• 0

Eenmanszaak & 'personeel': welke constructie?

Op dit moment heb ik een eenmanszaak en krijg ik meer en meer opdrachten. Ik ben inmiddels al op zoek naar een stagiair en die krijgt aan het einde van zijn/haar stageperiode de mogelijkheid om voor mij opdrachten uit handen te nemen. Wat is daarvoor de handigste/meest voordelige constructie?

 

[*]Een BV opzetten?

[*]Payroll?

[*]De stagiair schrijft zich in bij KvK en stuurt facturen?

[*]Iets anders?

 

Wat zijn de voor- en nadelen t.o.v. van elkaar?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kan naast payroll ook 'zelf in dienst nemen' zetten, een eenmanszaak is van 1 persoon maar mag wel personen in dienst hebben.

Als de stagiair zich bij kvk inschrijft komt er wel heel veel bij kijken en moet hij eigenlijk ook andere opdrachtgevers hebben, dit is dus alleen interessant als de stagiair sowieso voor zichzelf wil gaan werken.

 

Ik weet niet om hoeveel stagevergoeding het tegenwoordig gaat in jouw branche, als het om paar honderd euro per maand gaat maakt het qua kosten niet veel uit of je zelf in dienst neemt of via payroll laat betalen. Voordeel van payroll is dat je niet door hoeft te betalen bij ziekte. Als het om laag bedrag per maand gaat ben je daar ook niet duurder mee uit dan zelf in dienst nemen. Bij zelf in dienst nemen ben je minimaal 1,3xbruto uurloon kwijt, bij payroll circa 1,7. Ikzelf heb voor payroll gekozen omdat ik dan zonder risico nieuw personeel erbij kan nemen. Verder gaat het bij mij om tieners van paar uur per week. De kosten die ik aan 'n fiscalist kwijt zou zijn die de loonstrookjes en dergelijke voor ieder persoon moet regelen zou dan waarschijnlijk net zo duur zijn als de payroll marge.

Link naar reactie
  • 0

risico's kunnen zijn: ziekte, arbeidsongeschikt, arbeidsconflict, teruglopende opdrachten en inkomsten enzovoort. Sommige risico's kun je verzekeren andere weer niet. Zolang jouw personeel een tijdelijke arbeidsovereenkomst heeft die van rechtswege eindigt zijn jouw risico's beperkt tot de duur daarvan. Als het overgaat naar een vast dienstverband kunnen de risico's groter en duurder worden. Doorbetaling van loon bij ziekte gedurende 2 jaar, afkoopsom bij arbeidsconflict. Loon doorbetalen terwijl er minder omzet is. En een vaste overeenkomst is nu eenmaal niet zo makkelijk te ontbinden.

 

Het grootste risico is dat je voor kosten komt te staan die je niet zelf kunt dragen waardoor jouw bedrijf in zwaar weer komt.

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je de stagiair zijn enige opdrachtgever bent, lijkt me dat niet de verstandigste constructie. Wanneer de Belastingdienst dat constateert dan word je alsnog als werkgever gezien en moet je alsnog alle heffingen en dergelijke betalen.

 

Handige link:

http://belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/ondernemen_ondernemerworden-02.html#P31_3843

 

Wanneer je wel voor deze constructie wilt gaan, dan zou ik de persoon in kwestie een VAR laten aanvragen.

 

http://belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/ondernemen_ondernemerworden-04.html#P51_8976

 

Je moet je ook afvragen of je de stagiair met al deze dingen wilt belasten. Mijn voorkeur zou in deze situatie dan ook uitgaan naar payrolling of zelf in dienst nemen. Payrolling is misschien nog wel de beste van de twee. Dit omdat alle wettelijke risico's door het payroll bedrijf wordt overgenomen en het je een hoop administratie en tijd scheelt. Ik denk dat de kleine marge die ze tegenwoordig vragen het meer dan waard is in jouw situatie.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je de stagiair zijn enige opdrachtgever bent, lijkt me dat niet de verstandigste constructie. Wanneer de Belastingdienst dat constateert dan word je alsnog als werkgever gezien en moet je alsnog alle heffingen en dergelijke betalen.

 

Handige link:

http://belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/ondernemen_ondernemerworden-02.html#P31_3843

 

Wanneer je wel voor deze constructie wilt gaan, dan zou ik de persoon in kwestie een VAR laten aanvragen.

 

http://belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/ondernemen_ondernemerworden-04.html#P51_8976

 

Uiteraard ga ik dan niet werken zonder VAR, dat doe ik zelf ook niet.

 

Je moet je ook afvragen of je de stagiair met al deze dingen wilt belasten. Mijn voorkeur zou in deze situatie dan ook uitgaan naar payrolling of zelf in dienst nemen. Payrolling is misschien nog wel de beste van de twee. Dit omdat alle wettelijke risico's door het payroll bedrijf wordt overgenomen en het je een hoop administratie en tijd scheelt. Ik denk dat de kleine marge die ze tegenwoordig vragen het meer dan waard is in jouw situatie.

