• 0

Alhoewel ik weet dat dit forum niet bedoeld is voor Stamrecht BV vragen hoop ik dat deze vraag algemeen genoeg is om hier terecht te kunnen. Zo niet, dan excuses.

Mijn BV belegt in o.a. aandelen en ontvangt nu dividend. Daarvan wordt 15% dividend belasting als voorheffing ingehouden.

Probleem is dat er door afrondingen problemen ontstaan.

Concreet:

Bruto Dividend: 97.50

Dividend belasting : 14.625 wordt 14.63

Netto: 82.875 wordt dus 82.88

(Althans dit zijn de getallen zoals ze staan op de overzichten "geplande dividenden").

Maar dat telt op tot 97.51, en niet tot 97.50

Hoe boek je zoiets? Maak je een apart GB rekening aan om die

centen te boeken? Of is er een andere list.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/32108-boeken-van-verdwenen-centen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Ben geen expert, maar als er hardnekkige fouten blijven staan die niet terug te vinden zijn (of zoals deze), boek ik ze onder 1 van de 2 daarvoor beschikbare posten: afrondingsverschillen of betalingsverschillen.

Dat gebeurt dan meestal niet bij die post zelf maar aan het eind van de maand, anders blijf je bezig.

• 0

Het kan ook nog anders:

de dividendbelasting is een voorheffing voor de vennootschapsbelasting (en voor privé personen voor de inkomstenbelasting). De verrekening vindt echter plaats in gehele euro's.

Je kunt dus direct de te verrekenen dividendbelasting op € 15 zetten en de rest boeken als opbrengst dividend.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

• 0

In het algemeen?, niet teveel zorgen maken over centen afrondingen, het is min of meer een eigen keus. Als je een boekhoudpakket gebruikt zit er meestal een afrondingsrekening in de instellingen waar je desnoods automatisch de afrondingen, betaalverschillen e.d. heen kan laten boeken. Maar je mag ook gewoon afronden op de posten zelf. Er zijn geen voorgeschreven regels.

Voor kleine en middelgrote ondernemingen zijn afrondingen irrelevant fiscaal gezien.

Alleen voor grote ondernemingen kunnen centen afronding fiscaal wel heel relevant zijn, Zo heeft Albert Heijn ooit geprobeerd om op elk product de btw berekening op 1 cent naar beneden af te ronden, omdat dit makkelijker was te automatiseren was het argument. Dit is echter verboden door de belastingdienst omdat de regel is dat je btw alleen mag afronden op de totaal bon. Op zich wel begrijpelijk als je bedenkt dat door per product af te gaan ronden ipv per totale kassabon zou per jaar tussen de 1 en 3 miljoen btw inkosten schelen voor de belastingdienst.

kortom alleen als het om heel grote aantallen gaat word de afronding relevant.

• 0

Mee eens dat het fiscaal totaal irrelevant is voor mijn boekhouding. Ik vind het alleen een beetje merkwaardig dat ik 97.51 aan dividend heb ontvangen. Maar goed, daar zal ik dan aan moeten wennen want ik weet nu al dat dit in juni nog een paar keer zal gebeuren :)

• 0

Je kan jouw methode toepassen, alleen niet op de manier die je noemt. Het netto bedrag is namelijk het bedrag dat op je rekening wordt gestort. Dit moet precies kloppen en kan je dus niet berekenen uit andere bedragen, Dus beter is het bruto bedrag bepalen door netto en belasting bij elkaar op te tellen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar