Gisteren was het weer eens zo ver: de VIES website van Europese Unie (http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/) waarop (automatisch) een VAT/BTW nummer kan worden gecontroleerd lag plat. Gezien de server geen response gaf over de geldigheid van een nummer, kon de bestelling van een klant niet worden afgerond. Gelukkig was de klant na een live chat bereid zijn bestelling te doen zonder BTW nummer, maar dit mag natuurlijk nooit een oplossing zijn voor dit probleem.
Inmiddels hebben we al een controle ingebouwd die na 5 seconden non-response van die VIES site de validatie maar over slaat (om in ieder geval de klant niet te verliezen) en zullen we ook nog een handmatige kill-switch in onze backend inbouwen om de BTW controle via VIES uit te schakelen indien benodigd.
- Wat gebeurt er wanneer ik het nummer niet bij VIES kan controleren en/of de Belastingdienst achteraf (alsnog) vind dat het opgegeven VAT/BTW nummer ongeldig is?
- Is een jaarlijkse controle van alle BTW nummers voldoende (ook in verband met een aangifte per kwartaal?)
- Indien er nummers niet blijken te kloppen: dienen er dan aangepaste facturen gemaakt / verstuurd te worden?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Theo
Theo
Gisteren was het weer eens zo ver: de VIES website van Europese Unie (http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/) waarop (automatisch) een VAT/BTW nummer kan worden gecontroleerd lag plat. Gezien de server geen response gaf over de geldigheid van een nummer, kon de bestelling van een klant niet worden afgerond. Gelukkig was de klant na een live chat bereid zijn bestelling te doen zonder BTW nummer, maar dit mag natuurlijk nooit een oplossing zijn voor dit probleem.
Inmiddels hebben we al een controle ingebouwd die na 5 seconden non-response van die VIES site de validatie maar over slaat (om in ieder geval de klant niet te verliezen) en zullen we ook nog een handmatige kill-switch in onze backend inbouwen om de BTW controle via VIES uit te schakelen indien benodigd.
Verder ben ik er via HL achter gekomen dat BTW nummers alleen geldig zijn wanneer ze zijn gecontroleerd via de Belastingtelefoon of via een brief aan de Belastingdienst (die binnen 10 werkdagen wordt beantwoord, in welke eeuw leven die mensen?), zoals te lezen op de website van de Belastingdienst (http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/zakendoen_buitenland/btw_nummers_controleren/btw_nummers_controleren.html#P5_0).
Vragen:
- Wat gebeurt er wanneer ik het nummer niet bij VIES kan controleren en/of de Belastingdienst achteraf (alsnog) vind dat het opgegeven VAT/BTW nummer ongeldig is?
- Is een jaarlijkse controle van alle BTW nummers voldoende (ook in verband met een aangifte per kwartaal?)
- Indien er nummers niet blijken te kloppen: dienen er dan aangepaste facturen gemaakt / verstuurd te worden?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/31624-wat-als-een-vat-nummer-toch-niet-correct-blijkt/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag