• 0

Burgerlijk wetboek ook van toepassing op bedrijf en/of ZZP?

Een juridische newbie vraag over het burgerlijk wetboek.

 

Zijn de bepalingen (rechten en plichten) in het burgerlijk wetboek ook van toepassing op bedrijven?

 

Zo nee, is het burgerlijk wetboek ook van toepassing op ZZP-er (waarbij het bedrijf en persoon dezelfde juridische entiteit zijn).

 

Dit i.v.m. het schrijven van een brief van ingebrekestelling aan een Internet Service Provider en artikel BW6:74.

 

Bedankt,

 

Leon.

 

Leon Woestenberg

Sidebranch Embedded Systems & Software

http://www.sidebranch.com/

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als er Algemene Voorwaarden mee gemoeid zijn, is het afhankelijk of deze geaccepteerd zijn of niet.

 

BW 6 art.74.

1

Iedere tekortkoming in de nakoming van een verbintenis verplicht de schuldenaar de schade die de schuldeiser daardoor lijdt te vergoeden, tenzij de tekortkoming de schuldenaar niet kan worden toegerekend.

2

 

Voor zover nakoming niet reeds blijvend onmogelijk is, vindt lid 1 slechts toepassing met inachtneming van hetgeen is bepaald in de tweede paragraaf betreffende het verzuim van de schuldenaar.

 

Bij een tekortkoming kan iemand zich beroepen op overmacht en overmacht mag iemand naar eigen inzicht in zijn Algemene Voorwaarden invullen, mits redelijk.

 

Ik denk dat je even specifieker moet zijn waardoor de tekortkoming is ontstaan en of er AV mee gemoeid zijn.

 

Anders heb je kans dat je onderuit gehaald wordt met het versturen van je brief.

 

Link naar reactie
  • 0
Niet alles in het BW geldt voor consumenten en bedrijven. In bijv. boek 7 zit nogal wat wetgeving die specifiek de consument beschermt.

Tuurlijk Joost, maar is deze wetgeving niet juist ook bedoeld voor bedrijven dan? Een arbeidsovereenkomst is immers een overeenkomst tussen een bedrijf en een individu ;)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Rick,

 

iedereen, bedankt voor de reacties.

 

Als er Algemene Voorwaarden mee gemoeid zijn, is het afhankelijk of deze geaccepteerd zijn of niet.

...

Ik denk dat je even specifieker moet zijn waardoor de tekortkoming is ontstaan en of er AV mee gemoeid zijn.

Anders heb je kans dat je onderuit gehaald wordt met het versturen van je brief.

 

AV van de Internet Service Provider:

 

Artikel 28 Welke bepalingen gelden voor dataverkeer?

28.1 Wij spannen ons in om ook onze internetdienst zonder storing te leveren. Helaas kunnen wij niet garanderen dat u altijd gebruik kunt maken van onze internetdienst en van de beschikbaar gestelde capaciteit. Ook kunnen wij geen minimumsnelheid garanderen.

28.2 Wij mogen dataverkeer meten door uw netwerkgebruik en het verbruik van bandbreedte te controleren.

28.3 Wij kunnen helaas niet garanderen dat u dataverkeer via de internetdienst altijd binnen redelijke termijn, op juiste wijze en in oorspronkelijke staat ontvangt.

 

Mijn bedrijf neemt een Internetdienst af, welke echter niet-incidenteel, maar op regelmatige basis, storingen heeft. Het betreft verlies van data verkeer (gemeten tot 8% verlies per half uur). Ook bij telefonie vallen gesprekken half weg.

 

Dit probleem loopt nu al twee maanden, ik wil een ingebrekestelling met fatale termijn indienen, met kosteloze ontbintenis van het contract bij het niet voldoen aan de overeenkomst binnen de fatale termijn (1 maand). Tevens een reclamatie van abonnementsgeld gedurende de storings perioden.

 

Ik heb uitgesloten dat het probleem door mij veroorzaakt wordt. Tevens heb ik andere klanten benaderd (of zij hebben mij benaderd) die hetzelfde probleem ondervinden sinds mei 2011.

 

In de AV staat niet dat de ISP een storingsvrije verbinding garandeert, maar ik denk dat ik kan aantonen dat de ISP zich niet voldoende inspant om de storingen te verhelpen.

 

Kortweg; ik wil een oplossing of wil van het contract af als het niet wordt opgelost.

 

Hopelijk is de context hiermee wat duidelijker geworden.

Leon Woestenberg

Sidebranch Embedded Systems & Software

http://www.sidebranch.com/

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.