis van de (wereldwijde) markt --> business co-founder (krijgt in ruil voor kennis een deel van de aandelen)

 

Het nemen van een wat groter bedrijf als partner klinkt op het eerste gezicht logisch, maar misschien is het wat minder logisch dan het lijkt:

1. Dat bedrijf heeft zijn eigen technologieen en wil absoluut een stempel op jouw bedrijf gaan drukken. Bovendien zit zo'n bedrijf niet in dezelfde ontwikkelingsfase als jij zit en zal er meer sprake zijn van mensen met een werknemersmentaliteit dan van mensen met een ondernemersmentaliteit. Dat kan gaan botsen.

2. Dat bedrijf levert jou waarschijnlijk wel de technische kennis, maar niet de noodzakelijk marktkennis die jij nodig hebt. Jij hebt iemand nodig die thuis is in de mondiale reiswereld en daarin de nodige contacten heeft.

 

Bovenstaande is natuurlijk slechts een van de vele oplossingsrichtingen. Ik ben benieuwd met wat voor ideeen anderen komen.

 

 

 

 

]

Link naar reactie
  • 0

Dank Johan,

 

Ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat met je reactie. Vooral met

 

1. kapitaal --> investeerders (krijgen in ruil voor cash een deel van de aandelen)

2. technische kennis --> inhuren programmeurs

3. kennis van de (wereldwijde) markt --> business co-founder (krijgt in ruil voor kennis een deel van de aandelen)

 

Nu is de vraag; hoe kom ik aan deze mensen ???

Link naar reactie
  • 0

Ik zou eens een afspraak maken voor een vrijdag cotnet meeting: http://www.cotnet.nl Daar heb je kans om dit soort plannen verder door te spreken en via hun netwerk wellicht met juiste personen in contact te komen.

 

Als je een compleet en concreet plan hebt kan je pas de posities in gaan vullen. Wellicht moet je het dus andersom doen, eerst het plan maken en dan de juiste mensen er bij zoeken.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb in de tussentijd contact gehad met mensen van de KvK. Ben uiteindelijk doorverwezen naar iemand van een investeringsmaatschappij, maar vanwege een verschil in inzicht hebben we (tot nu toe) verder geen zaken gedaan. Ik wil me zelf richten op de kern van mijn product, dit heeft namelijk tienduizenden potentiele klanten over de hele wereld en is zeer eenvoudig te installeren en in te passen in hun bestaande werkwijze. De investeringsmaatschappij wil zich liever richten op een grotere, uitgebreidere versie die veel meer concurrenten heeft, veel meer eisen stelt aan de installatie en die veel meer impact heeft op de werkwijze binnen een bedrijf.

 

Ik heb inmiddels een eigen kantoor (door de huidige economische omstandigheden heb ik een waanzinnig lage huurprijs kunnen regelen), en ik krijg binnenkort een stagiair. Belangrijker is dat ik ook contact heb met iemand die part-time de sales voor mij wil verzorgen. Het gaat om een dame die is ingevoerd in zowel de reisbranche als in de sales.

 

Ik heb nog nooit eerder iemand in hoeven te huren, en ik ben benieuwd of jullie tips hebben waar ik op moet letten bij het aantrekken van een sales medewerker. Ik vraag me ook af wat zo iemand zou moeten verdienen, of dit bv op prestatie basis moet of op basis van een vast salaris. Verder zijn er waarschijnlijk 1000 dingen waar ik op moet letten waar ik zelf nog nooit bij stil heb gestaan. Heeft iemand hier input over?

Link naar reactie
  • 0

Beste TravelBusiness,

 

Er zijn veel dingen om op te letten als je iemand wil aannemen. Het belangrijkste wat ik zou voorstellen als je nog geen ervaring hebt, is een korte termijn contract op te stellen, bijv. van 4 maanden. Als het goed bevalt kan je doorgaan, als je aanpassingen wil doen in de samenwerking (uurloon, manier van beloning, aantal uren, etc.) doe je dat, en als het niet bevalt kan je afscheid van elkaar nemen. Mijn eerste stagiair was een redelijk succes, de 2e een groot falen, door die ervaringen ging het steeds beter.

