• 0

Geld verspreiden over meerdere banken?

Met het DSB-debakel nog in het achterhoofd vroeg ik me af of het verstandig is om het geld dat op de bank staat te verdelen over meerdere banken in het geval dat je bank failliet gaat? Stel je hebt drie ton op de bank, dan lijkt spreiden mij een goed advies, toch? En hoe veel spreiden dan, 2 banken, 3 banken of nog meer?

 

Hoe doen grotere bedrijven dat? Stel er staat 50 miljoen op de bank en de bank gaat failliet. Dat zou zomaar kunnen betekenen dat je zelf dus ook failliet gaat.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedenk ook dat je in geval van rampspoed je geldt enige maanden kwijt bent. Mocht het problemen opleveren als 1 ton voor een paar maanden kwijt bent spreidt dan nog meer :).

 

Verder is het zo dat banken met verschillende namen onder dezelfde DNB vergunning kunnen vallen

(na een fusie oid; of gewoon twee verschillende namen), en dus in totaal

voor 1 ton gedekt worden. Voor zover ik me herinner geldt dit bijvoorbeeld voor Delta LLoyd en Ohra

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie reacties. Is het echt zo dat bedrijven met bijvoorbeeld een miljoen of meer op de bank dit spreiden over 10 of meer banken (je zou wel gek zijn om het niet te doen lijkt mij) of beleggen?

 

Gewoon interesse in hoe dit soort risico's (misschien klein maar mogelijk met grote gevolgen) worden afgedekt.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie reacties. Is het echt zo dat bedrijven met bijvoorbeeld een miljoen of meer op de bank dit spreiden over 10 of meer banken (je zou wel gek zijn om het niet te doen lijkt mij) of beleggen?

 

Gewoon interesse in hoe dit soort risico's (misschien klein maar mogelijk met grote gevolgen) worden afgedekt.

 

Deposito garantie stelsel geld alleen voor kleine ondernemingen. Ik geloof dat je onder die definitie valt als je een verkorte balans mag publiceren... De grote bedrijven, philips akzonobel dsm hebben dus dikke pech.

 

Ik was ook in de positie dat ik > 200k euro op de bank had, gewoon over, voor slechtere tijden of een ferrari of zo. Toen Lehman brothers omviel heb ik het eerst gesplitst naar mijn prive (toen was nog maar 40k gegarandeerd) Na opening van een extra zakelijke account bij een andere bank heb ik het weer daarheen verhuisd.

 

Moet er niet aan denken dat mijn zuur verdiende centjes mee de afgrond in gaan.

 

Als je erover nadenkt is het te gek voor woorden, je eigen centen, nuchter genoeg om GEEN icesave rekening te hebben (dus gewoon rekening courant) dat je dat kunt verliezen door de speculatie van de banken. RE-DI-CU-LESS. Ons land is net zo goed een bananen republiek.

Link naar reactie
  • 0
Depositogarantie geld alleen voor consumenten en kleine ondernemingen. Dus ja, die lopen gewoon een risico.. maar die kijken ook anders tegen risico aan als jij als particulier. Daarbij heeft een groot deel ook met een bankkrediet/lening dus die hebben ook niet zozeer het risico van hoge liquide middelen bij de bank, per saldo ze zullen eerder een schuld hebben. Meestal hebben bedrijven ook niet meer dan 2 of 3 banken. Tot een aantal jaar geleden was de klasieke verdeling een gewone bank en een rekening bij de postbank voor de girorekeninghouders.
Link naar reactie
  • 0

Als je erover nadenkt is het te gek voor woorden, je eigen centen, nuchter genoeg om GEEN icesave rekening te hebben (dus gewoon rekening courant) dat je dat kunt verliezen door de speculatie van de banken. RE-DI-CU-LESS. Ons land is net zo goed een bananen republiek.

Dat komt omdat je rente wilt hebben. Als ik vandaag een bank opricht die het geld alleen maar bewaart in een grote kluis (en daarvoor dus kosten in rekening moet brengen) verwacht ik weinig klanten. Zodra ik iets ga doen met het geld loop je risico.

Link naar reactie
  • 1

Sorry hoor, maar dat ben ik niet met je eens.

Als een ondernemer geld wil lenen, moet je alles laten zien. Een ondernemingsplan schrijven, voldoende dekking verstrekken en als je gelukkig bent MAG je een rente betalen van 8 tot 10%.

 

Echter als je geld hebt, en wij Nederlanders houden van veilig dus we zetten het op de bank (ipv van gedeeltelijk uitlenen binnen bv familie ter financiering van een woning), mag je zoveel storten als je wilt. Pas op dat je niet teveel opneemt, want dan kan je een boete krijgen!

Als beloning krijg je 2 tot 3% (welke zij weer uitlenen tegen een meervoud).

 

Maar de bank stelt geen enkele garantie >;( Uiteindelijk is de overheid zo gek (oftewel wij allemaal) dat deze garanties stelt.

Ik begrijp best dat er verdiend moet worden, dat willen we uiteindelijk allemaal. Maar de proporties waarbinnen het gebeurd (ondersteund door de overheid) gaat mij echt wel te ver.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Die icesave mensen moeten niet zeuren. Ze willen een hoge rente en geen risico, slapend rijk worden zonder risico kan niet. Zelfde met beleggen etc.

 

De serieuze banken vallen ook niet om, zonder dat een staat ingrijpt. Wanneer ze dat namelijk laten gebeuren is het economische probleem veel te groot. Er staat dan gewoon teveel op het spel.

 

Als je echt geen risico wilt lopen moet je het geld op een andere manier bewaren, zoals in een eigen kluis. De rentes stellen tegenwoordig toch niet veel meer voor.

Banken en overheden vinden het niet leuk, vooral overheden willen graag weten over hoeveel geld je beschikt. Maar als je het netjes regeld en opgeeft is er niets strafbaars aan.

Link naar reactie
  • 0

Als je echt geen risico wilt lopen moet je het geld op een andere manier bewaren, zoals in een eigen kluis. De rentes stellen tegenwoordig toch niet veel meer voor.

 

Huh? Komop je gaat toch geen >100k thuis in een kluis leggen als je het eerlijk heb verdient? Binnen 9 maanden word dat opgehaald door een groepje criminelen, die op een verjaardag bij de buurvrouw van tante Sjaan hebben gehoord dat die ondernemer op de industriestraat vrijwel nooit naar de bank gaat. (roddels)

 

Een bank moet gewoon veilig zijn, ik had een rekening courant 0% rente, een afschrift downloaden kost 5 cent (of zoiets) en internet bankieren 15 euro per kwartaal (of zoiets) Het moet niet kunnen dat je zo'n geld kunt kwijtraken. Dat moet behandeld worden zoals het is : Een derden rekening!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.