• 0

Wat als een VAT nummer toch niet correct blijkt?

Gisteren was het weer eens zo ver: de VIES website van Europese Unie (http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/) waarop (automatisch) een VAT/BTW nummer kan worden gecontroleerd lag plat. Gezien de server geen response gaf over de geldigheid van een nummer, kon de bestelling van een klant niet worden afgerond. Gelukkig was de klant na een live chat bereid zijn bestelling te doen zonder BTW nummer, maar dit mag natuurlijk nooit een oplossing zijn voor dit probleem.

 

Inmiddels hebben we al een controle ingebouwd die na 5 seconden non-response van die VIES site de validatie maar over slaat (om in ieder geval de klant niet te verliezen) en zullen we ook nog een handmatige kill-switch in onze backend inbouwen om de BTW controle via VIES uit te schakelen indien benodigd.

 

Verder ben ik er via HL achter gekomen dat BTW nummers alleen geldig zijn wanneer ze zijn gecontroleerd via de Belastingtelefoon of via een brief aan de Belastingdienst (die binnen 10 werkdagen wordt beantwoord, in welke eeuw leven die mensen?), zoals te lezen op de website van de Belastingdienst (http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/zakendoen_buitenland/btw_nummers_controleren/btw_nummers_controleren.html#P5_0).

 

Vragen:

- Wat gebeurt er wanneer ik het nummer niet bij VIES kan controleren en/of de Belastingdienst achteraf (alsnog) vind dat het opgegeven VAT/BTW nummer ongeldig is?

- Is een jaarlijkse controle van alle BTW nummers voldoende (ook in verband met een aangifte per kwartaal?)

- Indien er nummers niet blijken te kloppen: dienen er dan aangepaste facturen gemaakt / verstuurd te worden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

- Wat gebeurt er wanneer ik het nummer niet bij VIES kan controleren en/of de Belastingdienst achteraf (alsnog) vind dat het opgegeven VAT/BTW nummer ongeldig is?

 

De belasting kan de BTW op jou gaan vorderen, een boete opleggen of eerder teruggevorderde BTW terugeisen.

 

- Is een jaarlijkse controle van alle BTW nummers voldoende (ook in verband met een aangifte per kwartaal?)

 

Ik zou zeggen dat dit ligt aan de hoeveelheid BTW nummers, als het ook per kwartaal zou kunnen probeer het dan te doen lijkt me.

 

- Indien er nummers niet blijken te kloppen: dienen er dan aangepaste facturen gemaakt / verstuurd te worden?

 

Ja, met het juiste BTW bedrag erop, of als het een inkomende factuur is kun je alleen de BTW terugvorderen indien het BTW nr juist is.

 

Link naar reactie
  • 0

in welke eeuw leven die mensen

 

Mee eens, ik doe het zefls niet meer (automatisch checken) gewoon iedereen uit EU btw laten betalen, gezeur word je stront ziek van (IT + overheid = fail)

 

 

Ik begrijp je reactie en redeneertrant: de overheid trekt vaak een veel te grote broek aan als het gaat om het automatisch laten verlopen van processen. Jouw oplossing is dan ook creatief (gewoon niet meer doen), maar het probleem is dat je eigenlijk geen keuze hebt.

Het is namelijk niet aan jou of je BTW verlegd of niet, die moet je per prestatie toetsen via deze link. Als de uitkomst is dat de prestatie in het buitenland belast is heb je geen andere keuze dan de BTW te verleggen naar dit land, en dus naar de afnemer. Doe je dit niet dan is feitelijk de hele factuur ondeugdelijk. Het kan dan zijn dat de Nederlandse belastingdienst weigert om jouw klanten de BTW terug te betalen, simpelweg omdat de hele factuur niet klopt. Wil je denk ik niet meemaken...

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

probeer het anders hier: http://www.btw-nummer-controle.nl/

Deze kan alleen maar handmatig checken en is boven een bepaalde grens ook nog eens betaald. Verder vermeld de belastingdienst alleen maar nummers te accepteren als ze die zelf op hun pre-historische wijze hebben gecontroleerd. Ben je met deze site dan niet ongeveer net zo ver als met VIES?

 

in welke eeuw leven die mensen

 

Mee eens, ik doe het zefls niet meer (automatisch checken) gewoon iedereen uit EU btw laten betalen, gezeur word je stront ziek van (IT + overheid = fail)

Mag dat? Onder iedereen versta je dan 'zowel bedrijven als particulieren, met of zonder BTW nummer zolang ze maar in een EU land wonen'?

Link naar reactie
  • 0

Mag dat? Onder iedereen versta je dan 'zowel bedrijven als particulieren, met of zonder BTW nummer zolang ze maar in een EU land wonen'?

Laatst een discussie over geweest, vind het topic niet zo snel.

 

Ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik iedereen behandel als particulier (ik ben dus niet verplicht een factuur te maken, gebruik de paypal mail maar!) Ik verhandel een voor de belastingdienst vergelijkbaar product als jij (software, te downloaden via internet na betaling)

 

Toets zeker EERST of je "digitale goederen" verkoopt, of een dienst (zoals Dennis stelt)

 

Mijn post was bijdrage, geen fiscaal technisch onderlegt dingentje, ik wilde gewoon vertellen hoe ik dat nu doe.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb net even één van mijn BTW nummers gecheckt via het andere, maar wat mij verbaasd is dat ik alleen kan zien dat het nummer "valid" is, je kunt niet de bijbehorende bedrijfsnaam zien. Iemand anders zou dus mijn BTW nummer kunnen opgeven en bij controle dus niet eens door de mand vallen..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.