 

Een paar kleine tips:

- vraag om referenties, en bel die mensen na over haar sterke en zwakke punten

- ik zou een deel vast salaris en een deel variabel (bijv. 50/50)

- let op dat je niet alleen iemand inhuurt die haar werk doet, maar dat je diegene ook moet begeleiden :). Dat is dus meedenken over de sales strategie, haar inwerken, enz., maar ook vragen of ze een goed weekend heeft gehad :).

 

Wel mooi dat je deze stap gaat maken. Het is leuk om een succesvolle eenmanszaak te hebben, maar nog leuker om er een groter bedrijf van te bouwen. Vind ik tenminste, dat is natuurlijk ieder zijn meug :).

 

Succes!

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie reacties.

 

Arthur, je hebt het over sales strategie. Daar is natuurlijk een dag mee te vullen, maar misschien heb je nog een paar kleine tips. Mijn software heeft op dit moment honderden gebruikers in Nederland, België, Tsjechië en de UK. Van alle bedrijven waarbij ik een kans krijg een korte demo te geven gaat uiteindelijk zo´n 50% ook daadwerkelijk het product gebruiken. Het is vooral een kwestie dus van de kans krijgen om zo´n demo te mogen geven.

 

Welke methodes beschouwen jullie als effectief (Telefoon, beurzen bezoeken, op bezoek gaan bij de bedrijven, brochures)?

Link naar reactie
  • 0

Poe, daar is zeker een dag mee te vullen.

Als die dame echt goed is, kan zij je natuurlijk de antwoorden geven :).

 

Ik vind het lastig om te zeggen voor jou, omdat ik je branche niet goed ken. De beste tip die ik kan geven om dat uit te zoeken is denk ik een marktonderzoek bij je bestaande klanten. Vraag hun hoe er in hun branche gekocht wordt, en hoe zij aan producten zoals die van jou komen. Bezoeken zij veel beurzen? Staan zij open voor iemand die ze zomaar opbelt (cold calling)? Zouden zij jou aanbevelen bij hun collega's?

Ik zou het vooral doen bij klanten die je al wat langer kent en die tevreden zijn met jouw product. Zij gunnen je waarschijnlijk deze kennis wel, en daar gaat het om bij dit onderzoek. Als je er 5 opbelt en in een kwartier deze vragen stelt, heb je al heel veel input om de juiste strategie te bepalen.

 

Als je dit gaat doen, zou ik het bedenken van de sales strategie samen uitvoeren met de salesdame. Tenminste, als zij ook van het bedenken is naast het uitvoeren (2 verschillende kwaliteiten!).

Oja, en vraag ook aan haar wat zij leuk vind/wat zij goed vind werken. Als zij niet houd van cold calling kan je het haar beter ook niet laten doen vind ik zelf..

 

Succes!

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Leuk, ik heb een gelijksoortig product, maar dan in de medische sector. Ook ik heb de luxe van de drukte ervaren en ben inmiddels op dezelfde tweesprong beland.

Ben er ook niet uit. Een mogelijke investeerder ziet zeker wat in mijn business (300% groei tov 2010 en constante inkomsten is aantrekkelijk). Aan de andere kant wil ik geen afhankelijkheden of personeel. Om een snelle groei te faciliteren zou een investering noodzakelijk zijn. Een kantoorpand+1fte die het technische werk gaat doen. En zelf op strategie en acquisitie inzetten.

Maar aan de andere kant is het met mijn netwerk van ZZP'ers heel goed mogelijk om werk uit te besteden, zonder dure kantoorpanden (in jouw geval valt dat dus wel mee) of personeel. En er zijn vast wel freelance sales-kanonnen die je niet hoeft aan te nemen. En op die manier kun je je groei ook faciliteren. En je hoeft de winst niet te delen met een aandeelhouder.

Maar goed, voor beide scenario's is wat te zeggen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.