• 0

Vergoeding fitness voor een DGA is dat toegestaan?

Beste HL-ers

 

Ik werk als zzp'er voor mij eigen BV ik krijg daar een DGA salaris uit maar ik ben benieuwd of ik mijn fitness abonnement door mijn "werkgever(BV)" mag laten betalen. want ik zie geregeld op opdrachten dat werknemers een abonnement op een fitness club vergoed krijgen door hun werknemer.

 

Want alles wat ik me prive kan besparen is mee genomen.

 

Ik hoor graag van jullie

 

Groeten

Addy

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Formeel heet dit 'bedrijfsfitness'.

 

En als alléén de DGA (dat ben jij dus) hier gebruik van maakt, dan wordt dit als loon gezien. Is dan dus niet belastingvrij. Helaas.

 

Tot enkele jaren geleden bestond deze beperking overigens niet. Maar toen 'greep men in' daar in Den Haag, want dit voordeel (van misschien 100-150 euro per jaar!) gunde men de ondernemer niet.

Nu kan het dus alleen als je ook andere mensen in dienst hebt die ook gaan fitnessen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Jaren terug probeerde een ondernemer de kosten van een kuuroord van de belasting af te trekken. Hij gaf als reden op dat hij door de vele zakendiners was aangekomen en in het kuuroord wilde afvallen. De belasting ging toen hiermee niet akkoord.

 

Leuke anekdote!

Is niet helemaal hetzelfde, want dit betreft de (wel/niet) aftrekbaarheid van onkosten en voor de vraag van TS bestaat er een aparte regeling m.b.t. de loonheffingen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zelf werk ik als manager op een sportschool. Hier zijn zeker wel mogelijkheden voor.

Ga eerst in gesprek met fitnessclub. Als het bedrijf een bedrijfsfitnessregeling treft voor de werknemers

dan hoeft je personeel hier niet perse te gaan sporten. Echter moet je ze natuurlijk wel de mogelijkheid bieden.

Een aantal voorwaarden worden er wel gesteld een bedrijfsfitness. zo moet "op papier" het sportmoment onder werktijd vallen.Daarnaast moeten alle medewerkers verplicht op dezelfde club sporten.

 

Link naar reactie
  • 0

Zelf werk ik als manager op een sportschool. Hier zijn zeker wel mogelijkheden voor.

 

Het antwoord zoals gegeven door Peter is volledig correct. Overigens staat dit in artikel 29 (Uitvoeringsregeling) wet LB.

Voor een DGA en eventueel partner is er geen vrijstelling voor de kosten van bedrijfsfitness indien er geen andere personeelsleden in dienst van de BV zijn.

 

Groet,

Peter

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag mij toch af of de belastingdienst deze kosten niet accepteert indien aangetoond kan worden dat de fitheid van de ondernemer (directeur) van belang is voor de te leveren prestaties ?

 

Denk daarbij b.v. aan een duiker of andere fysieke beroepen.

 

Link naar reactie
  • 0

Jongens jongens, ieder centje is meegenomen dat snap ik .... maar.....

 

En als je nou gewoon de fitnessclub sponsort voor zeg 600 euro per jaat, mooi bordje bij de ingaan met "vrienden van" en krijg je ook nog eens onverplicht als extra-tje een gratis sporten?

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 1

zo moet "op papier" het sportmoment onder werktijd vallen.

Die eis is per 2007 komen te vervallen.

 

Met de invoering van de werkkostenregeling is (komt, voor de bedrijven die nog niet overgestapt zijn) de vrijstelling vervallen en valt deze onder de vrije ruimte (of dient te worden belast).

 

Indien het nodig is voor de bedrijfsvoering (denk aan een zelfstandige beroepssporter) valt er wel wat voor te zeggen om de kosten in aftrek toe te staan. Echter moet je je dan afvragen of alle kosten dan onbelast zijn, of alleen het meerdere ten opzichte van mensen met een ander beroep (die ook fitnessen). Bij een BV zul je echter gewoon aan de regels in de loonbelasting moeten voldoen. Het is een verstrekking/vergoeding, waarvoor geen specifieke vrijstelling is en die dus onder de vrije ruimte valt of belast is, er is geen vrijstelling opgenomen voor verstrekkingen die noodzakelijk zijn voor de bedrijfsvoering (ter vergelijk: ook computers die op de werkplek achterblijven of tenminste 90% zakelijk worden gebruikt, zijn belast, echter daarvoor is specifiek een nihilwaardering opgenomen). Dat is nog wel een interessante voor betaald voetbalclubs: de spelers zijn in loondienst en brengen behoorlijk wat tijd door in het krachthonk. Met de werkkostenregeling zou dat onder de vrije ruimte moeten vallen of belast moeten worden. Ik ben benieuwd wat daar mee gebeurd, of daar rekening mee wordt gehouden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 81 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.