 

 

 

Nogmaals; het gaat om de periode ná zijn of haar stage. Ik ben dan ook heel bewust op zoek, zo heb ik de stagevacature ook opgezet, naar iemand die zelf eraan denkt om als zzp'er aan de slag te gaan.

Link naar reactie
  • 0
@Henkh Dank voor de inzichten. Totdat ik meer zekerheid heb van inkomsten, kan ik dus beter werken met mensen die mij weer factureren (maak ik hieruit op).

 

dat is niet helemaal correct. als jouw medewerkster maar een klant heeft (jou dus) dan ontstaat er vanzelf weer een soort dienstverband. of zij moet over een Var-verklaring beschikken, maar dat is met een klant onwaarschijnlijk dat zij die krijgt.

 

Blijft dus alleen over: uitzendbureau of pay-roll bedrijf. En anders gewoon op een tijdelijk contract van een half jaar of jaar. welk je maximaal 2x kan verlengen voordat er een vast dienstverband ontstaat.

Link naar reactie
  • 0

 

Blijft dus alleen over: uitzendbureau of pay-roll bedrijf. En anders gewoon op een tijdelijk contract van een half jaar of jaar. welk je maximaal 2x kan verlengen voordat er een vast dienstverband ontstaat.

 

En een nulurencontract? Dan zit je aan minder verplichtingen vast toch? Wel nog steeds met die tijdelijke contracten, maar voor mensen onder de 27 mag je er zelfs 4 aanbieden.

Link naar reactie
  • 0
En een nulurencontract? Dan zit je aan minder verplichtingen vast toch? Wel nog steeds met die tijdelijke contracten, maar voor mensen onder de 27 mag je er zelfs 4 aanbieden.

   

 

Een nul-uren contract is niet zo vrijblijvend als het lijkt. Aan de ene kant wel want het is een oproepcontract dus jouw medewerkster huur je in als het nodig is. aan de andere kant als jij jouw medewerkster oproept en zij kan niet is er ook geen verplichting om te werken.

 

Daarnaast is er laatst een uitspraak gedaan door de rechter dat mensen met een oproepcontract recht hebben op betaling van minimaal 3 uur ook al zet je ze per keer minder in.

 

En als je ze dagelijks oproept en medewerkster maakt in een periode van 13 weken gemiddeld evenveel uren per week kan zij daar aanspraak op maken. je zal die gemiddelde uren dan toch op contract moeten zetten.

 

maar zoals eerder gezegd bij een tijdelijk contract zijn de risico's beperkt tot de duur daarvan. (klein beetje kort door de bocht)

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ondersteun de mening van Henkh.

 

Met de mogelijkheid van 3 (of tijdelijk zelfs 4) tijdelijke contracten (let op eventuele CAO bepalingen indien er een CAO van toepassing is!) voor een stagiar / schoolverlater die niet direct de "hoofdprijs" verdient, zou ik persoonlijk de afweging maken tussen payroll en zelf in dienst nemen. Alle andere opties (0-uren en oproepcontracten, ZZP-er etc) zijn IMHO overkill, administratief bewerkelijk en/of juridische gedrochten met extra risico's voor werkgever en werknemer. Ik spreek uit ervaring, zowel van mijn relaties als destijds beginnersfouten in mijn eigen bedrijf

 

Mijn persoonlijke en professionele mening: bouw je risico's ten aanzien van personeel langzaam op/uit. Bij niet al te grote meerkosten eerst starten met payrollen, en vervolgens, zodra je dan wat meer gevoel bij de persoon hebt, in dienst nemen, eerst op halfjaarcontract, dan jaarcontract.

Vanaf 6 maanden dienstverband kunt je het verzuimrisico (verzuim langer dan 2 weken) verzekeren tegen niet al te hoge meerkosten (1 tot 2% van de bruto loonsom).

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
maar voor mensen onder de 27 mag je er zelfs 4 aanbieden.

Nog 2 tips:

[*]Houdt er rekening mee dat deze regeling vooralsnog stopt per 01-01-2012 en alleen van toepassing is als je vóór 01-01-2012 het 4e contract in laat gaan. Van een eventuele verlenging ben ik nog niet op de hoogte.

[*]In een ander recent topic is gebleken dat sommige CAO's de bepaling van het 4e opeenvolgende contract standaard kennen, dus ook nog na 01-01-2012, en eventueel ook voor oudere werknemers

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Ik heb er geen ervaring mee, maar is het gebruik van het IB 47 formulier geen optie?

 

NEE! (bedoeld als 50 punt groot kapitaal, vet gedrukt, met geel omrand en knipperend)

 

FF serieus: IB47 is alleen voor een incidentele opdracht van een particulier aan een bedrijf bruikbaar, bijvoorbeeld een hobby sitebouwer of ontwerper o.i.d. . Gebruik van IB47 voor een (verkapt) dienstverband is slecht voor ondernemer en werknemer!

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.